2026-02-28, 09:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det är viktigt att hålla nere lodjursstammen av ett skäl - för att skona övrigt vilt i skogen. Ett enda lodjur kan riva 50-100 rådjur per år. Inte så att de äter färdigt, utan efter några tuggor drar de vidare. Skall lodjur då jagas? Det beror väl på vem viltet i skogen skall anses tillhöra. Många anser markägaren. Många på Söder och i Majorna anser rovdjuren. Helt klart är i alla fall att rådjuren får leva till betydligt mognare åldrar om markägarna får bestämma.

Mängden vilt är egentligen alldeles för stor om man ser till ett balanserat ekosystem. Både vildsvin och lodjur orsakar stor skada (i olika form) så det ligger i allas intresse att hålla ner stammarna. Dvs, förutom jägarna som vill ha något att skjuta på förstås.

Instämmer helt med TS, skyddsjakten borde vara på framförallt vildsvin, tills dess att rovdjursstammen vuxit till sig tillräckligt för att kunna hålla populationerna nere.
Citera
2026-02-28, 09:11
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det är helt förkastligt att skjuta lodjur när det finns så få och de gör minimal skada utan tvärtom reglerar stammarna av vilda djur. Argumentet att skydda viltstammarna är helt självmotsägande i detta fall. Rovdjuren har alltid reglerat viltstammarna och det har funkat av sig själv i balans. En naturens ordning. Fäller rovdjuren mycket vilt minskar tillgången på vilt vilket i sin tur gör att färre rovdjursungar kan växa upp och så minskar rovdjuren. Det är en balans som går i vågor.

Argumentet att om man inte håller efter rovdjuren så kommer viltstammarna minska oavbrutet håller inte. Hade det varit så hade rovdjuren redan utrotat allt vilt långt innan människan började med jakt.
Det är människans påverkan på denna nuturens balans som är problemet. Det är bara att läsa på lite om utrotningen av megafaunan de senaste 50000 åren. Eller vad som hände när Gustav III släppte jakten fri för allmogen.

Avskjutningen av rådjur är mellan 100 000 och 200 000 varje år. Vi kan ju börja där om man vill ha upp stammen.

Däremot är vildsvinsstammen alldeles för stor. Problemet är att det är problematisk att jag jaga dem samt att man inte får avsalu för köttet som är omgärdat av ett krångligt regelverk.

Angående det fetade. De enda som vill hålla nere rovdjursstammarna är jägarna, för de vill få skjuta på det viltet som rovdjuren annars tar. Rätt svar kanske skulle vara att begränsa antalet jägare till samma som vargstammen eller lodjursstammen, hade känts rimligt tycker jag.
Citera
2026-02-28, 09:35
Medlem
Nu jagar jag själv en del och har faktiskt tamdjur som om det vill sig illa faller offer för lodjur. Men jag ser noll anledning till licensjakt på lodjur ändå. De håller efter rådjuren effektivt så vi markägare slipper betesskador. Vargen är en annan femma för den tycker jag mindre om av diverse olika anledningar. Björn har jag heller inget större emot så länge det inte kryllar av dem som det gör i vissa delar av Norrland.

Men att det ska gå till som det gör nu med att jakten stoppas någon dag innan start känns inte särskilt bra och jag kan förstå att en del blir upprörda.
Citera
2026-02-28, 09:55
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Angående det fetade. De enda som vill hålla nere rovdjursstammarna är jägarna, för de vill få skjuta på det viltet som rovdjuren annars tar. Rätt svar kanske skulle vara att begränsa antalet jägare till samma som vargstammen eller lodjursstammen, hade känts rimligt tycker jag.

Ja det är lite det jag är ute efter.
Logiken att skjuta bort lodjur för att de fäller rådjur så att man själv som jägare sedan ska kunna fälla dessa rådjur är helt skev.

Men det är många andra inblandade i detta också ex. skogsbolagen som vill få ned betesskadorna. Här nere i södra Sverige har man återkommande ställt in älgjakten i flera älgskötselområden då man inte anser att stammen är stark nog. Södra (skogsbolag) blev vansinniga över detta.
Citera
2026-02-28, 10:41
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Mängden vilt är egentligen alldeles för stor om man ser till ett balanserat ekosystem. Både vildsvin och lodjur orsakar stor skada (i olika form) så det ligger i allas intresse att hålla ner stammarna. Dvs, förutom jägarna som vill ha något att skjuta på förstås.

Instämmer helt med TS, skyddsjakten borde vara på framförallt vildsvin, tills dess att rovdjursstammen vuxit till sig tillräckligt för att kunna hålla populationerna nere.

Mängden vilt är verkligen inte för stor, förutom då det gäller vildsvin. Det händer att lodjur river småkultingar, men det väldigt ovanligt, ett vildsvin i försvar är farlig även för människan, än mer så för lodjuren.

Så, viktigt att pressa ned både lodjur- och vargstam, de medför stora kostnader för samhället.
Citera
2026-02-28, 11:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Ja på din egen mark får du skjuta vildsvin/rådjur året runt (förutom om inte snön är ett hinder för djuren).

Nej, det får man inte.
Man får inte "skjuta" rådjur och vildsvin på sin egen mark oreglerat någon gång. I Sverige råder i juridisk mening förbud mot jakt hela året i hela landet. Det är endast tillåtet att jaga vid tillfällen som är undantagna från detta.

Det råder ingen jakt på rådjur just nu. Den avslutades för en månad sedan, 31/1, och nästa gång det sker rådjursjakt i Sverige är 1/5 till 15/6 (vårbock). Sedan blir det 16/8 (bockpremiär), kid 1/9 och till slut börjar jakt 1/10 för samtliga.

För tillfället (Mellan 1/2 och 31/3.) är det förbjudet att jaga vuxna vildsvin. Årsunge är tillåtet året runt, men alla vildsvin får alltså inte jagas året runt.

Dessutom krävs tillgång till eftersökshund i anslutning till jakt oavsett om den sker på egen mark eller ej.

Citat:
17 § Jaktförordningen: Vid jakt efter björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, mufflonfår eller vildsvin ska en hund som är särskilt tränad i att spåra upp skadat vilt kunna finnas på skottplatsen inom högst två timmar från påskjutningen.

Vid jakt efter ringduva, gäss eller änder ska en hund som kan apportera eller markera nedskjuten fågel medföras. Vid jakt efter övrig fågel ska en hund som kan apportera eller markera nedskjuten fågel medföras under tiden mellan solens nedgång och en timme före solens uppgång. Skyldigheten att medföra hund gäller inte om jakten sker på snötäckt mark eller från båt i öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905/

Lodjur får endast jagas i väldigt speciella undantagsfall. Exempelvis ska en viss mängd bekräftad föryngring skett inom ett specifikt område under en mätperiod för att uppfylla ett av kraven.

Orsaken till varför det jagas lodjur är varierande, men inget vilt i Sverige blir tillåtet att jagas enbart för att jägarna ser dem som konkurrenter; vill skjuta något; vill ha trofeér eller motsvarande.

Samtlig jakt i Sverige utgår ifrån statliga styrningar vilka regleras genom politiska och vetenskapliga underlag.

Inget jagas i Sverige med utgångspunkt i att jägarna är många och har stor makt.

När det kommer till några som har makt och inflytande i den frågan är LRF en större spelare trots att de är betydligt färre medlemmar än vad de svenska jägarorganisationerna har. Men LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) är en extremt stor ekonomisk maktfaktor i Sverige då dessa utgör en viktig del i landets livsmedelsförsörjning och export.

För den enskilde är det väl egentligen ganska oväsentligt ifall vildsvin och rådjur har en större negativ påverkan på Sverige än vad lodjur har ifall h*n ser sig ha själv att jaga lodjur och vise versa.

Personligen har jag inget intresse av att jaga lodjur, men jagar båda rådjur och vildsvin. Uppfyller kraven för att få sälja vidare köttet ifall jag skulle vilja göra det, men säljer bara en del. Ger nog bort lika mycket till släkt och vänner som jag säljer. Sett till klimatet och miljöaspekterna är det inte mycket annat kött som har fler fördelar än viltkött. Detta även om man räknar in transporter, hantering och övrigt extra som tillkommer.
Citera
2026-02-28, 12:03
Medlem
Det skjuts mellan 100000 och 200000 rådjur varje år i Sverige och ungefär lika många vildsvin.
Citera
2026-02-28, 12:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vilken skada i samhället gör lodjur i jämförelse med rådjur och vildsvin?
Så varför (nu tillfälligt stoppad) jakt på lodjur?
Vill man bli av med rådjur ska man låta lodjuren leva. För de jagar rådjur. Vildsvin tror jag inte de ger sig på däremot.
Citera
2026-02-28, 12:32
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vilken skada i samhället gör lodjur
Ingen alls. Det är bara det att jägarna vill ha fler harar och rådjur att skjuta av och då vill de döda lodjur för att det ska vara fler rådjur och harar kvar.

För övrigt. "Jaga" lodjur gör man inte. Man sätter sin jakthund på lodjuret som efter ett tag klättrar upp i ett träd och då skjuter man lodjuret. Rätt fult kan jag tycka.

Jag är kluven när det gäller vargjakt, kanske ok, men lodjursjakt borde inte få förekomma, vi ska vara rädda om den lilla stam av lodjur vi har kvar.
Citera
2026-02-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det får man inte.
Man får inte "skjuta" rådjur och vildsvin på sin egen mark oreglerat någon gång. I Sverige råder i juridisk mening förbud mot jakt hela året i hela landet. Det är endast tillåtet att jaga vid tillfällen som är undantagna från detta.

Det råder ingen jakt på rådjur just nu. Den avslutades för en månad sedan, 31/1, och nästa gång det sker rådjursjakt i Sverige är 1/5 till 15/6 (vårbock). Sedan blir det 16/8 (bockpremiär), kid 1/9 och till slut börjar jakt 1/10 för samtliga.

För tillfället (Mellan 1/2 och 31/3.) är det förbjudet att jaga vuxna vildsvin. Årsunge är tillåtet året runt, men alla vildsvin får alltså inte jagas året runt.

Dessutom krävs tillgång till eftersökshund i anslutning till jakt oavsett om den sker på egen mark eller ej.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905/

Lodjur får endast jagas i väldigt speciella undantagsfall. Exempelvis ska en viss mängd bekräftad föryngring skett inom ett specifikt område under en mätperiod för att uppfylla ett av kraven.

Orsaken till varför det jagas lodjur är varierande, men inget vilt i Sverige blir tillåtet att jagas enbart för att jägarna ser dem som konkurrenter; vill skjuta något; vill ha trofeér eller motsvarande.

Samtlig jakt i Sverige utgår ifrån statliga styrningar vilka regleras genom politiska och vetenskapliga underlag.

Inget jagas i Sverige med utgångspunkt i att jägarna är många och har stor makt.

När det kommer till några som har makt och inflytande i den frågan är LRF en större spelare trots att de är betydligt färre medlemmar än vad de svenska jägarorganisationerna har. Men LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) är en extremt stor ekonomisk maktfaktor i Sverige då dessa utgör en viktig del i landets livsmedelsförsörjning och export.

För den enskilde är det väl egentligen ganska oväsentligt ifall vildsvin och rådjur har en större negativ påverkan på Sverige än vad lodjur har ifall h*n ser sig ha själv att jaga lodjur och vise versa.

Personligen har jag inget intresse av att jaga lodjur, men jagar båda rådjur och vildsvin. Uppfyller kraven för att få sälja vidare köttet ifall jag skulle vilja göra det, men säljer bara en del. Ger nog bort lika mycket till släkt och vänner som jag säljer. Sett till klimatet och miljöaspekterna är det inte mycket annat kött som har fler fördelar än viltkött. Detta även om man räknar in transporter, hantering och övrigt extra som tillkommer.
Jag misstänker att ditt svar är för informativt och sakligt. Det stämmer till fullo och är helt korrekt.
Därför kommer du nog inte få så många svar...

Ang sälja viltkött. Känner du lite avsmak att sälja djur du skjutit? Jag är emot att jaga för att sälja. Känns ovärdigt. Hellre då ge bort till folk som uppskattar. Men jag förstår också de som gör det. Iaf en del. Förutom de som finansierar sin jakt till nästan 100% med att sälja kött.
Tar jag ett liv i skogen så är det för att jag vill ha köttet.
Förutom grävling, räv och kråkor och andra skadedjur. Där har jag inget bra svar.
Citera
2026-02-28, 13:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Jag misstänker att ditt svar är för informativt och sakligt. Det stämmer till fullo och är helt korrekt.
Därför kommer du nog inte få så många svar...

Ang sälja viltkött. Känner du lite avsmak att sälja djur du skjutit? Jag är emot att jaga för att sälja. Känns ovärdigt. Hellre då ge bort till folk som uppskattar. Men jag förstår också de som gör det. Iaf en del. Förutom de som finansierar sin jakt till nästan 100% med att sälja kött.
Tar jag ett liv i skogen så är det för att jag vill ha köttet.
Förutom grävling, räv och kråkor och andra skadedjur. Där har jag inget bra svar.

Nu tycker ju förvisso alla olika, men varför ogillar du Räv och Grävling?
Citera
2026-02-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu tycker ju förvisso alla olika, men varför ogillar du Räv och Grävling?
Ogillar de absolut inte. Respekterar dem för dem djur de är.
Men det är här det blir svårt när man pratar med jaktmotståndare och folk som inte jagar. Men jag ska försöka så ärligt jag kan.
När man jagar rådjur och älg kan man säga att det är för mat. Men mat finns i butiken.
Helt 100% så jagar man för att det är kul. Eller det ger en tillfredsställelse som jag misstänker härstammar från det primitiva. Det är absolut inte dödandet. Dödandet är ett resultat av jakten. Men ofta kan jag vara på jakt och avstå från att skjuta. Särskilt purchjakt börjar jag få svårt för. Så det gör att man kommer djuren närmare.
Jag hymlar inte heller med att jag är en topppredator. Men till skillnad från många andra djur är det för mig frivilligt och inte nödvändigt. Därför måste man ha hög etik.

Men när det gäller räv och grävling så beror det mest på hundarna. Jag råkar ha en av Sveriges bästa grävlinghund. Han letar upp de och "ställer" de så jag kan avliva dem. Så är det han som jagar och jag som hjälper till. Utan honom så skulle jag inte aktivt jaga grävling. Trots att de ställer till med stora problem i jordbruket.
Så rent krasst är det ett "nöje". Men dödandet är inte nöjet. Nöjet är samspel med mig och hunden och se hans arbete.

Rävjakt är en annan sak trots att jag nu har en annan hund som börjar lära sig jaga räv.
Räven är en predator av rang. Tar rådjurskillingar. Jag började med lockjakt på räv. Otroligt svårt och man jagar på räven vilkår. Att överlista räven och komma till skott var väldigt tillfredsställande. Folk som inte jagar har nog väldigt svårt att förstå att genom att jaga så får man otroligt stor respekt för djur och kommer de närmre. Man lär sig att värdesätta natur och fauna på ett helt annat sätt.

Jag förstår inte heller logiken i tråden. Varför är det ett problem att man håller predatorer på en stabil låg nivå? Och så sköter vi människor populationen? Varför skulle det vara bättre för naturen om vi hade fler rovdjur och mindre jägare?

Om man skulle dra det till sitt yttersta och göra såhär; vi förbjuder människor att vistas i naturen för de stör djuren. Hur många hade då brytt sig om naturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in