Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Du får köpa det hur du vill, faktum är att det är vedertaget att USA är ett invandringsland där tanken var att man skulle hänga av sig sin tidigare identitet och gynna landet utifrån sin förmåga. Fråga mängder av människor som ser ut som de kommer från Asien men som är femte generation om de är kineser och du kommer få ett rungande nej.
Och som "British subject to the Crown" har man ett visst anspråk på det brittiska. Sverige har inget sådant att jämföra med.
Du menar att Sverige inte är invandringsland?
Jag som trodde att det var det egentliga problemet...
Inget av det du skriver berör dock det ursprungliga argumentet. Om det går rätt enkelt att definiera vad en "amerikan" är, och det också går enkelt att definiera vad en "britt" är, varför går det inte att definiera en "svensk" lika klart och enkelt?
Det kan väl ändå inte vara så att det är ens egna åsikter om "invandrare" som gör det komplicerat? Att "svensk" blir nånting ogripbart som ingen riktigt kan förklara därför att det inte handlar om "svenskhet", det handlar egentligen om invandrare...?
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Osäker på varför du skriver "svenskar"? Menar du födda vita svenskar i flera generationer som ser ut och beter sig svenskt? Vi har ju för vana annars på forumet att skriva "svenskar" när de uppenbarligen inte är det.
Jag skriver "svenskar" därför att ingen verkar klara av att komma upp med en enkel, klar och enhetlig definition. Nåt som övrigt också syns i den här tråden, man ska "veta" vad en "svensk" är, men det går inte att beskriva. Det är bara flum och bullshit, om man vill dela in Sverige i "svenskar" och "andra", vilket är fullt möjligt, så måsta man ha en klar, logisk och mätbar metod för att göra det.
Och omvänt, om man INTE har en klar, logisk och mätbar metod för att definiera en "svensk" så vet man helt enkelt inte vad en "svensk" är.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Ett av de privilegier man har som inföding är att man kan vara selektiv med sina allmänkunskaper. Juridiskt är man svensk ändå. Men det vore ju märkligt att gå genom svensk skolgång utan att veta vad Pippi Långstrump eller smörgåstårta är.
Men inte om man använder allmänkunskaper om Sverige och svenskar som ett mått på svenskheten. Då måste alla passera gränsen för "svensk" för att kunna anses svensk, skit samma om man är inföding eller inte.
Annars kan man ju då utgå från nåt så enkelt som att om man är född i Sverige så är man svensk. Punkt. Det funkar också, om än inte heltäckande.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Andra länders medborgarskapstest följer en del av en slags kanon som krävs för att kunna förstå landet man bor i. Det är kulturellt även om det kanske är svårt att relatera till, men vet du inte vem Bradman var och hur det är relevant än idag, så ska du inte bli Australisk medborgare. Det är en del av en till synes bagatellartad fernissa som tränger djupare i folksjälen än man tror.
Det är som när Denzel Washington talar om svart kultur (i USA). Det är inte vem Richard Wright är eller vad han skrivit, utan hur en vanlig morgon hos en familj skiljer sig från en vit familj, i allt i från val av pålägg till hur kammen ser ut. Man måste kunna relatera.
Medborgarskapstest har jag inget emot, varken när det gäller att bli medborgare i ett land eller som ett nivåprov för att få idka vissa medborgerliga rättigheter, som t.ex. att rösta.
Men i övrigt tycker jag att du är ute och seglar. Och också om du inte är det så är det fråga om samma bryderi som ovan: om man måste veta vem Don Bradman var för att anses vara australiensisk medborgare, ja då måste alla det. Man kan inte köra med dubbla eller tripla eller fyrpla standarder, där man flyttar omkring olika begrepp, kunskaper och annat i en definition beroende på vem som ska skärskådas.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
En kulturkanon kan ju inte göra en vit medelålders man svart plötsligt bara för att han kan 10 av 10 frågor på ett prov. Men det säger garanterat något om ditt intresse för att leva i ett land.
Intressant att du inte kan hålla dig från att föra in hudfärg, men nu är det ju inte det som det handlar om, utan om svenskhet och att klassas som "svensk". Jag anser själv att en nationalistisk kulturkanon är en ren och skär idioti. Du hittar knappt en äkta svensk 60-plussare som inte vet vem Åsa-Nisse eller 91:an är, eller Nils Poppe, eller varför inte Ronnie Peterson, eller Sven Tumba osv., men om du skulle fråga tvättäkta svenska 15-åringar skulle det inte bli många rätt. Och det kan man förstås svänga andra vägen också. Kultur är inte något statiskt, och om man kopplar ihop kultur med "svenskhet" så landar man logiskt i att "svenskhet" inte heller är något statiskt. Dvs. att det är en definition som, precis som kulturen, förändras över tid.
Men då hamnar förstås samtidigt upp till näsan i kärret, för det skulle i så fall innebära att en mer konservativ syn på vad "svensk" är mycket väl över tid kan förändras till en progressiv syn på vad "svensk" är. Och då är liksom fan lös igen (också om det är precis vad en del forskare gör gällande).
Det innebär också att en gammaldags syn på "svenskhet" helt enkelt inte är giltig, eftersom den oundvikligen går mot sitt bäst före-datum. Och av det följer att vara "svensk" år 1850 är inte detsamma som att vara "svensk" år 1900, eller år 1950, eller år 2000. Och att "svensk" inte kommer att betyda samma sak år 2050 som det gör idag (om man nu kunde komma fram till en enhetlig definition...).
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
DNA är ju egentligen mindre intressant, då det är alldeles för komplext. Jag har både en 8del "invandrare" i mig, men också Gustav Vasa, så vad det säger om svenskhet är ju, åtminstone för mig irrelevant.
Det större perspektivet är i sådant fall om du har gener som inte är europeiska, men då bör de ju dels vara synliga, och kanske också aktiva (med länkar till DNA'ts ursprung) för att ens kunna mätas.
DNA är i själva verket busenkelt, systemet bygger på kopiering med väldigt få fel och en 50-50 "nykombination" av två föräldrars gener. Och det visar från vilka folkslag man härstammar. Du kan väl ändå inte på allvar mena att det inte spelar någon roll? Det är rätt ovanligt att stöta på nån i såna här forum som anser att det inte spelar någon roll för om man är "svensk"...
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Jag tror du ser för snävt på begreppet religion. Vi är, hur lite jag än tycker om det, ett land med kristen bas. Den kristna moralen har genomsyrat Västvärlden i 1500 år hur sekulära vi än är idag. Även de mest inbitna ateister i Väst bär kristna värderingar.
Därför är religion påtaglig när den inte är svensk/västerländsk, då den avviker från det omkringliggande sekulärt kristna samhället.
Jag anser att religion inte ska ha nåt med saken att göra överhuvudtaget, och inte minst eftersom Sverige är ett land med religionsfrihet. Dessutom har du fått det om bakfoten, kristendomen har anammat sina moraliska värderingar från omvärlden och inte tvärtom. Men till en försvinnande liten del från den nordiska och/eller svenska kulturen. Inget har gjort så mycket och tagit till så hårda medel för att utplåna vår ursprungliga svenska kultur som kristendomen. Det är dessutom ett påhitt från andra länder, ett hopkok av idéer och religion från MENA-området. Att påstå att det skulle vara "svenskt" stör t.o.m. mig.
Men det är inte ovanligt att kristendomen lyfts som ett lysande exempel på "svenskhet", vilket är helt absurt. Däremot håller jag helt med om att alla religiösa avarter av alla de slag ska motas bort från Sverige, men jag ser inte att det har nåt med att vara "svensk" att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Språk hänger dels ihop med begåvning men kan också försvåras av diverse anledningar (dyslexi etc). Har man gått 9 år i skolan i Sverige bör man dock kunna uttrycka sig korrekt i tal, hur felstavat en dyslektiker än skulle uttrycka det.
Att kulturmarxismen eroderat bildning och relativiserat språkbruk för att vara "inkluderande" fråntar inte individen ansvaret att bilda sig.
Poängen här är att ett grundkrav för medborgarskap borde vara att man behärskar åtminstone ett av de officiella språken i ett land. Det är dessutom vettigt ur alla synvinklar, utan ett gemensamt språk blir man isolerad och isolering och segregering utgör grogrund för en massa problem. Men det blir ju rätt absurt om man skulle kräva bättre språkkunskaper av "invandrare" än av "äkta svenskar".
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Som ett brev på posten. Douglas Murray menar att när folk pratar om mångkultur som positiv så trattas det alltid ner till en enda sak: maten.
Exakt. Men den avgörande frågan är om man faktiskt ÄR svensk om man livnär sig på pizza, hamburgare, tacos, spaghetti, you name it. Borde inte en äkta svensk bara äta kroppkakor, slarvsylta, raggmunk etc. etc. Eller är det så maten sen heller INTE är en del av ens kultur och "svenskhet"...
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Så länge du har egna definitioner kommer du försfås aldrig bli enig med någon.
Exakt. Och om du kollar igenom den här tråden och alla andra liknande trådar på FB så kommer du enkelt att kunna konstatera att i stort sett ALLA har sina egna definitioner. Och då blir ju hela diskussionen om "svenskhet" och "äkta svensk" och "inte svensk" helt meningslös. Inget vet vad nån annan menar och ingen kan definiera vad det är att vara svensk och framförallt var gränsen går mellan att vara svensk och att inte vara svensk.
Vilket var den poäng jag försökte lyfta. Att det behövs EN ENHETLIG DEFINITION som lätt och enkelt kan appliceras på alla och envar, med utgången att man vet om ifrågavarande person är "svensk" eller inte.