2026-02-28, 08:00
Avstängd
Kristendomen lär mig att allt är MITT fel och Gud är totalt oskyldig
Citera
2026-02-28, 08:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Betrakta det begäret. Det är varken heligt eller spirituellt. För att återknyta till relationen mellan det spirituella och det värdsliga så är det definitivt något värdsligt. Det handlar inte om andras frigörelse i sann mening, det handlar om begäret att rädda någon, om att tillfredsställa det begäret. Det är ego.
Jesus sa: "Gå ut i hela världen och predika evangeliet för hela skapelsen." och "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar". Jag gör bara vad han sa, det är vad kristna ska göra. Kristna bör predika, det är högst uppmuntrat.
Citera
2026-02-28, 08:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Kristendomen lär mig att allt är MITT fel och Gud är totalt oskyldig
Så är det. Men det är lite mitt fel också.
Citera
2026-02-28, 08:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Så är det. Men det är lite mitt fel också.

Om Gud har skapat allt,,,,och jag inte skapat nåt,,,,,hur fan är allting MITT fel?
Citera
2026-02-28, 08:05
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jesus sa: "Gå ut i hela världen och predika evangeliet för hela skapelsen." och "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar". Jag gör bara vad han sa, det är vad kristna ska göra. Kristna bör predika, det är högst uppmuntrat.
Vad Jesus antagligen glömde säga är... "innan du börjar, är det oerhört viktigt att först uppnå den spirituella upplysning som jag har nått. Annars riskerar du att vilseleda andra in i satans händer"
Citera
2026-02-28, 08:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad Jesus antagligen glömde säga är... "innan du börjar, är det oerhört viktigt att först uppnå den spirituella upplysning som jag har nått. Annars riskerar du att vilseleda andra in i satans händer"
Då hade ingen kunnat predika. Du förstår inte kristendom, du är i mörkret, men det är lugnt, för hjälp är påväg.
Citera
2026-02-28, 08:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om Gud har skapat allt,,,,och jag inte skapat nåt,,,,,hur fan är allting MITT fel?
Klart inte ALLT är ditt fel, men en del. Du har en fri vilja visst? Har du någonsin gjort ett misstag?
Citera
2026-02-28, 08:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jo, och så blev det som det blev istället …

Inte ens uppmaningen att ”På deras frukter skall ni känna igen dem” hjälpte.
Citera
2026-02-28, 08:14
Avstängd
Citat:
Klart inte ALLT är ditt fel, men en del. Du har en fri vilja visst? Har du någonsin gjort ett misstag?

Men är det inte den som skapat den där FRIA VILJAN och möjligheterna att begå misstag och misstagen själva , som är ansvarig ?
Sen så är en människas sinne inte nödvändigtvis starkt, vettigt och friskt.
Människan är inte stark.

Om det finns en Gud som skapat allt så jämför jag honom så här:

Jag är vuxen. Jag lägger massa spikar och annat vasst, vapen och nåt mer i en sandlåda.
Sen släpper jag ut massa småttingar för att leka i sandlådan.
Småttingarna gör illa sig och jag säger till dem: Äe men det är erat eget fel. Ni har fri vilja. Ni valde att leka med de farliga grejerna.

Det är nästan så jag hatar kristendomen ännu mer än vad jag hatar islam.
Jag skulle kunna misshandla kristna om dom irriterade mig med sitt kristna skitsnack.

After all. Judendomen, islam och kristendomen är alla MENA-religioner och jag fattar inte vad jag som föddes i Sverige ska till med dom.
Citera
2026-02-28, 08:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, och så blev det som det blev istället …

Inte ens uppmaningen att ”På deras frukter skall ni känna igen dem” hjälpte.
Gud kan inte misslyckas, men mänskligheten kunde visa sina svagheter. Frustrerande förstås men hur skulle lärjungarna kunnat vara som Jesus och bortse från allt som världen indoktrinerat dem med?

Men de formulerade berättelserna om Jesus fullkomlighet och deras egen ofullkomlighet, som sedan spreds över världen på de mest förunderliga vägar.

Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-02-28 kl. 08:52.
Citera
2026-02-28, 08:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Då hade ingen kunnat predika. Du förstår inte kristendom, du är i mörkret, men det är lugnt, för hjälp är påväg.
Jo, men det handlar om rätt position, om rätt insikt. Du kan inte undervisa i matematik E när du själv bara behärskar matematik A, och dessutom tror (<- detta är det problematiska med "tro") att du kan matematik E.

Det handlar inte om fasta begränsningar, som om man i princip inte skulle kunna predika eller undervisa. Det handlar om att förstå sin egen okunnighet, att känna igen sin egen ignorans.

Först där börjar verklig klarhet; visdom... vilket spirituell upplysning fundamentalt egentligen handlar om.
Citera
2026-02-28, 08:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men är det inte den som skapat den där FRIA VILJAN och möjligheterna att begå misstag och misstagen själva , som är ansvarig ?
Sen så är en människas sinne inte nödvändigtvis starkt, vettigt och friskt.
Människan är inte stark.

Om det finns en Gud som skapat allt så jämför jag honom så här:

Jag är vuxen. Jag lägger massa spikar och annat vasst, vapen och nåt mer i en sandlåda.
Sen släpper jag ut massa småttingar för att leka i sandlådan.
Småttingarna gör illa sig och jag säger till dem: Äe men det är erat eget fel. Ni har fri vilja. Ni valde att leka med de farliga grejerna.
Ja, det är nog mycket om abrahamiska religioner du inte förstår. Allt handlar om kärlek, men för att skapa kärlek så måste man skapa ondska. Inget ljus utan mörker. Tyvärr så behövde det bli såhär, men det är inte så länge, sen är ondskan borta. Lidandet är också till för att lära och testa oss. Utveckla våra medvetanden, typ. Din själ lever förevigt och ibland behöver man gå i skolan.
Citat:
Det är nästan så jag hatar kristendomen ännu mer än vad jag hatar islam.
Jag skulle kunna misshandla kristna om dom irriterade mig med sitt kristna skitsnack.
Så är det många som känner. De första kristna blev matade till lejon och eldade och använda som lyktor i städer. Kristendomen har varit den mest förföljda religionen och är det fortfarande. Kom och joina oss
Citat:
After all. Judendomen, islam och kristendomen är alla MENA-religioner och jag fattar inte vad jag som föddes i Sverige ska till med dom.
Av dom 3 så är kristendomen den sanna. Du ska ha den till att rädda din själ och ta dig till himlen, som finns på riktigt och gud också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in