2026-02-28, 06:09
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om vi antar moraliska nivån på ett mord beror på vilken medvetandegrad vi anser att offret har så borde det vara värre att mörda en 40-åring än en 5-åring. Ändå så anser väl alla att det är värre att mörda en 5-åring, för att den är mer oskyldig. Den verkliga skalan borde då bli mer oskyldig och oförstående = värre moraliskt. Då borde det vara värre att mörda en bebis i sin mammas mage än en 5 åring. En bebis i sin mammas mage borde då vara det absolut värsta att mörda moraliskt. Utav alla levande varelser på jorden borde det bli den moraliskt värsta att döda. Och det gör vi på industriell skala, utan skam. Inget annat massmord i historien kommer nära hemskheten. Det finns inga ord, detta är vart vi är nu.

Samtidigt föder vi människor in i misär, fattigdom och förödande levnadsförhållanden - i en närmast industriell omfattning, utan att tyngas av skam.

Dock överstiger fortplantningen dödandet … "vi" föder fler än vi dödar i abort. Sett ur artens biologiska perspektiv är det reproduktionen som dominerar. Så du är redan i det anseendet på den "vinnande" sidan, du vill i praktiskt mening bara att ännu fler ska födas och inte dödas i abort.
Citera
2026-02-28, 06:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Inte heller alla kristna är barmhärtiga. Vad har du att säga om alla pedofilskandaler i speciellt den katolska kyrkan? Det verkar inte som att kristendomens budskap har fungerat på de som ger sig på barn.
Det var ju det jag skrev, att även många kristna saknar barmhärtighet och behöver det budskap som är alltför förbisett inom kristendomen.
Citera
2026-02-28, 06:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Samtidigt föder vi människor in i misär, fattigdom och förödande levnadsförhållanden - i en närmast industriell omfattning, utan att tyngas av skam.

Dock överstiger fortplantningen dödandet … "vi" föder fler än vi dödar i abort. Sett ur artens biologiska perspektiv är det reproduktionen som dominerar. Så du är redan i det anseendet på den "vinnande" sidan, du vill i praktiskt mening bara att ännu fler ska födas och inte dödas i abort.
Det har ingenting med samhälle eller makroperspektiv att göra, varje abort är ett mord. Det är så det bör ses, varje fall var för sig. I ett rättfärdigt samhälle bör en abort ge livstid i fängelse för alla inblandade. Att föda in någon i misär är inget val, ingen enskild person är ansvarig för misären.
Citera
2026-02-28, 06:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det har ingenting med samhälle eller makroperspektiv att göra, varje abort är ett mord. Det är så det bör ses, varje fall var för sig. I ett rättfärdigt samhälle bör en abort ge livstid i fängelse för alla inblandade.
Och om så vore fallet, skulle vi då inte drabbas av allvarliga materiella begränsningar i form av svält, resursbrist och för tidig död, sådant som redan i dag präglar delar av världen där människor lever under extrema och utsatta förhållanden?
Citat:
Att föda in någon i misär är inget val, ingen enskild person är ansvarig för misären.
Det är att säga att det inte är något val är knulla. Jag är övertygad att du inte tror det.
Citera
2026-02-28, 06:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och om så vore fallet, skulle vi då inte drabbas av allvarliga materiella begränsningar i form av svält, resursbrist och för tidig död, sådant som redan i dag präglar delar av världen där människor lever under extrema och utsatta förhållanden?

Det är att säga att det inte är något val är knulla. Jag är övertygad att du inte tror det.
Du ger dig in för att argumentera de moraliska nyanserna av bebismord. Detta är inte ens någonting som jag är intresserad av, även om det är så att många måste svälta för att stoppa detta så är det så det får bli. Börjar man kompromissa om dessa saker är man på en farlig väg.
Citera
2026-02-28, 06:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Du ger dig in för att argumentera de moraliska nyanserna av bebismord. Detta är inte ens någonting som jag är intresserad av, även om det är så att många måste svälta för att stoppa detta så är det så det får bli. Börjar man kompromissa om dessa saker är man på en farlig väg.
Jag är tämligen säker på att man är ute på en farlig väg om man inte betraktar ett balanserat förhållningssätt. För få barn är inte bra, men för många barn är inte heller bra.
Citera
2026-02-28, 06:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag är tämligen säker på att man är ute på en farlig väg om man inte betraktar ett balanserat förhållningssätt. För få barn är inte bra, men för många barn är inte heller bra.
Det finns inget balanserat i bebismord, byt ut bebis i mammas mage mot 3-åring så kommer du se vad jag menar. Vi mördar inte 3-åringar, punkt slut, detta är inte ett argument. Därför mördar vi inte barn i mammors magar heller.

Jag tycker ärligt att det är lite läskigt att vi ens har den här diskussionen.
Citera
2026-02-28, 06:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det finns inget balanserat i bebismord, byt ut bebis i mammas mage mot 3-åring så kommer du se vad jag menar. Vi mördar inte 3-åringar, punkt slut, detta är inte ett argument. Därför mördar vi inte barn i mammors magar heller.

Jag tycker ärligt att det är lite läskigt att vi ens har den här diskussionen.
Problemet är troligen att du tror att livet, överlevnad och den naturliga balansen styrs av kristen moral eller etik, det gör det inte. Visst kan vi föra filosofiska resonemang om moral, etik och gudomliga värderingar, men på ett grundläggande plan drivs människor av begär och sexuella drifter. Dessa biologiska faktorer har formats under miljarder års evolution och kan inte bortses från.

Du kan bedöma dem som moraliskt klandervärda, och jag är inte oense med dig. Men då riskerar du att se människan enbart som en moralisk och etiskt kapabel varelse, snarare än som den komplexa kombination av biologiska drifter och etiska förmågor som den faktiskt innefattar.
Citera
2026-02-28, 06:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ordval ändrar ingenting.
Jag förstår, du anser att abort före 18 veckor är mord. Men det anser inte jag. Anledningen till att du anser det är en extrem religiös övertygelse. Inte för att det står så i Bibeln. Abort fanns inte för 2000 år sedan. Du har väl sett det på Youtube antar jag. Någon amerikansk kanal? Jag utgår inte från Youtube. Jag utgår från att forskare och läkare kan avgöra frågan bättre än Youtube.
Citera
2026-02-28, 06:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Problemet är troligen att du tror att livet, överlevnad och den naturliga balansen styrs av kristen moral eller etik, det gör det inte. Visst kan vi föra filosofiska resonemang om moral, etik och gudomliga värderingar, men på ett grundläggande plan drivs människor av begär och sexuella drifter. Dessa biologiska faktorer har formats under miljarder års evolution och kan inte bortses från.

Du kan bedöma dem som moraliskt klandervärda, och jag är inte oense med dig. Men då riskerar du att se människan enbart som en moralisk och etiskt kapabel varelse, snarare än som den komplexa kombination av biologiska drifter och etiska förmågor som den faktiskt innefattar.
Jo, verkligheten styrs av kristen moral, och det är den enda moralen som finns. Antingen så följer man den, eller så gör man fel.
Människors begär och drifter är vad som frestar oss att inte följa moralen, det är det detta livet handlar om, att se vilka som är starka nog att besegra begären och drifterna. De som klarar det kommer bli belönade.
Kan själen besegra kroppen, är frågan. Det är det man menar med personer som är spirituella jämfört med personer som är världsliga.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-28 kl. 06:44.
Citera
2026-02-28, 06:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag förstår, du anser att abort före 18 veckor är mord. Men det anser inte jag. Anledningen till att du anser det är en extrem religiös övertygelse. Inte för att det står så i Bibeln. Abort fanns inte för 2000 år sedan. Du har väl sett det på Youtube antar jag. Någon amerikansk kanal? Jag utgår inte från Youtube. Jag utgår från att forskare och läkare kan avgöra frågan bättre än Youtube.
Liv är heligt enligt kristendom, det är detta som är faran med ateism. När man inte längre ser liv som heligt utan bara materia och slump så verkar det inte så illa att radera liv när det är bekvämt. Det är där ateismens sanna ansikte visar sig.
Citera
2026-02-28, 06:46
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det var ju det jag skrev, att även många kristna saknar barmhärtighet och behöver det budskap som är alltför förbisett inom kristendomen.
Det verkar alltså göra varken till eller från att vara kristen. Det finns dumma människor överallt. Även inom kyrkan. Och det finns barmhärtiga och schyssta ateister.

Vad tror du om följande: Låt säga att vi slår ihop alla ateister som har levt de senaste 1000 åren till en grupp (A), och alla religiösa i abrahamistiska religioner till en annan grupp (B). I vilken grupp tror du att det finns den högsta andelen barmhärtiga och rättvisa människor sett över 1000 år, gruppen A eller B?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in