2026-02-27, 23:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men de kristna följer ju inte ens det Jesus faktiskt sagt:
Sannerligen säger jag er: inte en enda bokstav, inte minsta prick i Lagen ska förgås så länge himlen och jorden finns kvar, inte innan allting har inträffat.

Såvitt jag kan se finns både himlen och jorden kvar och allting har inte inträffat ännu, men Lagen har de låtit förgå.

I bibliskt språkbruk är "himmel och jord" synonymt med hela den skapade ordningen. Att använda det som tidsmarkör innebär att man talar om tidens slut (Harmagedon), inte om en eftermiddag på en kulle utanför Jerusalem två år senare.

Kristendomen valde den breda vägen: om man lär ut att lagen försvann vid korset, blir religionen mycket lättare att sälja till andra. Man erbjuder en "snabbfix" för samvetet och förenklade levnadsregler.
Om man däremot skulle lära ut Jesu linje (från Bergspredikan) – att varje litet streck i morallagen gäller så länge jorden himlen och jorden finns – då skulle medlemmarna tvingas till ett mycket hårdare arbete med sig själva, vilket man alltså inte ville.

Om Jesus menade att lagen skulle upphöra att gälla bara några år senare (vid korsfästelsen eller uppståndelsen), så blir formuleringen "så länge himlen och jorden finns kvar" extremt missledande, för att inte säga absurd. Men bekvämligheten vann över gudfruktigheten.
Vi kan såklart diskutera tolkningen om detta en lång tid, men vad spelar det för roll. Kristendom är sant, det kan vi veta p.g.a. berg av bevis, detta är inte viktigt. Jag förstår vad jesus menar, och om du inte förstår hans budskap så kommer nog inte någon mängd analys av specifika ord hjälpa heller. Försök zooma ut och se helheten och vad det faktiskt är som han försöker säga. Ibland kan för mycket tunnelseende förblinda en.
Citera
2026-02-27, 23:19
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vi kan såklart diskutera tolkningen om detta en lång tid, men vad spelar det för roll. Kristendom är sant, det kan vi veta p.g.a. berg av bevis, detta är inte viktigt. Jag förstår vad jesus menar, och om du inte förstår hans budskap så kommer nog inte någon mängd analys av specifika ord hjälpa heller. Försök zooma ut och se helheten och vad det faktiskt är som han försöker säga. Ibland kan för mycket tunnelseende förblinda en.
På vilket sätt är du en bättre människa för att du "förstår budskapet"? I den här tråden har du inte uppvisat några tendenser på att vara bättre än någon annan. Snarare tvärtom. Varför skulle då någon vilja bli som dig? Baserat på din slingrighet och oärlighet i inläggen förefaller det vara så att kristendomen, åtminstone när den dras till din grad fundamentalism, verkar direkt skadlig och destruktiv för mänskligt beteende och samvaro. Du tror att du predikar men i verkligheten varnar du andra för att tro på dumheterna.
Citera
2026-02-27, 23:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ibland kan för mycket tunnelseende förblinda en.

Intressant ordval från en blint troende.
Citera
2026-02-28, 00:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
På vilket sätt är du en bättre människa för att du "förstår budskapet"? I den här tråden har du inte uppvisat några tendenser på att vara bättre än någon annan. Snarare tvärtom. Varför skulle då någon vilja bli som dig? Baserat på din slingrighet och oärlighet i inläggen förefaller det vara så att kristendomen, åtminstone när den dras till din grad fundamentalism, verkar direkt skadlig och destruktiv för mänskligt beteende och samvaro. Du tror att du predikar men i verkligheten varnar du andra för att tro på dumheterna.
Det handlar inte om att vara bättre, det handlar om att välja godheten, och jesus är godheten. Jesus är den goda och fantastiska, inte jag. Jag bara följer honom.
Citera
2026-02-28, 01:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det handlar inte om att vara bättre, det handlar om att välja godheten, och jesus är godheten. Jesus är den goda och fantastiska, inte jag. Jag bara följer honom.
Vad hindrar en ateist från att vara god? Ingenting.
Därför är det helt onödigt att tro på Gud.
Och i synnerhet är det väldigt onödigt att tro på Bibeln. En hemsk gammal bok från järnåldern som förespråkar slaveri, för det var så man levde på den tiden. Om ni kristna inte har Bibeln, vad har ni då att komma med? Ingenting.
Citera
2026-02-28, 02:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad hindrar en ateist från att vara god? Ingenting.
De har heller ingen utomstående anledning att vara god. Det handlar bara om vad ateisten känner för.
Vad ateister ser som gott kan förändras hur som helst, man vet aldrig vad gott kommer vara idag. På hitlers tid var det gott att gasa judar. Nu är abort gott.

Abort är barnmord på massiv skala, det är långt värre än förintelsen. Sen försöker de rättfärdiga det med "de är ju så små" och "vi orkar inte ta hand om dom". Sen går de och dricker på barer och ligger med främlingar vilket skapar fler aborter som de glatt hyllar som befriande.

Det är vad ateism leder till, bebismord på industriell skala. Absolut demoniskt.
Citat:
Därför är det helt onödigt att tro på Gud.
Och i synnerhet är det väldigt onödigt att tro på Bibeln. En hemsk gammal bok från järnåldern som förespråkar slaveri, för det var så man levde på den tiden. Om ni kristna inte har Bibeln, vad har ni då att komma med? Ingenting.
Kristendom är sant.
Citera
2026-02-28, 02:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
De har heller ingen utomstående anledning att vara god. Det handlar bara om vad ateisten känner för.
Jag har anledning att vara god och rättvis eftersom jag är fått både empati och sunt förnuft. Anledningen till att de flesta av oss har empati är att det har varit en stor fördel genom evolutionen. Vi är skapta så av naturen och vi behöver ingen Bibel för att veta det. Vi har också ett rättssamhälle i dag som har fördjupat och formaliserat detta. På ett sätt som ingen religiös text har varit i närheten av.
Citat:
Vad ateister ser som gott kan förändras hur som helst, man vet aldrig vad gott kommer vara idag. På hitlers tid var det gott att gasa judar. Nu är abort gott.
När Bibeln skrevs tyckte de att det var helt normalt att ha slavar, det tycker man inte i dag. Uppfattningar förändras över tid. Och så måste det ju vara annars hade vi fortfarande haft slaveri och etnisk rensning. Att följa Bibeln går ju dock emot den principen. Om man ska följa Bibeln då ska man följa värderingar från järnåldern inkl att förespråka slaveri och det kan ju inte vara rimligt 2026.
Citera
2026-02-28, 02:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har anledning att vara god och rättvis eftersom jag är fått både empati och sunt förnuft. Anledningen till att de flesta av oss har empati är att det har varit en stor fördel genom evolutionen. Vi är skapta så av naturen och vi behöver ingen Bibel för att veta det. Vi har också ett rättssamhälle i dag som har fördjupat och formaliserat detta. På ett sätt som ingen religiös text har varit i närheten av.
Vad har evolutionen för anledning till att vi ska bry oss om oönskade och oanvändbara? När man tänker på det sättet blir det enkelt att rationalisera att kasta bort alla som inte är användbara, och vips så har man folkmord hit och dit på oönskade. T.ex. som i nazityskland och kommunistsoviet. Bebisar har heller inget värde för stunden så de kan också kastas bort om det är bekvämt(abort).

Du nämnde aldrig hur abort är bebismassmord. Kan du beskriva din åsikt om det?
Citat:
När Bibeln skrevs tyckte de att det var helt normalt att ha slavar, det tycker man inte i dag. Uppfattningar förändras över tid. Och så måste det ju vara annars hade vi fortfarande haft slaveri och etnisk rensning. Att följa Bibeln går ju dock emot den principen. Om man ska följa Bibeln då ska man följa värderingar från järnåldern inkl att förespråka slaveri och det kan ju inte vara rimligt 2026.
Vi har fortfarande slaveri och etnisk rensning, det är inte raderat alls. De var raderade i den kristna världen så länge Jesus regerade, men nu efter upplysningen så är de på väg tillbaka även här. Bra jobbat ateistskitstövlar.
Citera
2026-02-28, 04:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vad har evolutionen för anledning till att vi ska bry oss om oönskade och oanvändbara?
Evolutionen har skapat villkorslös kärlek, bl.a. till våra barn. Föräldrar som får barn med svåra handikapp brukar älska sina barn, oavsett om föräldrarna är kristna eller ateister. Vi behöver alltså inte Bibeln eller kristendomen för det ändamålet heller.
Citat:
Du nämnde aldrig hur abort är bebismassmord. Kan du beskriva din åsikt om det?
Jag har ingen stark åsikt om det. Känslan är väl att abort bör undvikas men också att det inte borde vara totalförbjudet. Lite så som det är i svensk tradition. Kvinnor kan göra abort men det är ingen drive-in, de måste ha ett snack med en psykolog och bli informerade om risker etc. Jag kan inte uttala mig om ett foster på 18 veckor är en människa eller inte, jag är inte läkare men jag litar mer på läkare än vad jag litar på kristna galningar på Internet.
Citat:
Vi har fortfarande slaveri och etnisk rensning, det är inte raderat alls. De var raderade i den kristna världen så länge Jesus regerade, men nu efter upplysningen så är de på väg tillbaka även här. Bra jobbat ateistskitstövlar.
Det står i Bibeln att du får slå dina slavar.
Citera
2026-02-28, 04:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Evolutionen har skapat villkorslös kärlek, bl.a. till våra barn. Föräldrar som får barn med svåra handikapp brukar älska sina barn, oavsett om föräldrarna är kristna eller ateister. Vi behöver alltså inte Bibeln eller kristendomen för det ändamålet heller.
Kopplingen mellan massmord på oönskade och ateism är tydlig, och enskilda anekdoter förändrar inte det.
Citat:
Jag har ingen stark åsikt om det. Känslan är väl att abort bör undvikas men också att det inte borde vara totalförbjudet. Lite så som det är i svensk tradition. Kvinnor kan göra abort men det är ingen drive-in, de måste ha ett snack med en psykolog och bli informerade om risker etc. Jag kan inte uttala mig om ett foster på 18 veckor är en människa eller inte, jag är inte läkare men jag litar mer på läkare än vad jag litar på kristna galningar på Internet.
"Jag har ingen stark åsikt om bebismord, känslan är väl att det bör undvikas men inte vara totalförbjudet".
Jösses, och samtidigt påstår du att ateister har moral. Hur kan du kritisera någon alls med denna åsikt.
Seriöst, ibland kan jag inte förstå hur onda ateister kan vara. Det låter inte verkligt på något sätt. Bebisseriemördare utan skam är vad dom är.

Hur kan detta inte vara samhällsfråga nummer 1? Det är förintelsen gånger 10, på bebisar! Och ateister diskuterar glatt reglerna som om de väljer vad de ska beställa på en restaurang!
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-28 kl. 05:10.
Citera
2026-02-28, 05:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Kopplingen mellan massmord på oönskade och ateism är tydlig, och enskilda anekdoter förändrar inte det.

"Jag har ingen stark åsikt om bebismord, känslan är väl att det bör undvikas men inte vara totalförbjudet".
Jösses, och samtidigt påstår du att ateister har moral. Hur kan du kritisera någon alls med denna åsikt.
Seriöst, ibland kan jag inte förstå hur onda ateister kan vara. Det låter inte verkligt på något sätt. Bebisseriemördare utan skam är vad dom är.

Hur kan detta inte vara samhällsfråga nummer 1? Det är förintelsen gånger 10, på bebisar! Och ateister diskuterar glatt reglerna som om de väljer vad de ska beställa på en restaurang!
Mycket dömande, ack var är kärlek och förlåtelse?
Citera
2026-02-28, 05:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Mycket dömande, ack var är kärlek och förlåtelse?
Jag dömer ingen enskild person, jag försöker älska alla och förlåta allt. Men jag måste säga att abort kan vara det ondskefullaste som någonsin hänt i mänsklighetens historia. Man kan peka ut ondska, men förlåta samtidigt. Men att inte peka ut ondskan är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in