2026-02-27, 22:12
Medlem
Jag fick en svampinfektion i underlivet efter samlag för 4 år sedan och fick daktakort utskrivet av läkare. Detta skulle jag smörja på 2x om dagen i 10 dagar men resulterade i 15-20 dagar då problemen kom tillbaka.

Apotekaren sa att jag skulle ta mycket kräm och smörja in vilket jag i efterhand insett var fel då det står på bikapsedeln att man ska smörja med ett tunt lager.

Min penis har sedan dess aldrig återhämtat sig utan jag misstänker att krämen gjorde huden tunnare på ollon och förhud.

Problemet är att området blivit överkänsligt och bara jag stryker fingret över ollonet så gör det lite ont. Denna överkänslighet ställer även till det vid samlag då jag kommer för fort.

Är det någon som vet om huden går att återställa på något sätt? Väldigt tacksam för tips!
Citera
2026-02-27, 22:18
Avstängd
Du smorde inte in ollonet, får jag hoppas?

Daktacort i upp till tre veckor är inte onormal behandling,men möjligtvis har du irriterat huden genom överdriven dosering.

Huden på penis är väldigt tålig och klarar av kraftig friktion, så ge den någon vecka till för att återhämta sig. Förslagvis undviker du samlag också under den tiden, eftersom du utsätter ollonet för en annan bakterimiljö och surhetsgrad. Samt tvätta bara med vatten, inte tvål.
Citera
2026-02-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioB16
Jag fick en svampinfektion i underlivet efter samlag för 4 år sedan och fick daktakort utskrivet av läkare. Detta skulle jag smörja på 2x om dagen i 10 dagar men resulterade i 15-20 dagar då problemen kom tillbaka.

Apotekaren sa att jag skulle ta mycket kräm och smörja in vilket jag i efterhand insett var fel då det står på bikapsedeln att man ska smörja med ett tunt lager.

Min penis har sedan dess aldrig återhämtat sig utan jag misstänker att krämen gjorde huden tunnare på ollon och förhud.

Problemet är att området blivit överkänsligt och bara jag stryker fingret över ollonet så gör det lite ont. Denna överkänslighet ställer även till det vid samlag då jag kommer för fort.

Är det någon som vet om huden går att återställa på något sätt? Väldigt tacksam för tips!

Det kommer återhämta sig. Har använt daltakort i över 10 år. det blir tjockt igen som vanligt ingen fara
Citera
2026-02-27, 22:24
Medlem
Edit: Vill vara tydlig med att behandlingen var för 4år sedan. Jag har alltså kvarvarande problem idag.
Citera
2026-02-27, 22:55
Medlem
a-mortals avatar
Vad har läkaren sagt?
Citera
2026-02-28, 00:52
Avstängd
Citat:
Edit: Vill vara tydlig med att behandlingen var för 4år sedan. Jag har alltså kvarvarande problem idag.

Hur svårt är det att gå till en vårdcentral och få hjälp med det?
Citera
2026-02-28, 01:47
Medlem
Citat:
4 år sedan
Jag kan inte ett dugg om detta, annat än att berätta det du redan innerst inne förstår - det kommer inte att automatiskt återgå till hur det var innan. Har det gått 4 år så kommer ingen magisk förändring att ske när det gäller hudens tillväxt.

Så nu kan du gå vidare från ”Jag borde vänta lite till, gå på fler undersökningar och se om det blir bättre” till att bara acceptera det, eller undersöka om det går att förändra (förmodligen inte, men testa den vägen om du vill). Oavsett så kommer det att bli bättre! (Kanske inte nödvändigtvis huden dock, I don’t know)

Nu kan du äntligen börja tackla/släppa det. Du kan gå vidare från limbo; och välja att försöka förändra det, eller prioritera annat. Du kan testa båda, men att inse verkligheten och kunna gå vidare är nog en bra grej. Väntandet borde vara över nu, rör dig vidare i alla fall

Varsågod!
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-28 kl. 02:13.
Citera
2026-02-28, 11:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Skulle tro att kondom är din lösning, minskar både känslighet och nötning vid samlag.
Dessutom slipper du få svampinfektion igen.
Citera
2026-02-28, 14:48
Medlem
Mommysnewtitss avatar
En vanlig biverkning av kortison är att huden blir tunnare och skörare.
Dessutom ger det en ökad risk för svamp- och bakterieinfektioner, eftersom kortison dämpar immunförsvaret i huden.

Så det känns märkligt att du fick kortison utskrivet mot svamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in