2026-02-27, 20:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det har aldrig slagit mig in. Jag varken dricker eller ligger runt. Har inget intresse av det.
Varför utgår du ifrån att jag skulle vilja det?

Och jag ser mer strikt på synder och syndernas förlåtelse än de flesta kristna i och med att de kristna anser att det räcker med att be Gud om förlåtelse, vilket är helt fel eftersom det är den som man syndat emot som är den som ska ge förlåtelse och att man dessutom ska behöva gottgöra skadan man åstadkommit för att man själv ska kunna "bli skuldfri".

Inom kristendomen saknas helt denna viktiga detalj om att be den som man syndat emot om förlåtelse och att man dessutom ska gottgöra skadan.

Så, nej, kristendomen är inte en perfekt guide till korrekt etiskt uppförande.
Varför ska ateister alltid prata om hur fantastiska de är.
Citera
2026-02-27, 20:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Inte alla ateister och kristna är barmhärtiga och budskapet vänder sig till de som behöver höra det.
Inte heller alla kristna är barmhärtiga. Vad har du att säga om alla pedofilskandaler i speciellt den katolska kyrkan? Det verkar inte som att kristendomens budskap har fungerat på de som ger sig på barn.
Citera
2026-02-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag ber. Du verkar demonisk så jag gissar att jag inte är med i 'din gemenskap', vad det nu skulle vara.

Så någon är demonisk? Alltid lika positiv och trevlig mot dina medmänniskor?😜😁
Citera
2026-02-27, 20:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Säg oss....var finns våra minnen lagrade? Är inte detta i hjärnan? Om inte, var skulle då minnen lagras? I vänster lilltå?
Så, om några människor säga uppleva saker utan hjärnaktivitet, hur tusan kan då hjärnan ha minnen av dessa?
För att vara ärlig, så ska jag ta det hur jag ser på ateister nu utan att förfina språket. De anser sig ha ett monopol på verkligheten, de hatar sanning och bryr sig bara om dominans och kontroll. Självupphöjning och självsmickrande skäms dom inte för och verkligheten är för dom ett spel där sanningen själv är fienden. Dom lever i mörker och dimma. Dom vet inte vad kärlek är och de blir kränkta av tanken av det. De kan inte ta ansvar och skyller allt på andra. Deras hjärtan är av sten och deras vilja är viktigare än något annat.

Bland riktiga ateister då, agnostiker är något annat.
Citera
2026-02-27, 20:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så någon är demonisk? Alltid lika positiv och trevlig mot dina medmänniskor?😜😁
Personen har en demon som sin profilbild och skriver som en demon som någon typ av rollspel. Sluta vara dömande.
Citera
2026-02-27, 20:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Inte heller alla kristna är barmhärtiga. Vad har du att säga om alla pedofilskandaler i speciellt den katolska kyrkan? Det verkar inte som att kristendomens budskap har fungerat på de som ger sig på barn.
Epsteingrejen var väl också galen. Det handlar om makt, inte någon speciell tro. Det kommer alltid finnas skandaler där det finns personer med makt.
Citera
2026-02-27, 20:51
Medlem
Citat:
Uteblivna konsekvenser? Nu tar du i lite. Du menar att spridningen är mindre än vad du förväntar dig, medans du själv ignorerar bevisen. Varför tror du att andra ateister skulle agera annorlunda? Det är ingen konspiration, det är inte organiserat. Det är bara psykologi.

Ok, så du menar att en majoritet av hjärnforskare inte håller mig, beror på att de inte är rättroende.......men du vet minsann bättre.

Ja du.....jag vet att jag talade om narcissism härom dagen......det var nog ändå inte så hårt av mig.
Jag hoppas att vi inte kommer dithän där vi ska behöva tala om megalomani.......så skärp dig.
Citera
2026-02-27, 20:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ok, så du menar att en majoritet av hjärnforskare inte håller mig, beror på att de inte är rättroende.......men du vet minsann bättre.

Ja du.....jag vet att jag talade om narcissism härom dagen......det var nog ändå inte så hårt av mig.
Jag hoppas att vi inte kommer dithän där vi ska behöva tala om megalomani.......så skärp dig.
Om man är absolut materialist kan man alltid envist tvinga in någon dålig materialistisk förklaring på precis vad som helst. Och kan man inte det kan man alltid säga, "vi kommer hitta svaret sen".

Det handlar om hjärtat, inte om någon vetenskaplig konsensus. Vetenskapen kan aldrig säga med 100% säkerhet vad som finns utanför universum.
Citera
2026-02-27, 21:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Epsteingrejen var väl också galen. Det handlar om makt, inte någon speciell tro. Det kommer alltid finnas skandaler där det finns personer med makt.
Historiskt har förtrycket ofta upprätthållits via kyrkan eller moskén bl.a. med skrämselpropaganda om "helvetet". Därför är det viktigt att vara ateist. Att ta ställning mot den ondskan.
Citera
2026-02-27, 21:03
Medlem
Citat:
Gud vill ha vänner, inte slavar. Han vill att vi ska söka upp honom, för att bli hans vänner. Därför är bevisen begränsade i skala.

Det där är ett gammalt argument. Gud vill ha troende........inte vetande.
Men bristen på hållbara bevis lyser med sin frånvaro.
Citera
2026-02-27, 21:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Historiskt har förtrycket ofta upprätthållits via kyrkan eller moskén bl.a. med skrämselpropaganda om "helvetet". Därför är det viktigt att vara ateist. Att ta ställning mot den ondskan.
Med andra ord, det du kallar 'förtryck', är egentligen regler. Du vill kunna göra vad du vill när du vill utan konsekvenser. Väx upp.

Eller vad menar du annars med förtryck?
Citera
2026-02-27, 21:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det där är ett gammalt argument. Gud vill ha troende........inte vetande.
Men bristen på hållbara bevis lyser med sin frånvaro.
Bevisen är massiva, om du bryr dig om sanning. Men ateister letar alltid efter sätt att vifta bort dom, och när dom inte kan det så går dom runt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in