Stora planer från Edgeconnex sida. Vi får väl se. Våjne, våjne...Europachefen nämnde
förnybar el.
Det skulle han inte ha gjort för då vänder det sig i magen på många belackare.
Han skulle i.st. ha sagt att vi ämnar bygga ett kolkraftverk i direkt anslutning till ett ev. datacenter.
Citat:
Edgeconnex planerar att bygga ett datacenter på Northvolts område i Skellefteå för 100 miljarder kronor.
Men de pengarna finns inte ännu.
”Den mängden kontanter har jag inte på mig”, säger bolagets Europachef Dick Theun*ssen.
.
.
Edgeconnex driver ett 80-tal datacenter runtom i världen, men har hittills inte haft någon verksamhet i Sverige.
.
.
Planen är att bygga ett datacenter i Skellefteå med en kapacitet på upp till en gigawatt. Dick Theunissen betonar att anläggningen måste gå i genom en tillståndsprocess innan bygget kan inledas på allvar.
”Det kommer att ta ett tag, kan jag tänka mig. Och en anläggning som den här byggs inte från en dag till en annan. Så det kommer att handla om flera år”, säger han.
.
.
”Sverige har ett stabilt elnät med mycket tillgänglig förnybar el. Det är också stabilt politiskt, vilket är viktigt dessa dagar”, säger Dick Theuniss*n.
https://www.di.se/nyheter/eqt-bolagets-plan-investera-100-miljarder/