2026-02-27, 08:48
Medlem
Cracker_Arses avatar
Tja.

Min Subaru forrester började plötsligt göra ett konstigt ljud när jag startade bilen. Öppnade huven och såg att vart ljudet kom ifrån.
Vet inte vad det är men det är en rem som går runt längst fram på motorn och en "arm" kopplat till den som remmen går runt rycker till och rör på sig, vilket orsakar ett ljud som aldrig varit förut.

Teori?
Citera
2026-02-27, 08:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
Tja.

Min Subaru forrester började plötsligt göra ett konstigt ljud när jag startade bilen. Öppnade huven och såg att vart ljudet kom ifrån.
Vet inte vad det är men det är en rem som går runt längst fram på motorn och en "arm" kopplat till den som remmen går runt rycker till och rör på sig, vilket orsakar ett ljud som aldrig varit förut.

Teori?
Remmen är aggregatsremmen, generellt så driver en eller två remmar generator och AC-kompressor, ibland luftpump och vattenpump mm. Armen är spännaren till remmen, fjäderbelastad.
Det är normalt att den kan röra sig lite men rör den sig mycket och om det skramlar och låter om den så kan det vara spännaren i sig som är kass, det kan vara nåt av löphjulen som är kass, det kan vara remmen och det kan vara remskiva.

Oavsett vilket så behöver det troligtvis tittas på av nån som kan sitt jobb. Åk till verkstad om du inte förstår funktionen själv, du borde kunna få ett utlåtande gratis. Om laddningslampan lyser, om det låter för jävligt eller om remmen skriker eller/och ryker så ska du förstås inte köra nånstans.
Citera
2026-02-27, 09:01
Medlem
Cracker_Arses avatar
Tack för svar.

Bortsett från ljudet har bilen gått som vanligt. Inga kontiga ljud eller så när jag kör., upptäckte detta igår kväll och har bara hört ljudet på tomgång efter start.

Så det är lugnt att köra den ltill verkstaden då iaf?
Citera
2026-02-27, 09:07
Moderator
Citat:
Tack för svar.

Bortsett från ljudet har bilen gått som vanligt. Inga kontiga ljud eller så när jag kör., upptäckte detta igår kväll och har bara hört ljudet på tomgång efter start.

Så det är lugnt att köra den ltill verkstaden då iaf?
Borde vara, kan vara ett lager i spännaren som glappar och skapar ljudet.
Citera
2026-02-27, 09:15
Medlem
Cracker_Arses avatar
Tusen tack för snabba svar. Åker till verkstan och ser va de säger 👍
Citera
2026-02-27, 09:41
Medlem
bo-jerrys avatar
Byt rem om spännare så är problemet löst. Ganska enkelt och billigt på din bil.
Citera
2026-02-27, 10:22
Medlem
NyaHenriksss avatar
Inget stort jobb, åk till en verkstad o få det fixat.
Det kan även vara magnetkopplingen till ac-pumpen som behöver shimsas eller bytas, inget stort jobb det heller.
Citera
2026-02-27, 13:10
Medlem
Cracker_Arses avatar
Verkstan sa: spännare och rem bör bytas få fort som möjligt.
Nåt på 7 papp skulle det gå på.
Han flaggade för att nån skiva också eventuellt kunde behöva bytas, men det vet man först när man plockat isär grejerna. Isf 10 papp.
Mekonomen.

Får det fixat på måndag.
Citera
2026-02-27, 16:42
Medlem
Pust...10K för att byta remmar!
Hur fan kan det bli så dyrt?
Är det verkligen ett så komplicerat och arbetsintensivt jobb?
Citera
2026-02-27, 17:08
Medlem
Cracker_Arses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Pust...10K för att byta remmar!
Hur fan kan det bli så dyrt?
Är det verkligen ett så komplicerat och arbetsintensivt jobb?

Känner detsamma. Men det gör jag varje gång jag lämnar in bilen.
Citera
2026-02-27, 17:10
Medlem
Citat:
Verkstan sa: spännare och rem bör bytas få fort som möjligt.
Nåt på 7 papp skulle det gå på.
Han flaggade för att nån skiva också eventuellt kunde behöva bytas, men det vet man först när man plockat isär grejerna. Isf 10 papp.
Mekonomen.

Får det fixat på måndag.

Riktigt bra timpenning för ett 20min jobb.

Gjorde samma nyligen, på exakt samma bil, på 20min. Ny spännare+rem gick på 1300kr totalt.
Citera
2026-02-27, 17:42
Medlem
Cracker_Arses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017
Riktigt bra timpenning för ett 20min jobb.

Gjorde samma nyligen, på exakt samma bil, på 20min. Ny spännare+rem gick på 1300kr totalt.

Men vafan..håller jag på att bli blåst här nu eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in