Citat:
Ursprungligen postat av
0xNONE
Du blir garanterad inte rippad om du inte trackar dina kalorier. Att folk som räknar kalorier inte lyckas handlar nog mer om de människorna än att det inte funkar (eftersom det funkar). Och ja, bra råvaror gör så du håller dig mätt längre/bättre, det ändrar dock inte faktum, kalorier in/ut är det som gäller, garanterar att ingen kroppsbyggare som gör sig redo för scenen kommer säga att de äter random kalorier men bra råvaror. Jag äter också bra råvaror, ligger på underskott, men bra råvaror/mat håller mig mätt, men ändrar fortfarande inte faktum. Och skulle jag helt plötsligt börja ösa på såser med 400-600kcal/per 100g skulle vikten komma krypande igen. Käkar hellre 100g sås gjort på grek yoghurt än 15g bea.
Att säga åt någon som kanske siktar på 9-12% kroppsfett ska käka kaloritäta såser är riktigt efterblivet.
Klart man äta vilken sås man vill.
Vi kan lämna de som tävlar i BB utanför diskussionen då det inte är det vi diskuterar. Vid tävling blir allt väldigt viktigt.
Inte ens i träningsforumet där jag är aktiv så rekommenderar vi människor att räkna kalorier längre. Men vi gjorde det i varenda tråd för kanske 15 år sedan. Det är så förlegat.
Vi som har uppnått den kroppen alla andra vill ha vet att man ska äta rätt bara. Kunskaper inom kost är det som gäller.
Det är det många gör fel.
Jag kan inte ens uppnå mitt kakorimål genom att trycka kött eftersom jag blir mätt. Äter du en bra sås med 400kcal/100g så blir du mätt väldigt snabbt bara. Så du går ju inte upp i vikt. Men du äter fel om du inte bra resultat på bra kost. Är ju bara att testa. Superlätt. Men visst. Tar väl emot...
Jag kör inte på proteinpulver eller något sådant. Bara rena råvaror och jag har sedan 5 år en fysik där jag är mer än nöjd och jag bygger muskelmassa och behöver inte ägna mig åt deff/bulk. Absolut att jag kan gå upp så magrutorna försvinner men jag är fortfarande normalviktig och har platt mage.
Måste varit 6-7 år sedan jag räknade kalorier senast.