2026-01-20, 10:59
Medlem
Har någon tips på low cal / zero cal såser som inte har slemmig konsistens eller smakar kemiskt? Har provat några Slender chef men var ingen hit. Behöver inte va NOLL kalorier, men lågt jämfört med de såser som finns i matbutikerna som oftast börjar på typ 150kcal/100g, om man inte vill käka salsa eller tomatsåser som ligger lite lägre.
Citera
2026-01-20, 11:10
Avstängd
Gör din egen på kvarg eller grekisk yoghurt. Kan varieras i det oändliga. Utan någon form av industriella tillsatser. En lågkalorisås smakar av naturliga skäl ingenting
Citera
2026-01-20, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Har någon tips på low cal / zero cal såser som inte har slemmig konsistens eller smakar kemiskt? Har provat några Slender chef men var ingen hit. Behöver inte va NOLL kalorier, men lågt jämfört med de såser som finns i matbutikerna som oftast börjar på typ 150kcal/100g, om man inte vill käka salsa eller tomatsåser som ligger lite lägre.
Det är BRA att tillsätta mer fett i maten. När du trycker undan fett måste det ersättas med något för att du ska bli mätt. Då blir det ofta i form av kolhydrater som ger dig en enorm insulin-spike och i förlängningen sjukdomar eftersom du chockar kroppen med blodsocker hela tiden. Ät nyttig och varierad mat i stället. Nyttig mat ska inkludera nyttiga fetter och protein och ska inte vara en överdos av snabba kolhydrater.
Citera
2026-01-20, 11:34
Medlem
HBTKuks avatar
Fräs örter och chili i olivolja.
Citera
2026-01-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är BRA att tillsätta mer fett i maten. När du trycker undan fett måste det ersättas med något för att du ska bli mätt. Då blir det ofta i form av kolhydrater som ger dig en enorm insulin-spike och i förlängningen sjukdomar eftersom du chockar kroppen med blodsocker hela tiden. Ät nyttig och varierad mat i stället. Nyttig mat ska inkludera nyttiga fetter och protein och ska inte vara en överdos av snabba kolhydrater.

Jag vet vad jag sysslar med, har skalat bort +20kg fett senaste 1.5 året, medans jag lagt på mig muskler (body recomp). 1.6-2.2g protein per kilo kroppsvikt, ca 50g fett per dag, resten kolhydrater. Jag tar "vanliga" bbq såser etc i lagom mängder, men ibland kanske man skulle vilja ha mer potatis/ris/kött etc istället för 75-100kcal sås tex. Och då skulle några lågkalorie-såser komma bra till hands.

Den bästa cheatcode -sås jag hittar so far är faktiskt blå band brunsås, 36kcal/100g färdig sås.
Citera
2026-01-20, 11:43
Avslutad
Citat:
Ja det är inte lätt att hitta.

Undrar om det inte vore bättre för dig för att uppnå ditt lågkalorimål att ändra din matkultur, sluta äta rätter som kräver sås och istället gå över till det som är soppor? Då har du en buljong som "väta" och de har få kalorier.

Hemkokta buljonger är så goda att de är värda att dö för. Jag skulle kunna leva på att äta soppor varje. En stor del av världens folk äter inte gräddsåser, creme fraiche-såser och beachamelsåser. Faktiskt de flesta gör inte det.
Citera
2026-01-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja det är inte lätt att hitta.

Undrar om det inte vore bättre för dig för att uppnå ditt lågkalorimål att ändra din matkultur, sluta äta rätter som kräver sås och istället gå över till det som är soppor? Då har du en buljong som "väta" och de har få kalorier.

Hemkokta buljonger är så goda att de är värda att dö för. Jag skulle kunna leva på att äta soppor varje. En stor del av världens folk äter inte gräddsåser, creme fraiche-såser och beachamelsåser. Faktiskt de flesta gör inte det.

Kanske får lära mig göra proteinrika soppor då är en extremt dålig kock så det blir oftast ris + kyckling/nöt + lite BBQ sås sprejjat ovanpå.
Citera
2026-01-20, 15:08
Medlem
Naturell yoghurt med rivet citronskal i. Sen kan man salta och peppra efter smak. Jag brukar ha i lite italiensk salladskrydda med.
Citera
2026-01-21, 22:01
Medlem
JerryCottons avatar
Såser till vad?
Citera
2026-01-22, 15:59
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tsatsiki eller vitlökssås på nån lätt mejeriprodukt.
Brukar göra ”tsatsiki” på fjällfil och mycket riven gurka. Vitlök, salt och peppar
Blir mer en röra iofs. Men gott
Citera
2026-01-23, 11:05
Medlem
Sladdarens avatar
Sällan jag ser light produkter på helfabrikat såser tror jag men kanske finns

Annars får man meka ihop det själv med light och lättprodukter i mejerihyllan

Lätt lätt majonäs - cerem friache - yoghurt - färskost - grädde osv

Sen om man tycker det är gott eller inte är en smaksak
Citera
2026-02-03, 07:40
Medlem
Citat:

Om du vill gå ner i vikt så är det såser på bra livsmedel som är prioritet. Kalorierna är inget du behöver bry dig om i såsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in