Citat:
Ursprungligen postat av
Ljusetitunneln
Är det verkligen rimligt att fångar ska tvingas bajsa i en papperskorg och dessutom framför den intagen som de bor med i samma cell? Oavsett om man tycker att nyckeln borde slängas bort, så är väl ändå detta inhumant?
https://www.kriminalvardsmagasinet.se/public/221876-intagna-tvingas-bajsa-i-papperskorgen/
När man var ung o var på semester med föräldrarna på en sunkig camping, var det en lång länga med utedass och inga väggar i mellan, flugorna slogs om de smakrikaste korvarna.
När man låg i det militära (övning ute i skogen) skit vi kartonger med en liten svart soppåse i. Vi var nog ca 140 man som turades om på 10 kartonger, ibland var det bara en bräda/gren mellan två stubbar/stenar.
Senast jag satt inne så hade jag inte ens toalett inne i cellen, inte gången före det heller, inte första gången jag satt inne heller.
Som man bäddar får man ligga, som det heter.
Var på en offentlig toalett i dåvarande Leningrad, det var gratis att skita- rakt ner i ett hål (kaklade bås utan dörrar) Undrade första gången vad det var för gammal tant som satt vid ingången och försökte sälja något, när man skitit klart förstod man vad hon ville sälja, det var toapapper, eller något som påminde om toapapper då det snarare var smörpapper. Det var första gången man offrat en strumpa för att torka sig i röven.
Men det gjorde inget då man blev lite smårik på att sälja tuggummin, kulspetspennor och västerländska märkeskläder. Det var under Leonid Brezjnevs tid, har blivit några resor efter det.