2026-02-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Att slå kor med ett redskap är inget man önskar, men att kalla det djurplågeri, med tanke på vilka hemskheter djur får utstå i världen, är naivt. Att sparka på kossor och slå dom med redskap, är helt enkelt inte djurplågeri!

Detta är en stor bondgård med 1000-tals kor(?). Ingen av kossorna mår mentalt bra, av att stå fjättrad flera månader i rad på kallt, bajsigt betonggolv i kyla, och ingen ro. Om man nu jobbar med att gå runt och mocka skit dagarna i ända, och se dessa djur må dåligt, det tär på psyket tror jag. Efter ett tag riktas frustrationen just mot korna. Att säga att dessa personer är onda empatilösa monster är väldigt bekvämt. Kanske det just är pga deras empati som dom till slut slår korna.
Pga miljön i dessa bondgårdar. Misären bland korna, skitjobbet både metaforiskt och bildligt, oljudet från 1000-tals kor som råmar konstant.
Men ändå bra att det uppmärksammas. En förändring bör till, men det är lätt att peka finger när man själv samtidigt går och tittar på kilopriset på kött i köttdisken.
Kanske man borde införa regler om att man bara får jobba med djur i detta avseende under en begränsad tid?
Lite perspektiv önskar jag en del i tråden.
Hur hade DU behandlat djur efter jobbat i denna miljön 1 år? hade du gått runt och klappat på deras mule, och sjungit glatt nedans du mockade deras skit?
Att fösa dem för att få dem dit man vill är väl en sak, men att köra ner ett skaft i halsen eller att släpa ut ett djur för att låta det lida i tre!!! dagar innan man avlivar det
Likaså att slå och hoppa på ett djur som är sjukt. Nej den där jäkla bomdlurken borde få ett kvastakaft själv i hals och en i röven samtidigt.
Citera
2026-02-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laban1234
Att fösa dem för att få dem dit man vill är väl en sak, men att köra ner ett skaft i halsen eller att släpa ut ett djur för att låta det lida i tre!!! dagar innan man avlivar det
Likaså att slå och hoppa på ett djur som är sjukt. Nej den där jäkla bomdlurken borde få ett kvastakaft själv i hals och en i röven samtidigt.

Det borde inte vara lagligt att bedriva storskalig djurindustri. Det kan bara bli så fel det kan bli.
Citera
2026-02-26, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Laban1234
Jag försvarar inte det dom gjort, jag försöker förklara, få in lite perspektiv.

https://www.youtube.com/watch?v=ELQtwc_tI9k här är en video på en kvinna som leker och gosar med en stor ko-tjur.
Om man hade fått valet att ta hand om endast en ko från barnsben till slakt, där man leker med kon, gosar med kon, gör det mysigt för kon, eller jobba bland 100-tals kor, bland bajs, i en miserabel, kall hård betongmiljö, så hade inte sadisten själv valt det senare alternativet!

Om man sätter in människor i ett brutalt skitsystem, ska man inte bli förvånad om människorna assimileseras i det systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=9S_JzlesZf4 såhär skulle djurhållning se ut! Men då får du också betala 5000 kr per kilo.
Senast redigerad av goderian2 2026-02-26 kl. 17:06.
Citera
2026-02-27, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag försvarar inte det dom gjort, jag försöker förklara, få in lite perspektiv.

https://www.youtube.com/watch?v=ELQtwc_tI9k här är en video på en kvinna som leker och gosar med en stor ko-tjur.
Om man hade fått valet att ta hand om endast en ko från barnsben till slakt, där man leker med kon, gosar med kon, gör det mysigt för kon, eller jobba bland 100-tals kor, bland bajs, i en miserabel, kall hård betongmiljö, så hade inte sadisten själv valt det senare alternativet!

Om man sätter in människor i ett brutalt skitsystem, ska man inte bli förvånad om människorna assimileseras i det systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=9S_JzlesZf4 såhär skulle djurhållning se ut! Men då får du också betala 5000 kr per kilo.
Spelar ingen roll om det är 1 ko eller 1000, kan man inte hantera andra individer ska man inte jobba med det. Så bara är det, sen kan du tycka vad du vill. Det finns andra jobb att ta isf. Jag hoppas någon ger dom samma behandling och som avslut i flytgödseltanken med ett sänke.
Citera
2026-02-27, 10:12
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag menade att dom gick ut i Rapport för att få god publicitet efter det som har hänt på Öland. Vad får jag vänta på menar du, jag förstår inte vad du menar?
Jag menar att den sista idioten är inte född ännu och det är något man får leva med.
Om du tror på en felfri verksamhet är du en idiot utöver jävligt naiv.

Du lär få bojkotta hela världen om du resonerar som du gör nu.
Citera
2026-02-27, 11:02
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Jag menar att den sista idioten är inte född ännu och det är något man får leva med.
Om du tror på en felfri verksamhet är du en idiot utöver jävligt naiv.

Du lär få bojkotta hela världen om du resonerar som du gör nu.
Man kan inte behandla djur på det sättet, det är helt oacceptabeltt och att ens ifrågasätta detta är horribeltt Sen ska du vårda ditt språk när du skriver här. och inte gå till personangrepp
Citera
2026-02-27, 11:13
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Man kan inte behandla djur på det sättet, det är helt oacceptabeltt och att ens ifrågasätta detta är horribeltt.
Gör skillnad på person och organisation!
Citat:
Sen ska du vårda ditt språk när du skriver här. och inte gå till personangrepp
Ursäktar mitt språkbruk madam makadam.
Citera
2026-02-27, 11:49
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Gör skillnad på person och organisation!

Ursäktar mitt språkbruk madam makadam.
Djur och människor presterar bättre när dom behandlas väl, alltså lönar det sig att behandla djur väl. Man ska anställa människor som är kunniga och kompetenta och som känner empati med djur.
Citera
2026-02-27, 11:55
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Djur och människor presterar bättre när dom behandlas väl, alltså lönar det sig att behandla djur väl. Man ska anställa människor som är kunniga och kompetenta och som känner empati med djur.
Så vi ska bojkotta polisen pga kaptenklänning? Ska vi bojkotta sjukvården pga Christian Abi-Khali?
Arla har över 7000 mjölkbönder, det är väl klart att dåliga äpplen hamnar i korgen?
Citera
2026-02-27, 12:06
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Så vi ska bojkotta polisen pga kaptenklänning? Ska vi bojkotta sjukvården pga Christian Abi-Khali?
Arla har över 7000 mjölkbönder, det är väl klart att dåliga äpplen hamnar i korgen?
Det måste ställas krav på Arla att dom har full koll på var mjölken kommer ifrån och att djuren där behandlas väl, Arla måste ta sitt ansvar. Länsstyrelsen visste vad som försegick men lät verksamheten fortsätta ändå. Det är nödvändigt med kontroller, inte bara vart tionde år, utan flera gånger per år.
Citera
2026-02-27, 16:28
Medlem
Citat:

Det är vårt ansvar som konsumenter att visa vårt missnöje och agera därefter, dvs att bojkotta företag som missköter sig. Arla är en enorm aktör med stor maktfaktor. Vi som konsumenter måste agera och Arla som företag är skyldiga att ta sitt huvudansvar. As simple as that.

Sedan är det helt sjukt med all denna massproduktion av djur… men det är klart. Vi ska ju ha vår mjölk, ost och kött… även om mycket måste kasseras allteftersom.
Citera
2026-02-27, 16:32
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Det är vårt ansvar som konsumenter att visa vårt missnöje och agera därefter, dvs att bojkotta företag som missköter sig. Arla är en enorm aktör med stor maktfaktor. Vi som konsumenter måste agera och Arla som företag är skyldiga att ta sitt huvudansvar. As simple as that.

Sedan är det helt sjukt med all denna massproduktion av djur… men det är klart. Vi ska ju ha vår mjölk, ost och kött… även om mycket måste kasseras allteftersom.
Har Arla brutit med gården när de fick reda på vad som hände?
Jag fattar vad ni vill ha sagt men hur fan ska man ta ställning utan informationen? De var ju inte bara Arla utan länsstyrelsen, grannar, idioternas familjer och ska man gå hela vägen ut ditt ansvar som konsument som inte "tog reda på".

Det var bönderna på gårdens roll att ta huvudansvar för sin verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in