Citat:
Det är inte alls så jag menar att mitt inlägg beskriver situationen.
Vem är "man" som skulle konspirera på detta vis?
Konspirationsteorier som visat sig vara sanna konspirationer brukar handla om säkerhetstjänster och det militär-industriella komplexet. Det är deras jobb att konspirera. Konspirationer kräver små hemliga grupper.
Öppen källkodsprojekt som openclaw har mycket låg risk att vara konspirationer eftersom de inte är hemliga och har många deltagare.
Konspirationsteorier som visat sig vara sanna konspirationer brukar handla om säkerhetstjänster och det militär-industriella komplexet. Det är deras jobb att konspirera. Konspirationer kräver små hemliga grupper.
Öppen källkodsprojekt som openclaw har mycket låg risk att vara konspirationer eftersom de inte är hemliga och har många deltagare.
OpenClaw deltar i att smutskasta AI-assistenter genom hela denna cirkus där användaren attackeras av sin egen AI genom att den t.o.m. I vissa fall säljer användarens privata data till andra bottar.
Då smutskastas personliga AI-assistenter. Den som läser om OpenClaw kommer naturligtvis att hellre gå till "säkra" alternativ som t.ex. Google och Grok där man bara kan ställa frågor.
OpenClaw är tydligen svår att installera och sätta de säkerhetsramar användaren vill ge.
Liksom personliga AI-assistenter får vanrykte har alltså även öppen mjukvara (OpenClaw) fått ta en smäll genom denna skandal.
Och öppen mjukvara är naturligtvis det som storföretagen är mest rädda för. Se bara på hur Linux förstörts för att låsa oss i Windows.
När jag nu börjat läsa lite om AI ser jag att både Anthropic (Claude) och OpenAI (ChatGPT) verkar vara stängd mjukvara. Det är väl de två AI som OpenClaw mest använder, vad jag förstår. Men statistik över vilka AI som användarna valt för OpenClaw var svår att hitta.
Det är väl till OpenAI eller Anthropic som pengarna går när användaren betalar för att använda OpenClaw.
De har tydligen redan sålt ut:
Open AI:s mjukvara är inte öppen 😁
Citat:
Google
No, OpenAI's ChatGPT is not open source.
While the company is named "OpenAI" and was founded with the intention of being a non-profit, the core technology powering ChatGPT (specifically models like GPT-4, GPT-4o, and o1) is closed-source, proprietary software.
While the company is named "OpenAI" and was founded with the intention of being a non-profit, the core technology powering ChatGPT (specifically models like GPT-4, GPT-4o, and o1) is closed-source, proprietary software.
ChatGPT kommer med annonser som framgår av Super Bowl-annonsen från Anthropic där man förlöjligar Altman.
...
Detta är en massmedial pajasgrej. Det verkar ganska klart. Hade en AI verkligen löpt amok och vållat så stora skador hade den stängts av för länge sedan. Skador både ekonomiskt för användarna och för AI:s rykte generellt.
Motiven att skada AI kan diskuteras. Men t.v. tror jag det handlar om att hålla tillbaka "vanligt folk" från att använda AI, förutom att typ fråga Google eller Grok och få politiskt korrekta svar.
...
Anthropic har ju lidit skada. Varför har inte Anthropic stängt av OpenClaw från Claude, t.ex? Den har ju t.o.m. liknande namn Claude/Clawd. (Moltbot och Moltbook kopplar ju till hummrar.)
Senast redigerad av wwr 2026-02-08 kl. 22:13.
Senast redigerad av wwr 2026-02-08 kl. 22:13.