Resultat: Vem hoppas du vinner Melodifestivalen 2026?
Iconic - A-Teens
7,48%
8 röster
Dooset Daram - Meira Omar
0%
0 röster
Delulu - Lilla Al-Fadji
11,21%
12 röster
Ain't Today - Saga Ludvigsson
4,67%
5 röster
Hollow - Smash Into Pieces
4,67%
5 röster
Eternity - Cimberly
7,48%
8 röster
Viva L'Amor - Medina
3,74%
4 röster
Half of Me – Greczula
8,41%
9 röster
Honey Honey – Robin Bengtsson
0%
0 röster
My System – Felicia
39,25%
42 röster
Waste Your Love – Sanna Nielsen
0,93%
1 röster
Rakt in i elden – Brandsta City Släckers
12,15%
13 röster
2026-02-27, 08:02
Medlem
Efter att ha lyssnat på alla låtarna känner jag mer att detta är den överlag starkaste deltävlingen. Sanna, Alexa, LAF och Vilhelm hade absolut kunnat vara i final alla fyra om de inte tävlat mot varandra i samma deltävling.
Senast redigerad av Ilovecakes 2026-02-27 kl. 08:17.
Citera
2026-02-27, 08:35
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
1. Den överstiger den tillåtna låtlängden med god marginal. Så redan där går den bort.
2. Och om den hade haft rätt längd, så hade låttiteln i sig gjort att den hade sållats bort innan juryn ens har lyssnat på den.
3. Låten är bara en generisk poplåt och kommer således att konkurrera med andra poplåtar. Väldigt tuff konkurrens i den genren.
4. Låten är absolut inget märkvärdigt och hade kommit i botten av vilken deltävling som helst.

Frågor och svar:
  1. Har du ens lyssnat på den? Troligen inte.
  2. Varför då? Berätta gärna mer om "rätt längd" och väg in "Bohemian Rhapsody", som väl ansågs vara alltför lång men som det gick relativt bra för.
  3. Väldigt tuff konkurrens med vadå?
  4. Därför att?
Citera
2026-02-27, 09:09
Medlem
Att Meira har 2 st på scen som också sjunger låten borde inte vara ok. Är det för hon är c-kändis hon får ställa upp? Är det kvotering?

För inte fan är det musikaliskt iaf.
Citera
2026-02-27, 09:09
Medlem
Att Meira har 2 st på scen som också sjunger låten borde inte vara ok. Är det för hon är c-kändis hon får ställa upp? Är det kvotering?

Och han Felix. Förlåt men det är inte ens kvarterskrogen på han. Riktigt totalt jävla uruselt.
Citera
2026-02-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Så gott som alla har kör. Vissa har ju även hjälp av att en person står bakom scenen och hjälper till med sången. Det här är ju inte idol, det är inte en artist som tävlar. Det är låten som tävlar, och det är hela paketet med låten och numret som påverkar vad folk tycker om den.
Citera
2026-02-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Frågor och svar:
  1. Har du ens lyssnat på den? Troligen inte.
  2. Varför då? Berätta gärna mer om "rätt längd" och väg in "Bohemian Rhapsody", som väl ansågs vara alltför lång men som det gick relativt bra för.
  3. Väldigt tuff konkurrens med vadå?
  4. Därför att?

När var Bohemian Rhapsody med i mello?
Citera
2026-02-27, 11:24
Medlem
Det måste vara den sämsta deltävlingen av alla. Ingen av låtarna verkar hålla måttet förutom Sannas.
Citera
2026-02-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbaker95
Jag menade att vissa artister får frågan om att vara med, men alla förfrågningar betyder inte förtur. Låten accepteras inte nödvändigtvis bara för att. Den behöver hålla måttet. Björkman gjorde så med med jokrarna 2004-2010, han bjöd in 4 artister får att få med oväntade namn. Darin var en sådan som var så självklar när Björkman fick med honom att det inte ens fanns någon låt.

Här kommer alla Björkmans jokrar. Det är högt och lågt, minst sagt...

2004
Lena Philipsson - "Det gör ont" (vinnare)
Hanson, Carson & Malmkvist - "C'est la vie" (final)
E-Type - "Paradise" (final)
Niklas Andersson - "Tro på mig"

2005
Nanne Grönvall - "Håll om mig" (tvåa i finalen)
Alcazar - "Alcastar" (trea i finalen)
Sanne Salomonsen - "Higher Ground" (final)
K2 feat. Alannah Myles - "We Got It All"

2006
BWO - "Temple of Love" (två i finalen)
Andreas Johnson (trea i finalen)
Magnus Carlsson - "Lev livet" (final)
Rednex - "Mama Take me home" (final)

2007
The Ark - "The Worrying Kind" (vinnare)
Sebastian - "When the Night Comes Falling" (final)
Magnus Uggla - "För kung och fosterland"
Uno & Irma - "God morgon" med Uno & Irma

2008
Amy Diamond - "Thank You" (final)
Andreas Johnson & Carola Häggkvist - "One Love"
Niklas Strömstedt - "För många ord om kärlek"
Eskobar - "Hallelujah New World"

2009
Malena Ernman - "La voix" (vinnare)
EMD - "Baby Goodbye" (trea i finalen)
Marie Serneholt - "Disconnect Me"
Markoolio - "Kärlekssång från mig"

2010
Salem Al Fakir - "Keep On Walking" (tvåa i finalen)
Darin - "You're out of My Life" (final)
Peter Jöback - "Hollow" (final)
Pauline - "Sucker For Love"
Citera
2026-02-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jösses, Felicia kommer verkligen vinna i år. Då vad det slut på eran med svenska topplaceringar i ESC...

Jag vet inte vart du drar gränsen för "topplacering". Men 2024 kom ju Marcus & Martinus på plats 9 och 2021 kom Tusse på plats 14, så den eran är väl redan bruten...
Citera
2026-02-27, 11:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vet inte vart du drar gränsen för "topplacering". Men 2024 kom ju Marcus & Martinus på plats 9 och 2021 kom Tusse på plats 14, så den eran är väl redan bruten...

Ja, Tusse är väl undantaget.
Skulle säga att topp 10 är topplacering. M&M var ju efter att vi vann året innan, går sällan bra för värdlandet (Irland på 90-talet undantag).

My system blir verkligen inte topp 10, tror t.o.m det finns risk för finalmiss. Lite häftig EDM-dunk utan nån vidare sånginsats (Felicia har grym sångröst men tycker hon håller alldeles för hög och skrikande ton i My system) har jag svårt att se gå hem.

Tänk den belgiska bögen för ett par år sedan som var topptippad med missade final.
Citera
2026-02-27, 12:21
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
[*]Varför då? Berätta gärna mer om "rätt längd"
Låtar i Mello får inte överstiga 3 minuter. Att du(?) då skickar in en låt som är 30 sekunder längre än vad den får vara är rätt så anmärkningsvärt. Varför skulle produktionen vilja arbeta med någon som inte ens kan följa den mest grundläggande regeln av dem alla? Alla i den branschen vet givetvis om 3 minuters-regeln. Det är ju inte direkt som att dina chanser att komma med ökar, om det första du gör är ignorera Mellos regelbok.
Citat:
väg in "Bohemian Rhapsody", som väl ansågs vara alltför lång men som det gick relativt bra för.
Grym låt, men förstår inte riktigt hur den är relevant, då den varken har tävlat i Mello eller behövt anpassa sig efter 3 minuters-regeln.
Citat:
Väldigt tuff konkurrens med vadå?
Tuff konkurrens på så sätt att en majoritet av låtar som skickas in förmodligen är någon form av poplåt. Faller sig rätt naturligt att ens låt bara blir en i mängden då. Du konkurrerar dessutom inte om en av 30 platser, utan snarare om en av 5-6 platser, då det även ska klämmas in countrylåtar, humoristiska låtar, ballader, rocklåtar m.m i tävlingen.
Citat:
Har du ens lyssnat på den? Troligen inte.
Klart jag har! Hur skulle jag annars veta dess låttiteln, att den är alldeles för lång och generisk AI-genererad poplåt? o_O
Citera
2026-02-27, 12:29
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Låtar i Mello får inte överstiga 3 minuter. Att du(?) då skickar in en låt som är 30 sekunder längre än vad den får vara är rätt så anmärkningsvärt. Varför skulle produktionen vilja arbeta med någon som inte ens kan följa den mest grundläggande regeln av dem alla? Alla i den branschen vet givetvis om 3 minuters-regeln. Det är ju inte direkt som att dina chanser att komma med ökar, om det första du gör är ignorera Mellos regelbok.

Grym låt, men förstår inte riktigt hur den är relevant, då den varken har tävlat i Mello eller behövt anpassa sig efter 3 minuters-regeln.

Tuff konkurrens på så sätt att en majoritet av låtar som skickas in förmodligen är någon form av poplåt. Faller sig rätt naturligt att ens låt bara blir en i mängden då. Du konkurrerar dessutom inte om en av 30 platser, utan snarare om en av 5-6 platser, då det även ska klämmas in countrylåtar, humoristiska låtar, ballader, rocklåtar m.m i tävlingen.

Klart jag har! Hur skulle jag annars veta dess låttiteln, att den är alldeles för lång och generisk AI-genererad poplåt? o_O

Fast det som skickas in får väl vara upp till 3.20 har jag för mig, om låten kan arrangeras om till att vara 3.00 i tävlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in