Citat:
Ursprungligen postat av
16266
Det låter som att du döljer information.
Om du hade dragit iväg hade allt detta rubricerats som smitning från olycka. Nu gäller det skadegörelse, vilket avser något helt annat.
Jag döljer ingenting. Tvärtom, det är polisen som undanhåller information från mig. Men jag förstår att det låter konstigt, så här kommer hela bilden:
Jag körde i en 30-zon när en yngre kille bakom mig fick totalt spel. Körde i 50-60 km/tim, hängde på tutan, blinkade med helljusen. Jag stannade för att prata med honom. Han var på dåligt humör men gick att tala med men rivstartade sedan iväg. Jag följde efter för att ta registreringsnumret. Då flyger han ut ur sin bil, skriker och kommer springande mot mig. En annan bil hade kört upp bakom mig så jag var instängd. Jag manövrerade mig därifrån i låg fart och under stressen touchade bilarna varandra. Det blev en skråma på hans backspegel.
Smitning? Nej. Jag körde direkt till en säker plats och ringde 112. Jag mötte en polispatrull kort efter och lämnade min rapport. Jag anmälde honom. Hela händelsen finns på dashcam. Även så spelade jag in samtalet med polisen där vi möttes och det fanns inga som helst farhågor om att jag skulle bli misstänkt för brott eller något åt det hållet. De ville inte ens att vi körde tillbaka och talade med dem på plats, kollade på bilarna (repans höjd etc).
Mitt försäkringsbolag hanterade det som en vanlig trafikolycka. Vållandefrågan utreddes, vi delade på ansvaret, jag betalade min självrisk. Ärendet avslutades.
20 månader senare: kallelse till förhör. Skadegörelse. Inte smitning eller trafikbrott utan uppsåtlig skadegörelse som kräver bevis på uppsåt. Vid förhöret fick jag noll information. Polisen hade inte ens hämtat in försäkringsbolagets skadereglering. De vägrade lämna ut min händelserapport, loggarna från larmsamtalen, och förundersökningsprotokollet. Min egen anmälan mot killen? Försvunnen, ingen visste om den var nedlagd eller ens existerade. Något 5000-K nr hade jag aldrig fått på 20 månader. Inte hört något alls.
Jag bad om tid att läsa in mig och föreslog ett nytt förhör. De avslutade mötet på stående fot och vägrade boka ny tid. Åklagaren skickade stämningsansökan på ca 300 ord till tingsrätten med en knapphändig gärningsbeskrivning utan redovisade bevis.
Tingsrätten nekade mig offentlig försvarare med motiveringen att straffet "oftast blir lågt" trots att åklagaren begärt personutredning från Frivården, vilket normalt signalerar att de siktar på mer än böter. Dessutom finns inte böter bara på skadegörelse. 14 dgr fängelse / villkorligt är lägsta
Så nej, jag döljer inget