2026-02-26, 21:22
Medlem
För drygt två år sen blev jag inblandad i en mindre trafikincident. Den andra föraren uppträdde hotfullt och jag tvingades köra därifrån. Jag hade tre val: stanna i bilen och låsa in mig, gå ut och riskera konfrontation, eller köra därifrån. Jag valde det säkraste.

Jag ringde polisen inom minuter och berättade vad som hänt. Försäkringen reglerade skadan, jag betalade min självrisk. Ärendet verkade avslutat.

efter 20 månader får jag en kallelse förhör hos polisen (småstad kan tilläggas) skadegörelse. Jag konstaterade att detta var en total förvåning då ärendet var gammalt och klart. Jag hade också anmält personen men jag var övertygad om att allt var lagt bakom oss. Eftersom de inte gav mig något ens vid sittande bord utan bara ville förhöra mig bad jag att få återkomma till ett förhör när jag läst in mig på detta och fått deras handlingar jag har rätt till tex FUP i mitt och motpartens ärende om det nu fanns sådana eller annat material. Jag fick 0 och nekades nytt möte. Jag fick ingen info whatso.. Lever min egen anmälan mot motparten eller är den nedlagd? Vad uppgår skadan till? tusenlappar eller hundratusentals kronor?

Gärningsbeskrivningen i tingsrättens stämning är knapphändig, inga bevis redovisas, och ingen har förklarat vad jag faktiskt gjort för fel.

Är det någon som varit med om liknande? Tar gärna emot konkreta råd.
Senast redigerad av Lelle86s 2026-02-26 kl. 21:25.
Citera
2026-02-26, 21:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
efter 20 månader får jag en kallelse förhör hos polisen (småstad kan tilläggas) skadegörelse.
Vad slog du sönder för något eftersom du åtalas för skadegörelse? Det låter ju inte som någon olycka.
Citera
2026-02-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad slog du sönder för något eftersom du åtalas för skadegörelse? Det låter ju inte som någon olycka.
Touchade en bil
Citera
2026-02-26, 21:59
Medlem
Det låter som att du döljer information.

Om du hade dragit iväg hade allt detta rubricerats som smitning från olycka. Nu gäller det skadegörelse, vilket avser något helt annat.
Citera
2026-02-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det låter som att du döljer information.

Om du hade dragit iväg hade allt detta rubricerats som smitning från olycka. Nu gäller det skadegörelse, vilket avser något helt annat.

Jag döljer ingenting. Tvärtom, det är polisen som undanhåller information från mig. Men jag förstår att det låter konstigt, så här kommer hela bilden:

Jag körde i en 30-zon när en yngre kille bakom mig fick totalt spel. Körde i 50-60 km/tim, hängde på tutan, blinkade med helljusen. Jag stannade för att prata med honom. Han var på dåligt humör men gick att tala med men rivstartade sedan iväg. Jag följde efter för att ta registreringsnumret. Då flyger han ut ur sin bil, skriker och kommer springande mot mig. En annan bil hade kört upp bakom mig så jag var instängd. Jag manövrerade mig därifrån i låg fart och under stressen touchade bilarna varandra. Det blev en skråma på hans backspegel.

Smitning? Nej. Jag körde direkt till en säker plats och ringde 112. Jag mötte en polispatrull kort efter och lämnade min rapport. Jag anmälde honom. Hela händelsen finns på dashcam. Även så spelade jag in samtalet med polisen där vi möttes och det fanns inga som helst farhågor om att jag skulle bli misstänkt för brott eller något åt det hållet. De ville inte ens att vi körde tillbaka och talade med dem på plats, kollade på bilarna (repans höjd etc).

Mitt försäkringsbolag hanterade det som en vanlig trafikolycka. Vållandefrågan utreddes, vi delade på ansvaret, jag betalade min självrisk. Ärendet avslutades.

20 månader senare: kallelse till förhör. Skadegörelse. Inte smitning eller trafikbrott utan uppsåtlig skadegörelse som kräver bevis på uppsåt. Vid förhöret fick jag noll information. Polisen hade inte ens hämtat in försäkringsbolagets skadereglering. De vägrade lämna ut min händelserapport, loggarna från larmsamtalen, och förundersökningsprotokollet. Min egen anmälan mot killen? Försvunnen, ingen visste om den var nedlagd eller ens existerade. Något 5000-K nr hade jag aldrig fått på 20 månader. Inte hört något alls.

Jag bad om tid att läsa in mig och föreslog ett nytt förhör. De avslutade mötet på stående fot och vägrade boka ny tid. Åklagaren skickade stämningsansökan på ca 300 ord till tingsrätten med en knapphändig gärningsbeskrivning utan redovisade bevis.

Tingsrätten nekade mig offentlig försvarare med motiveringen att straffet "oftast blir lågt" trots att åklagaren begärt personutredning från Frivården, vilket normalt signalerar att de siktar på mer än böter. Dessutom finns inte böter bara på skadegörelse. 14 dgr fängelse / villkorligt är lägsta

Så nej, jag döljer inget
Senast redigerad av Lelle86s 2026-02-26 kl. 22:22.
Citera
2026-02-26, 22:43
Medlem
Citat:
Jag döljer ingenting. Tvärtom, det är polisen som undanhåller information från mig. Men jag förstår att det låter konstigt, så här kommer hela bilden:

Jag körde i en 30-zon när en yngre kille bakom mig fick totalt spel. Körde i 50-60 km/tim, hängde på tutan, blinkade med helljusen. Jag stannade för att prata med honom. Han var på dåligt humör men gick att tala med men rivstartade sedan iväg. Jag följde efter för att ta registreringsnumret. Då flyger han ut ur sin bil, skriker och kommer springande mot mig. En annan bil hade kört upp bakom mig så jag var instängd. Jag manövrerade mig därifrån i låg fart och under stressen touchade bilarna varandra. Det blev en skråma på hans backspegel.

Smitning? Nej. Jag körde direkt till en säker plats och ringde 112. Jag mötte en polispatrull kort efter och lämnade min rapport. Jag anmälde honom. Hela händelsen finns på dashcam. Även så spelade jag in samtalet med polisen där vi möttes och det fanns inga som helst farhågor om att jag skulle bli misstänkt för brott eller något åt det hållet. De ville inte ens att vi körde tillbaka och talade med dem på plats, kollade på bilarna (repans höjd etc).

Mitt försäkringsbolag hanterade det som en vanlig trafikolycka. Vållandefrågan utreddes, vi delade på ansvaret, jag betalade min självrisk. Ärendet avslutades.

20 månader senare: kallelse till förhör. Skadegörelse. Inte smitning eller trafikbrott utan uppsåtlig skadegörelse som kräver bevis på uppsåt. Vid förhöret fick jag noll information. Polisen hade inte ens hämtat in försäkringsbolagets skadereglering. De vägrade lämna ut min händelserapport, loggarna från larmsamtalen, och förundersökningsprotokollet. Min egen anmälan mot killen? Försvunnen, ingen visste om den var nedlagd eller ens existerade. Något 5000-K nr hade jag aldrig fått på 20 månader. Inte hört något alls.

Jag bad om tid att läsa in mig och föreslog ett nytt förhör. De avslutade mötet på stående fot och vägrade boka ny tid. Åklagaren skickade stämningsansökan på ca 300 ord till tingsrätten med en knapphändig gärningsbeskrivning utan redovisade bevis.

Tingsrätten nekade mig offentlig försvarare med motiveringen att straffet "oftast blir lågt" trots att åklagaren begärt personutredning från Frivården, vilket normalt signalerar att de siktar på mer än böter. Dessutom finns inte böter bara på skadegörelse. 14 dgr fängelse / villkorligt är lägsta

Så nej, jag döljer inget

Man har inte rätt till att få del av utredningen inför ett förhör.
Att du krävde att få läsa in dig först tolkade de väl som att du inte ville yttra dig och därmed gick de på den informationen de redan hade och struntade i vidare förhör.
Nu däremot när du är åtalad har du rätt att ta del av FUP.
Du bör även ha fått en slutdelgivning från polis/åklagare innan du blev delgiven åtal.

Domstolen gjorde bedömningen att du inte riskerar fängelse, vilket är ett rimligt antagande.
Personutredning innebär inte att man siktar på fängelse, det kan vara för att de undrar över om det är lämpligt med samhällstjänst.
Det är också så att det är två helt olika myndigheter som beslutar om saken.
Åklagaren beslutar om personutredning.
Domstolen beslutar om offentlig försvarare, det baserar de på deras bedömning av fallet och att åklagaren beslutat om personutredning lär inte ha någon som helst påverkan på deras bedömning.
Citera
2026-02-26, 22:44
Medlem
henrikos avatar
Kräver skadegörelse uppsåt?
Citera
2026-02-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kräver skadegörelse uppsåt?
Ja eller oaktsamhet
Citera
2026-02-26, 23:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Vad är det de anser är skadegörelsen?
Citera
2026-02-26, 23:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Åtalad för skadegörelse trots att jag gjorde allt rätt.

Citat:
jag betalade min självrisk.

Surt betala självrisk om du inte hade gjort fel.
Citera
2026-02-26, 23:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
20 månader senare: kallelse till förhör.
Åker du och pratar med polisen bara för att de ber dig. Ensam. Va.
Citera
2026-02-26, 23:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Men kan vara åtalad även om man är oskyldig och inte har gjort något alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in