2026-02-26, 20:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag litar inte på någon av dina "studier" eftersom du som bevis #1 valde en rapport från den teokratiska diktaturen Iran. Du har noll procent trovärdighet.
Du har noll trovärdighet, du är en vetenskapsförnekare som av bekvämlighet 'glömmer' fakta och referenser som ett vapen.
Citera
2026-02-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Ingen aning faktiskt. Om han hade sagt exakt vad det var, skulle texten bli väldigt smal. Nu kan alla som lider identifiera sig.
Men att det skulle handla om homosexualitet tror jag inte. Vad tror du själv?

Jag tror nog inte detta heller. Jag tror det har att göra med neurologi, även om man inte kände till detta på Paulus tid. Men det har skrivits en hel del om Paulus upplevelser på vägen till Damaskus. Mycket av det som beskrivs i Apostlagärninga tyder på att han hade temporallobsepilepsi. Om så är fallet skulle han i s f snarare tendera att vara asexuell. Och detta kan förklara det han skrev i 1a Korintiernrevet kap 7.
Ett symptom på temporallobsepilepsi är hypergrafi, d v s en tendens att skriva mycket och fokusera på detaljer och teoretisera.

Googla gärna på St Pauli temporal lobe epilipsia....det finns en hel del skrivet.

Om du vill ha ett annat länktips, så gå in på Youtube och sök på "Sapolsky on religion."
Citera
2026-02-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om miljoner personer hävdar att de pratat med gud och vet med total säkerhet att gud finns efter NDE upplevelser
… så bevisar detta att folk tror på gud och inget annat.
Som jag redan påpekat så vet vi redan med total säkerhet att människor kan tro fel, av en massa olika skäl.

Citat:
och sedan finns det studier på att NDE upplevelser är äkta och inte hallucinationer, då är det absolut galenskap att påstå att det inte är ett starkt bevis för att gud finns.
”Äkta” som i att folk bevisligen lämnar sin kropp och upplever saker frikopplat från hjärnan? I så fall nej, några såna studier finns inte.
Påståenden är något helt annat än kontrollerade experiment.

Citat:
Verkligheten är det som konsistent observeras, det här är ju löjligt.
Ja och av allt att döma så finns det inga gudar i den verkliga världen.
Citera
2026-02-26, 21:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
"Vision in near-death experiencers that are blind, including totally blind from birth, has been described in many case reports. This, along with the finding that vision in NDEs is usually different from normal everyday vision and often described as supernormal, further suggests that NDEs cannot be explained by our current understanding of brain function. "
Att de inte har en förklaring är inte ett bevis för Gud.
Citera
2026-02-26, 21:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du har noll trovärdighet, du är en vetenskapsförnekare som av bekvämlighet 'glömmer' fakta och referenser som ett vapen.
Du har presenterat pseudovetenskap som jag naturligtvis inte accepterar som "bevis"
Citera
2026-02-26, 21:02
Medlem
Citat:
Vi? Vad jag kommer ihåg så är du den enda som kört med den här 'du är galen, jag är psykolog' vinkeln. De andra har diskuterat bevis och argument. Gäller detta för alla kristna eller är det bara jag som har ett 'dissonant tänkande'? Du kan se att jag har 1600 inlägg där jag argumenterar för min världsbild och det verkar gå utmärkt. Vad exakt är det som är dissonant?

Psykologi handlar inte bara om galenskap.

Men, hur är det egentligen? Råder det vetenskaplig konsensus om din syn på den famösa Turinsvepningen? Har du tillmätt källor som motsäger din slutsats samma värde och citerat dessa lika ofta? Och, hur kan det komma sig att katolska kyrkan inte officiellt har accepterat din tolkning? Det vore ju en enorm succe för katolska kyrkan om de vore i besittning av och kan visa upp en äkta Jesu svepning. Men detta har man inte gjort. Varför?

Om det går så utmärkt för dig är dessutom tveksamt. Hur många har du frälst med dina 1600 inlägg egentligen? Har du sett en enda som kommit till tro av dina argument?
Citera
2026-02-26, 21:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du har presenterat pseudovetenskap som jag naturligtvis inte accepterar som "bevis"
Varför är det pseudovetenskap?
Citera
2026-02-26, 21:04
Medlem
Citat:
Nja, den egentliga anledningen är att NDE upplevelser är en gåva från gud, inte någonting vi har upptäckt. Det är svårt för någon att ta på sig äran för NDE upplevelser, det enda vi kan göra är att observera dom och rapportera vad vi ser, men det är knappast värt ett nobelpris. Vem skulle få det i så fall?

Att ta fram bevis för att medvetandet inte är bundet till hjärnan är knappast värt ett nobelpris?

Citat:
Men ja, ateisternas blodstörstan spelar säkert också en roll.
Såklart. Är det ateisternas blodstörstan man tagit i beaktning även när man tagit beslutet att inte inkludera den mest spektakulära upptäckten någonsin i någon kurslitteratur? All världens media har också fått ta det säkra före det osäkra här antar jag. Det förklarar ju varför detta inte blivit en världsnyhet menar jag.
Citera
2026-02-26, 21:06
Medlem
Citat:

Korrekt. Mig veterligen har inte ens katolska kyrkan accepterat dessa s k bevis. Man tillstår alltjämt att svepningen är från 1300-talet.
Citera
2026-02-26, 21:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Psykologi handlar inte bara om galenskap.

Men, hur är det egentligen? Råder det vetenskaplig konsensus om din syn på den famösa Turinsvepningen? Har du tillmätt källor som motsäger din slutsats samma värde och citerat dessa lika ofta? Och, hur kan det komma sig att katolska kyrkan inte officiellt har accepterat din tolkning? Det vore ju en enorm succe för katolska kyrkan om de vore i besittning av och kan visa upp en äkta Jesu svepning. Men detta har man inte gjort. Varför?

Om det går så utmärkt för dig är dessutom tveksamt. Hur många har du frälst med dina 1600 inlägg egentligen? Har du sett en enda som kommit till tro av dina argument?
Jag har lagt mellan 100-150 timmar på turinsvepningen, och ja, jag har noggrant gått igenom motargument och skeptiska teorier. Inom de som aktivt studerar turinsvepningen råder det en konsensus om att bilden inte kan förklaras med naturliga teorier och att tyget är ett fortsatt mysterium med ingenting som motbevisar det.

Katolska kyrkan har ingen åsikt om svepningen, varken för eller emot, kanske för att den är under aktiv forskning och de har inget att tjäna på det.

Jag har sett några som verkar ha ändrat sina perspektiv om religion, men att övertyga någon direkt med 1 konversation är psykologiskt orimligt, att så ett frö är mer realistiskt.
Citera
2026-02-26, 21:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Korrekt. Mig veterligen har inte ens katolska kyrkan accepterat dessa s k bevis. Man tillstår alltjämt att svepningen är från 1300-talet.
Kyrkan påstår inte att den är autentisk eller fake. De avstår att ta en sida.
Citera
2026-02-26, 21:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Att ta fram bevis för att medvetandet inte är bundet till hjärnan är knappast värt ett nobelpris?

Såklart. Är det ateisternas blodstörstan man tagit i beaktning även när man tagit beslutet att inte inkludera den mest spektakulära upptäckten någonsin i någon kurslitteratur? All världens media har också fått ta det säkra före det osäkra här antar jag. Det förklarar ju varför detta inte blivit en världsnyhet menar jag.
Det har ju blivit en stor nyhet, men de ateistiska prästernas censur och förtryck har säkert också en påverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in