2026-02-26, 20:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det står i och för sig i slutsatsen att det är ”medicinskt oförklarligt”, så det kan väl tolkas som ett bevis för Guds existens med lite välvilja, med tanke på att Gud allltid enbart existerat i kunskapsluckorna.
En stor del av dessa NDE upplevare säger efteråt att de vet att gud finns, med total säkerhet. Detta samtidigt med att det är bevisat att dessa upplevelser inte är något som händer i hjärnan. Hur är detta inte tillräckligt?
Citera
2026-02-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nja.. hallucinationer är ju medicinskt förklarade. Om vi undersöker något som verkar vara hallucinationer, då är det den rimligaste slutsatsen att det är en hallucination, som är ett medicinskt dokumenterat fenomen som inte kräver någon högre makt. If it quacks like a duck..

Ja jag håller med. Att den här typen av upplevelser skulle vara totala mysterier som helt saknar förklaringar, är såklart nonsens.
Gjorde mig lite lustig över ”god of the gaps” bara. När det kommer till kritan verkar det trots allt vara den guden som de flesta religiösa tror på.
Citera
2026-02-26, 20:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nja.. hallucinationer är ju medicinskt förklarade. Om vi undersöker något som verkar vara hallucinationer, då är det den rimligaste slutsatsen att det är en hallucination, som är ett medicinskt dokumenterat fenomen som inte kräver någon högre makt. If it quacks like a duck..
För typ 12te gången eller vad det är nu, det är bevisat att det inte är hallucinationer. Gör du detta medvetet eller menar du på riktigt att du inte kommer ihåg?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-26 kl. 20:29.
Citera
2026-02-26, 20:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja jag håller med. Att den här typen av upplevelser skulle vara totala mysterier som helt saknar förklaringar, är såklart nonsens.
Gjorde mig lite lustig över ”god of the gaps” bara. När det kommer till kritan verkar det trots allt vara den guden som de flesta religiösa tror på.
Citat:
Detta får nog vara det jävligaste, ni ateister som ständigt pratar om vetenskap som er gud förnekar vetenskapen när den slår er på käften. Patetiskt.
Citera
2026-02-26, 20:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Citat:
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness"

De har beskrivit saker som hänt långt borta från sin kropp, i andra rum och byggnader, medans de haft noll hjärnaktivitet. Hur kan detta vara en hallucination?
Citera
2026-02-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
En stor del av dessa NDE upplevare säger efteråt att de vet att gud finns, med total säkerhet. Detta samtidigt med att det är bevisat att dessa upplevelser inte är något som händer i hjärnan. Hur är detta inte tillräckligt?

Citat:
Hur är detta inte tillräckligt?
Sen när är vad människor tror ett bevis för något? Det finns en uppsjö kända anledningar till att folk kan bli övertygade om olika saker, utan att det de tror nödvändigtvis speglar verkligheten.

Jag vet inte om du hajade vart jag ville komma när jag poängterade att ingen har fått nobelpris för de påstådda bevisen för att det finns upplevelser som inte sker i hjärnan..
Ett tips är att du försöker se på det hela någorlunda objektivt och fundera på vilka konsekvenser man sannolikt skulle se i världen om bevis för en sådan sak verkligen hade lagts fram.
Citera
2026-02-26, 20:33
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
För typ 12te gången eller vad det är nu, det är bevisat att det inte är hallucinationer. Gör du detta medvetet eller menar du på riktigt att du inte kommer ihåg?
Nej, det är inte bevisat bara för att någon väljer att göra den tolkningen. Allt som står i en rapport är inte "bevis".

Det skulle också bli mycket enklare om du kunde citera in det du pratar om så att andra kan förstå vad du menar.
Citera
2026-02-26, 20:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Sen när är vad människor tror ett bevis för något? Det finns en uppsjö kända anledningar till att folk kan bli övertygade om olika saker, utan att det de tror nödvändigtvis speglar verkligheten.

Jag vet inte om du hajade vart jag ville komma när jag poängterade att ingen har fått nobelpris för de påstådda bevisen för att det finns upplevelser som inte sker i hjärnan..
Ett tips är att du försöker se på det hela någorlunda objektivt och fundera på vilka konsekvenser man sannolikt skulle se i världen om bevis för en sådan sak verkligen hade lagts fram.
Det enda jag ser är ateister som till varje pris ska förneka och attackera allt som låter spirituellt på något sätt. Hade någon fått ett nobelpris för detta så hade du säkert haft en armé av ateister som skriker om hur det 'inte är vetenskap' och kräver att nobelprisen ska stängas ner. Redan nu så ser jag två ateister som är ignoranta och ologiska på en galen nivå för att förneka det oförnekbara. Ateister klarar inte av sanning och är en fara för verkligheten, det är därför ingen kan få ett nobelpris för det. Det hade startat ett krig.
Citera
2026-02-26, 20:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Detta får nog vara det jävligaste, ni ateister som ständigt pratar om vetenskap som er gud förnekar vetenskapen när den slår er på käften. Patetiskt.
Du har inte presenterat någon vetenskap om att näradödenupplevelser innebär att det finns en Gud.
Citera
2026-02-26, 20:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det är inte bevisat bara för att någon väljer att göra den tolkningen. Allt som står i en rapport är inte "bevis".

Det skulle också bli mycket enklare om du kunde citera in det du pratar om så att andra kan förstå vad du menar.
Jag kan ju skrika dig rakt i ansiktet hundra gånger, och du förstår fortfarande inte vad jag menar. Jag har citerat ett löjligt antal gånger nu och tvingats skicka samma studie 4 eller 5 gånger för du förstår inte vilken studie jag menar. Du är ju helt från vettet.
Citera
2026-02-26, 20:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness"

De har beskrivit saker som hänt långt borta från sin kropp, i andra rum och byggnader, medans de haft noll hjärnaktivitet. Hur kan detta vara en hallucination?
Det tror jag inte på. De som skriver den här typen av rapporter är uppenbarligen charlataner, eller barnmorskor från den teokratiska diktaturen Iran - enligt dina egna källor.
Citera
2026-02-26, 20:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Om miljoner personer hävdar att de pratat med gud och vet med total säkerhet att gud finns efter NDE upplevelser, och sedan finns det studier på att NDE upplevelser är äkta och inte hallucinationer, då är det absolut galenskap att påstå att det inte är ett starkt bevis för att gud finns.

Verkligheten är det som konsistent observeras, det här är ju löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in