2026-02-26, 20:31
Avstängd
BombaySaphires avatar
De aktuella tonårsutvisningarna lyfter frågan när man har blivit så svensk att man inte längre kan skickas ut ur Sverige. Och vad innebär det egentligen att vara svensk?

Har invandringen varit för stor?
Är migrationspolitiken för generös i Sverige?
Vem är svensk?
Vad är svenskhet?

Det är några av frågorna som diskuteras i programmet.

Vad tycker ni?

https://www.svtplay.se/video/85dYbNk/skavlan-och-sverige-1/kan-du-vers-tva-i-nationalsangen
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-26 kl. 20:45.
Citera
2026-02-26, 20:35
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Man är så less på den dumma frågan. Synd att det svenska folket har hjärntvättats till att tvivla på sin identitet och ständigt ifrågasätta den.
Citera
2026-02-26, 20:42
Medlem
Min mormor var finsk från Karelen, jag kan inget finska & har aldrig hört min mamma tala finska, jag är då alltså bara 75% svensk. Jag har träffat på många olika hud nyanser där personerna med dom är mer svenska än mig.

Är man född här & talar utan brytning borde man få stanna.

Ifall Jimmy Åkesson/SD utvisar mig till Åland ska jag inte klaga, det är hans land.

Jag röstar helst SD för jag är svensk medborgare.
Senast redigerad av mattdemon 2026-02-26 kl. 20:49.
Citera
2026-02-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Man är så less på den dumma frågan. Synd att det svenska folket har hjärntvättats till att tvivla på sin identitet och ständigt ifrågasätta den.

Instämmer helt. Det känns sååå 2010 att ställa den frågan, vet dessa dumma, svagsinta dårar inte om vad en svensk är? På riktigt?!

Svenskar är en etnisk folkgrupp precis som greker, kineser, kenyaner, tadzjiker är folkgrupper. Om Pelle Svensson åker buss i Japan, är han japan då? Antagligen inte enligt dessa dårar. Men av någon jävla anledning vill dessa sinnessjuka individer pumpa in i oss att Murat Akhbekov som pratar två ord svenska och har ett svenskt medborgarskap som han fått i flingpaketet är en svensk. Det är inte något annat än ett utstuderat trick att få svenskar att tvivla på sig själva och sin identitet.
Citera
2026-02-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattdemon
Min mormor var finsk från Karelen, jag kan inget finska & har aldrig hört min mamma tala finska, jag är då alltså bara 75% svensk. Jag har träffat på många olika hud nyanser där personerna med dom är mer svenska än mig.
Är man född här & talar utan brytning borde man få stanna.

Ifall Jimmy Åkesson/SD utvisar mig till Åland ska jag inte klaga, det är hans land.

Är man född här, talar utan brytning och respekterar sederna och vårt sätt att leva, ja då har man gjort sig förtjänt att få vistas här. Men det finns faktiskt individer, som är födda här till utländska föräldrar; dvs andra generationens invandrare som inte respekterar Sverige och baktalar landet de är födda i. Jag har sett och hört det med egna ögon och öron i verkligheten. Många ser sig dessutom inte som svenskar utan identifierar sig med sina föräldrars hemland. Bara att ta sitt pick och pack och lämna om man inte gillar landet man bor i eller folket i landet
Citera
2026-02-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Instämmer helt. Det känns sååå 2010 att ställa den frågan, vet dessa dumma, svagsinta dårar inte om vad en svensk är? På riktigt?!

Svenskar är en etnisk folkgrupp precis som greker, kineser, kenyaner, tadzjiker är folkgrupper. Om Pelle Svensson åker buss i Japan, är han japan då? Antagligen inte enligt dessa dårar. Men av någon jävla anledning vill dessa sinnessjuka individer pumpa in i oss att Murat Akhbekov som pratar två ord svenska och har ett svenskt medborgarskap som han fått i flingpaketet är en svensk. Det är inte något annat än ett utstuderat trick att få svenskar att tvivla på sig själva och sin identitet.
De är själva lite import, lite normandisk societe & i Rheinfeldts fall 1% negroid.
De ser sig själva stå i kontrast & stödjer sig själva när de brassar på med hot demokratin.
De vill bestämma vad folk ska tycka.
Vänstern är demokrati-kämpar som hatar demokrati.
Citera
2026-02-26, 20:56
Medlem
Vem är svensk, det finns två sätt att se det på. Antingen är man svensk medborgare och har det på papper eller så är man svensk helt enkelt för att man är svensk.
Citera
2026-02-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Är man född här, talar utan brytning och respekterar sederna och vårt sätt att leva, ja då har man gjort sig förtjänt att få vistas här. Men det finns faktiskt individer, som är födda här till utländska föräldrar; dvs andra generationens invandrare som inte respekterar Sverige och baktalar landet de är födda i. Jag har sett och hört det med egna ögon och öron i verkligheten. Många ser sig dessutom inte som svenskar utan identifierar sig med sina föräldrars hemland. Bara att ta sitt pick och pack och lämna om man inte gillar landet man bor i eller folket i landet
Jo jag har också varit med om det, minsta lilla vore om man kallade sig dubbelbottnad. Svensk-Georgier eller Georgien-svensk et c.

Mörkhyade är över representerade i brott som rån & våldtäkt, det går helt enkelt inte ta in dem, men är man dum så går det bra. Bara släppa in kvinnor & tjejer & flickor vore ett bra steg men det kanske vore för logiskt när man är smådjävel.
Senast redigerad av mattdemon 2026-02-26 kl. 21:04.
Citera
2026-02-26, 21:04
Medlem
Svensk är en etnicitet. Det är inget man förvandlas till utan det föds man som.

Det man kan bli som invandrare är svensk medborgare. Vi har redan ett ord för detta. Ska vi gå på linjen att alla blir svenskar då har vi bara bytt ordet "svensk medborgare" till "svensk". Då behöver vi ett nytt ord för personer med svensk och nordisk etnicitet, för dessa människor är ju inte samma folkgrupp som personerna från Afrika eller Mellanöstern, det förstår alla innerst inne.

Det är för övrigt inget problem med att ha en annan etnicitet, man får helt enkelt acceptera att man aldrig kan bli svensk. Precis som att svenskar aldrig kan bli del av andra folkgruppers ursprung heller.

Frågan är ju varför denna diskussion alltid bara går i en riktning, där diskussionen handlar om att kunna och vilja bli svensk, men aldrig om att en svensk vill bli någon annan etnicitet. Är det önskvärt att vilja vara svensk etnicitet istället för sin egen folkgrupps etnicitet?
Citera
2026-02-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Du har så rätt.

Inte för att jag bryr mig om nationalstater eller landsgränser, men den här typen av intellektuell ohederlighet retar gallfeber på mig. För nervernas skull kommer jag absolut inte se detta program.
Citera
2026-02-26, 21:09
Medlem
Någon som vet vad Skavlan tycker ? Orkar inte se skiten.

Ser han sig själv som Indier, en bulldog, svensk eller norrman ?
Citera
2026-02-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Någon som vet vad Skavlan tycker ? Orkar inte se skiten.

Ser han sig själv som Indier, en bulldog, svensk eller norrman ?
Han är väl mer statslös själsligt.
Fast ingen vilde & barbar, lite europé så där.
Eller brukar han ha luse kofta & bränna kyrkor och fastna i rondeller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in