Dokumentären ser inte så lovande ut. Förväntar mig att den åker upp på bitchute direkt Vägrar lägga ens 40kr på sådant mög.
Jag tycker den ser välgjord ut, och det är bra att den perversa byfånen och hans mamma (fittan) granskas. Jag kommer gladeligen pröjsa för att se den, åtminstone för att stödja en kanal som kritiserar BajsBaronen.
Jag var ju med när det begav sig så vill tro jag har ganska bra koll på bajshögens begångna brott. Fan va fint att få det summerat i filmformat! Och intressant att få se det från brottsoffrens perspektiv!
Senast redigerad av Ralfhead 2026-02-26 kl. 21:13.
Jag tycker den ser välgjord ut, och det är bra att den perversa byfånen och hans mamma (fittan) granskas. Jag kommer gladeligen pröjsa för att se den, åtminstone för att stödja en kanal som kritiserar BajsBaronen.
Ja, redan högre produktionsvärde än chipstuttens filmer som recencentbaronen tycker är otroligt bra. Personligen vet jag inte så mycket om den konflikten men va det inte ganska längesen? Antar att det rör sig om gänget han fälldes för att ha för talat iaf, varför skulle jockibooooi lägga sig i det där förra året? Va han inblandad när det begav sig?
Jag känner mig som när jag var barn och inte klarade av att vänta ens en kvart av filmen innan jag frågat morsan om hela handlingen!!!
Här är en sammanfattning av Rasks video “IDAG AVGJORDES CHRIPPAS FRAMTID I HOVRÄTTEN!” baserad på transkriberingen.
🎭 Inramningen
Rask inleder med humor, sång (“La Bamba”) och personliga utvikningar (magsjuka, finne, sittställning osv.). Det är ett typiskt grepp: avväpnande, raljant och personligt innan han går in i själva sakfrågan.
Sedan markerar han att detta är sista dagen i hovrätten (med eventuell reservdag) och att slutpläderingarna ska hållas.
⚖️ Vad han går igenom
Han följer rapporteringen från Corren och läser upp stora delar av liverapporteringen från rättegångsdagen i Göta hovrätt.
1️⃣ Åklagarens linje
Rask refererar åklagarens argumentation och håller i stora delar med:
Chrippa har bedrivit näringsverksamhet utan att redovisa korrekt.
Det finns inga anställningsavtal.
Fakturor har ställts ut i eget namn.
Han ska ha informerats (bl.a. av sin bror) om att skatt måste betalas.
Chattar visar formuleringar om att “ducka myndigheter”.
Användning av Revolut för att undvika insyn.
Ingen bokföring, ingen momsredovisning.
Folkbokföringsbrott.
Åklagaren yrkar:
ca 3,5 års fängelse för Chrippa
1 år 2 mån för Linnea
1 år för pappan
5 års näringsförbud
Rask trycker särskilt på:
Att okunskap inte är trovärdig när man aktivt diskuterar att undvika myndigheter.
Han upprepar flera gånger att man enkelt kan ringa Skatteverket (han refererar till egen erfarenhet).
2️⃣ Linneas situation
Rask lägger mycket fokus på:
Att hon registrerat bolag först inför hovrätten.
Att hon beskriver dem som “ett varumärke”.
Att hon är i vecka 11.
Försvarets argument om “tredjemanshänsyn” (barnets bästa).
Här blir tonen mer spekulativ. Han:
Ifallgasätter graviditetens timing.
Refererar till tidigare aborter.
Spekulerar i om graviditeten kan påverka straff.
Argumenterar att barn kan födas i fängelse.
Åklagaren säger att barnkonventionen inte gäller foster, vilket Rask också återger.
3️⃣ Pappans roll (Thomas)
Rask fastnar länge i Swish-transaktionerna.
Han menar att:
Det är enkelt att se om lån är plus/minus noll.
SMS om att “ducka myndigheter” borde ha väckt frågor.
Det är märkligt att inte ställa kontrollfrågor.
Här kopplar han också in sin egen historia med farfar och ekonomiskt stöd – och menar att Chrippa varit hycklande eftersom han själv lånat större summor av sin pappa.
Detta blir ett personligt och känslomässigt parti i videon.
🧠 Rasks övergripande hållning
Man kan sammanfatta hans position så här:
Näringsverksamhet?
Självklart, enligt honom
Oavsiktligt misstag?
Nej, snarare medvetet
Linneas ansvar?
Möjliggörare
Graviditetens relevans?
Ska inte mildra ansvar
Pappans oskuld?
Svårt att köpa helt
🎬 Retorik & stil
Rask blandar:
Raljans
Personliga anekdoter
Direkt tilltal
Upprepningar
Sarkasm
Självreflektion
Han säger också att han är trött på “Chrippadramat” men att han “måste ro det i land”.
📌 Avslutningen
Han konstaterar att:
Domen kommer om cirka två veckor.
Hovrätten ska besluta om fortsatt häktning. Han planerar nästa video om “brevet från häktet”.
Videon avslutas med mer sång och lättsam ton.
🔎 Kärnan i videon
Om man kokar ner allt:
Rask menar att bevisningen visar systematiskt undvikande av skatt och regelverk, och att försvarens förklaringar inte håller – särskilt när det gäller okunskap och graviditet som förmildrande omständighet.