2026-02-26, 13:48
Medlem
Paris24s avatar
Med tanke på hur media fungerar numera så vill jag tipsa om att det aldrig går att veta vad som är klickbete. "Tredje världskriget börjar imorgon" hade jag inte ens orkat klicka på. Internet förstör våra hjärnor.
Citera
2026-02-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittleif
MSB vill stresstesta medborgarnas beredskap..

Yes precis. Solklart falsklarm.
Citera
2026-02-26, 13:50
Medlem
lyktstolpes avatar
Så var det bekräftat, föga oväntat, att den främmande makten är Ryssland.

Samtidigt sitter trollen och sår split
Citera
2026-02-26, 13:50
Medlem
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) säger att energisektorn sedan länge är identifierad som måltavla för hot och attacker.

”Som FRA och Energimyndigheten och Svenska Kraftnät konstaterar så finns i dag inget nytt, specifikt hot mot svenska energisystemet. Det stämmer att FRA genom Nationellt cyberssäkerhetscentrum har uppmanat aktörer inom energisektorn till ökad vaksamhet den senaste tiden”, skriver hon på X.

https://x.com/BuschEbba/status/2026997628953604127

SÅ JA DET VAR INGET ATT OROA SIG FÖR bara TV4 som ljuger som Vanligt
Citera
2026-02-26, 13:51
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Så var det bekräftat, föga oväntat, att den främmande makten är Ryssland.

Samtidigt sitter trollen och sår split
Rysstroll är det bara strunta i. Jag svarar inte ens när rysstroll skriver. Bara onödigt föra en diskussion med ett rysstroll
Citera
Medlem
Tja är väl ingen jätte överraskning om det sker. Skickar vi vapen till Ukraina som dödar ryska soldater så kommer hämnden förr senare.

Är folk förvånad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Exakt!

Agendan och den rena galenskapen fortsätter i förminskad form!

Lite "märkligt" att de hittar på detta när Ungern och några andra länder motsätter sig nya stödpaket till terrorregimen i Ukraina....

Zelenskyj är fullständigt desperat nu!!

Även det korrupta EU!

Jag är övertygad om att även detta är iscensatt med hjälp av den ukrainska underrättelsetjänsten. Precis som med Nordstream och de s.k "ryska drönarna" som skulle hamnat fel i Polen..haha..

Denna diskussion kommer ofta upp och den är väl inte helt tagen ur luften .. Ryssland har ju bombat sönder Ukrainas elnät. En extremt cynisk teori nu är ju att om man skapar osäkerhet eller prischocker i den europeiska/nordiska energimarknaden, så hålls kriget högst upp på agendan hos västerländska politiker... Det påminner oss om att "vi sitter i samma båt" och att väst inte kan luta sig tillbaka medan Ukraina mörkläggs.
Nordisk energiinfrastruktur är sammanlänkad med resten av Europa… Om man kan störa flöden som indirekt gynnar ryska intressen eller rysk ekonomi (t.ex. genom att slå mot rörledningar som Ryssland fortfarande använder för att exportera genom tredje land), så stryper man krigskassan. Samma som dom förösker göra med oljan!

Men sen har vi ju också de gamla vanliga teori. I likn händelser om sabotage… En aktör kan attackera nordisk el och få det att se ut som att ryssarna gjorde det, i hopp om att dra in NATO eller Norden ännu djupare i konflikten precis som North stream. Om Sverige eller Norge tror att de är under direkt rysk attack, ökar chansen för massivt militärt stöd till Ukraina.

Men just nu vet vi ännu inte mycket, så man kan bara spekulera och diskutera teorier innan man kan anklaga någon.
Citera
2026-02-26, 13:53
Medlem
Ruskartuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Fortfarande?

Ja står i Aftonbladet om det först nu.
Citera
2026-02-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Exakt!

Agendan och den rena galenskapen fortsätter i förminskad form!

Lite "märkligt" att de hittar på detta när Ungern och några andra länder motsätter sig nya stödpaket till terrorregimen i Ukraina....

Zelenskyj är fullständigt desperat nu!!

Även det korrupta EU!

Jag är övertygad om att även detta är iscensatt med hjälp av den ukrainska underrättelsetjänsten. Precis som med Nordstream och de s.k "ryska drönarna" som skulle hamnat fel i Polen..haha..
Ukraina kanske vill visa hur dom har det utan ström, skapa opinion?
Citera
2026-02-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Är du så korkad att du på riktigt tror att Ukraina har riktat hot mot Sverige om sabotage av vårt energisystem? Om du inte redan har god man, är det nog läge att lämna in ansökan snarast.
Det handlade om att folk förnekar att det bla var en man från Ukraina som utförde sabotage på Nord Stream, jag kommenterade inte det sk hotet som nu visade sig vara desinformation från TV 4.

Så du fattade precis ingenting av vad som skrevs, sen har en god man främst hand om en persons ekonomi, vad det nu har med saken och göra. En god man kan såklart företräda en annan person i vissa ärenden, vill du jag ska ha en god man som skriva åt mig på Flashback? Ja det är ju dina skattepengar, så slipper jag skriva med idioter.
Citera
2026-02-26, 14:01
Medlem
Nyheten kom ju från TV4 så jag förstår inte varför någon öht trodde det var sant? Det är ju samma propagandakanal som försökte elda igång rasupplopp i landet när de ljög om att skolskjutaren hade skrikit "ni ska ut ur europa" m.m.

Sluta läs tv4. Det är en samhällsfarlig desinformationskanal som själva borde utredas utav säpo och stängas ned.

"FRA: Inget specifikt hot mot energiinfrastrukturen"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-till-tv4-allvarligt-hot-mot-nordens-energisystemen
Citera
2026-02-26, 14:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1447085

Vad handlar detta om?

Alltså att Ryssland vill slå ut all värme och el i Sverige/Norden?

Hur gör man det?
Vad får dig att tro att det är Ryssland, är du rädd för ryssen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in