2026-02-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men menar du då att dessa ska fortsätta gå på subventionerad medicin hela livet istället för att börja äta bättre och motionera mer(gå ner i vikt utan medicin)

Om subventionerna blir billigare än kostnaderna som följer utan subventionerad medicin, vad är det att fundera över? Äta bättre och motionera mer är inte så lätt utan bara en naiv dröm.
Citera
2026-02-25, 20:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Äta bättre och motionera mer är inte så lätt utan bara en naiv dröm.

Funkar för dom som är friska i grunden, för resten, inte så mycket nej.
Citera
2026-02-25, 20:18
Medlem
Jag är för att de får ett par löpskor med skattelättnader.
Citera
2026-02-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Om subventionerna blir billigare än kostnaderna som följer utan subventionerad medicin, vad är det att fundera över? Äta bättre och motionera mer är inte så lätt utan bara en naiv dröm.
Men det går ju inte att avgöra.
Citera
2026-02-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är samhällsekonomiskt dåligt beslut eftersom fetma ger en massa sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar och cancer. Dessa människor kommer förtidspensioneras och belasta sjukvården till enorma kostnader.

I juni kommer Ozempics ensamrätt gå ut och bla Indien kommer massproducera liknande mediciner med GLP1 då borde Läkemedelsverket tillåta import av dessa.

Orsaken till TLV inte godkände subventionen är att det skulle kosta 1.6 miljarder men snart kommer jo priset på GLP1 halveras.

1. Det är exakt detta TLV beaktat. Priset Novo Nordisk begär är högre än samhällsvinsten med behandling (grovt förenklat).
2. Patentet på semaglutide går ut i Europa som tidigast 2031, sannolikt senare, så det kommer inte gå att sälja generiskt semaglutid här fastän det finns generiskt i Indien.
Citera
2026-02-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Japp, det är en extrem samhällsvinst. Subventionering av dessa läkemedel kommer att betala sig i slutändan med råge.

Känns som att många bara är allmänt föraktfulla mot tjockisar. Visst kan man vara det, men det är inte konstruktivt, vissa människor behöver den här hjälpen på samma sätt som vi andra behöver annan hjälp för andra problem.

Subventioner borde riktas så att alla har råd att äta vanlig jävla mat istället för skit som bröd, flingor och gryn osv.
Citera
2026-02-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Det är du som är en korkad fetthög och en "analys" behöver inte göras för er fetthögar, ni är lata och har ingen självdisciplin.

Hahaha! Du är för söt när du försöker verka "vettig"... nej precis, för en idiot så behövs ingen analys, idioten vet ju ändå vad som är rätt.
Citera
2026-02-26, 01:44
Medlem
Tycker det vore bra om folk som inte kan gå ned i vikt fick medicin som hjälp. Det är inte "bara att äta mindre" för folk som mår dåligt. Som faktiskt skulle vilja gå ned i vikt men på grund av psykiska problem eller tvångstankar eller så inte fixar att sköta sin kost.

Jag förstår faktiskt inte varför någon kan ha problem med det. Typiskt småaktiga empatistörda internetkrigare som bara ska spy ur sig sina ogenomtänkta åsikter på Flashback som håller igång en diskussion om en så här enkel fråga.
Citera
2026-02-26, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyprexaExpressen
1. Det är exakt detta TLV beaktat. Priset Novo Nordisk begär är högre än samhällsvinsten med behandling (grovt förenklat).
2. Patentet på semaglutide går ut i Europa som tidigast 2031, sannolikt senare, så det kommer inte gå att sälja generiskt semaglutid här fastän det finns generiskt i Indien.

TLV är konservativa i sina hälsoekononiska kalkyler, dels genom att de har ett för kort perspektiv vad gäller förväntade behandlingsvinster (vinster som kommer efter 10 år eller mer beaktas inte), dels att undervärderar indirekta effekter och dels för att man inte tar hänsyn till totaliteten av studierna och gör en rimligthetsbedömning av vilka effekter man kan förvänta sig av läkemedel som inte fångats upp av RCT:er. Sammantaget innebär detta att behandlingsvinsten underskattas.
Men det som överraskar mig, är att de räknar med att det skulle ha skett en indikationsglidning om medicinen subvetionerades. Jag är inte strikt negativ till att de gör en sådan bedömning, eftersom det är väldigt sannolikt, inte minst med tanke på att det finns en stor och otillräckligt reglerad marknad på området.

Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men menar du då att dessa ska fortsätta gå på subventionerad medicin hela livet istället för att börja äta bättre och motionera mer(gå ner i vikt utan medicin)

Ja, i vissa fall, precis som med läkemedel mot högt blodtryck eller blodfettssänkande läkemedel. Dock tror jag att en betydande del kan sluta mes medicinerna efter 3-4 år av stabilitet inom målviktområdet.
Citera
2026-02-26, 06:37
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septagonal
Jag skulle vända på det. Hur mycket kostar inte alla fetma-associerade tillstånden, från diabetes, hjärtinfarkt, stroke, njursvikt, artros och sömnapné till olika cancerformer som levercancer, bröstcancer och livmodercancer. Finns hur många tillstånd som helst som ökar i risk av fetma. Det finns till och med studier där man ser att familjen i övrigt äter bättre om den med fetma i familjen, med hjälp av exempelvis Wegovy, äter bättre. För att inte nämna också eventuellt minskad alkoholkonsumtion och allt vad det skulle innebära. Jag tror ärligt talat att väldigt mycket ohälsa skulle upphöra på sikt om fler medicinerade med GLP1-analoger och att vi på sikt skulle behöva lägga mindre av vår BNP på sjukvård om Wegovy subventionerades.

Men är dålig karaktär en sjukdom? Fettona får ge fan i att smälla i sig massa skit och röra på sig. Sådana här människor skyller så gott som alltid på dålig ämnesomsättning. När man ser deras kundvagnar så baxnar man ju. De vräker ju i sig skräpmat.
Citera
2026-02-26, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Men är dålig karaktär en sjukdom? Fettona får ge fan i att smälla i sig massa skit och röra på sig. Sådana här människor skyller så gott som alltid på dålig ämnesomsättning. När man ser deras kundvagnar så baxnar man ju. De vräker ju i sig skräpmat.

Du fattar inte hur det fungerar, helt uppenbart. Det är långt ifrån så att alla som har en överviktproblematik har det på grund av det som du kallar för dålig karaktär.

Jag har själv under många år levt med övervikt och det trots att jag inte ätit över det rekommenderade dagsintaget, tränat minst tre gånger i veckan, sprungit både halvmaraton och maraton och åkt vasaloppet och en massa annat. Träningen har hindrat mig från att gå upp i vikt, men så fort jag inte tränar på en vecka för att jag är förkyld så går jag upp 5-7 kilo utan att på något sätt vräka i mig mat utan snarare försöka äta mindre just därför att jag vet att avsaknaden av träning leder till viktuppgång så snabbt.

Min kropp är uppenbart programmerad för svält och tar glatt alla kalorier och lägger dem på hög på ett sätt som jag inte på något sätt kan kontrollera. Så du kan ta dina jävla åsikter om dålig karaktär och dra åt helvete och när du kommer tillbaka kan du läsa på lite om hur människokroppen faktiskt fungerar när det handlar om övervikt. Jag kräks på alla som säger att jag behöver äta nyttigare och träna mer när jag redan har en god kosthållning och tränar så regelbundet som jag gör.

På söndag åker jag vasaloppet om inte snön hinner regna bort. Och jag gör det med övervikt samtidigt som du antagligen sitter i soffan och äter snacks.
Citera
2026-02-26, 09:30
Medlem
Imnshos avatar
Fetma är ingen sjukdom, fetma är ett symptom. Därför ska inte heller fetmaläkemedel subventioneras.

Energi, intagen via kakhålet, har pga olika levnadsbetingelser skapat ett lager av visceralt och/eller subkutant fett i kroppen. Visserligen finns det genetiska faktorer som spelar in, men förändrad kost och rörelseinducerad energiförbrukning bör kunna tära rejält på späcklagret i 99% av fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in