2026-02-26, 06:23
Medlem
Lång histora kort så lyckades jag göra ett hål i en gipsvägg, typ 8-9 cm stort i min hyreslägenhet. Lär ju knappast anses som normalt slitage....

Ska visst gå att laga med typ nått slags gipsplåster och spackel.

Nu lär det väl dröja innan jag flyttar härifrån. Men kan ju såklart ringa hyresvärden och berätta redan nu, om de nu tycker det är okej om jag lagar eller om de kommer kräva typ 4-siffrigt i ersättning för att laga.

Vet inte vad som är bäst?
Citera
2026-02-26, 06:25
Avstängd
Den dag du flyttar så blir det ändå besiktning. Skador ska anmälas omgående. Oavsett om det gäller vattenskada på golvet, eller ett stort hål i väggen. Det blir sannolikt bäst för dig, att antingen fixa det själv - hantverksmässigt, eller be hyresvärden göra det. Nu.
Citera
2026-02-26, 06:26
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2026-02-26, 06:42
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den dag du flyttar så blir det ändå besiktning. Skador ska anmälas omgående. Oavsett om det gäller vattenskada på golvet, eller ett stort hål i väggen. Det blir sannolikt bäst för dig, att antingen fixa det själv - hantverksmässigt, eller be hyresvärden göra det. Nu.

Ett hål i en innervägg är väl inte brådskande?

Risken är kanske att hyresvärden anser att det är en avsiktlig skada på lägenheten. Har svårt att se hur man kan göra ett stort hål i en vägg av misstag. Så bäst att fixa det själv om man kan.
Citera
2026-02-26, 06:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det på en målad eller tapetserad vägg?
Är den målad så är det inga problem egentligen men kräver lite pyssel och ommålning och spackel.

Skär bort den trasiga delen av gipset och passa in en ny bit gips, bra om du har någon regel bakom och om inte så limma dit ett par med pl400 på bakomvarande gipsskiva.
Skruva fast den nya gipsskivebiten och spackla och måla sen hela väggen i samma färg.
Citera
2026-02-26, 06:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Ett hål i en innervägg är väl inte brådskande?

Risken är kanske att hyresvärden anser att det är en avsiktlig skada på lägenheten. Har svårt att se hur man kan göra ett stort hål i en vägg av misstag. Så bäst att fixa det själv om man kan.

Det handlar inte om att det är brådskande. Alla former av skador ska anmälas omgående, för att hyresvärden ska kunna göra en bedömning. Ett hål på 9 cm lär inte se ut som nytt om fem år.
Citera
2026-02-26, 08:27
Medlem
Fixa det själv, eller med hjälp, så snyggt det bara går. Annars åker du på en räkning på typ 20-30-tusen eller så när du flyttar.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-02-26 kl. 08:30.
Citera
2026-02-26, 09:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det en tapetserad vägg är det lite mer pyssel då du behöver hitta samma tapet.
Kan du inte själv göra det snyggt så anmäl det hos hyresvärden och betala, i värsta fall kommer du göra allt själv plus att få betala för reparation när de inte är nöjda med resultatet.
Citera
2026-02-26, 20:11
Medlem
Ja men fixa det bara. Det går säkert att fixa sådant med typ hönsnät och spackel.
Citera
2026-02-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det en tapetserad vägg är det lite mer pyssel då du behöver hitta samma tapet.
Kan du inte själv göra det snyggt så anmäl det hos hyresvärden och betala, i värsta fall kommer du göra allt själv plus att få betala för reparation när de inte är nöjda med resultatet.

Beror ju på hur länge han ska bo där. Rätt som det är har grannen vattenskada och sen kommer de dit och fixar hela rummet. Vi gjorde nog några hål mindre hål i väggar i min gamla barndoms-lägenhet. Men farsan spacklade det, och sen när han flyttade ut efter 30 år var ju ändå allting slut. Köket var slut, badrummet var slut, det var tillochmed sprickor i väggar för att huset satt sig. Råttor hade gnagat sönder skrubben i köket. Har inte hört något om att de velat ha någon kompensation för det.

Hyresvärden har en massa vakanser också för det är ju ingen som vill slösa sin köplats för att bo där.
Så lägenheten står förmodligen fortfarande tom.

Det dummaste man kan göra är ju att berätta för värden för då finns det ju risk att de tar det som ursäkt för att renovera och höja hyran. Och då får man ju betala den grejen 100 gånger om sen.
Senast redigerad av brakelikrankel 2026-02-26 kl. 20:21.
Citera
2026-02-28, 10:59
Medlem
jag bodde i en hyresrätt i några år. När jag flyttade ut så fick jag betala 7000 nånting för två tapetvåder för jag hade åsamkat onaturligt slitage på väggen där sängen stod, ansåg de.
Citera
2026-03-01, 10:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Lång histora kort så lyckades jag göra ett hål i en gipsvägg, typ 8-9 cm stort i min hyreslägenhet. Lär ju knappast anses som normalt slitage....

Ska visst gå att laga med typ nått slags gipsplåster och spackel.

Nu lär det väl dröja innan jag flyttar härifrån. Men kan ju såklart ringa hyresvärden och berätta redan nu, om de nu tycker det är okej om jag lagar eller om de kommer kräva typ 4-siffrigt i ersättning för att laga.

Vet inte vad som är bäst?

Du kan laga hålet och måla om väggen/rummet, då kommer fastighetsägaren inte att lägga märka till hålet överhuvudtaget.

Det finns filmer på Youtube som visar hur du skall både laga hål i gipsvägg och hur du målar och tapetserar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in