2026-02-22, 16:16
Medlem
Idag på ett köpcenter så ropade de ut i högtalarsystemet:

"Lisa Larsson (påhittat namn) 10 år, gå till informationen, mamma väntar"

Några sekunder efter detta så kom det in en flicka genom huvudingången, och jag tänkte:

"Det är hon!"

Och jag är ju som jag är, så jag sa till henne:

"Är det du som är Lisa Larsson?"

Hon såg förvånad ut och svarade "Ja!".

"Din mamma väntar på dig vid informationen" sa jag.

Hon såg förvirrad ut och sa "jaha!"

Jag såg när hon och mamman återförenades vid informationen och hörde mamman skälla på henne för att hon försvann. Ibland så känns det ganska tydligt att man verkligen kan känna på sig saker.
Citera
2026-02-22, 19:18
Medlem
bo-jerrys avatar
Va?
Citera
2026-02-22, 22:40
Avstängd
Ja. En vän till mig när jag var ung berättade att hon skaffat en kille och sa hans förnamn varpå jag visste omedelbart att det var en gammal granne/klasskamrat. Det visade sig stämma. Finns otroligt många människor med samma namn men även när jag skulle byta klass som barn vid en flytt och fick veta att en av de i min nya klass hade samma förnamn som mig, visste jag instinktivt att det var en av de flickor som tidigare bott granne med mig och haft samma namn.

Sådant hände mig många gånger som barn och ung. Kan däremot inte komma på något med att ha sett någon och bara utgått ifrån vilket namn personen haft.

Oftast så är det mer att det är logiska sammanträffanden ändå. Dock så var båda mina exempel sådana som då bodde/bott ute på landet och intuitionen skedde i stadsmiljö. Så det hade kunnat vara helt andra människor.
Citera
2026-02-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Idag på ett köpcenter så ropade de ut i högtalarsystemet:

"Lisa Larsson (påhittat namn) 10 år, gå till informationen, mamma väntar"

Några sekunder efter detta så kom det in en flicka genom huvudingången, och jag tänkte:

"Det är hon!"

Och jag är ju som jag är, så jag sa till henne:

"Är det du som är Lisa Larsson?"

Hon såg förvånad ut och svarade "Ja!".

"Din mamma väntar på dig vid informationen" sa jag.

Hon såg förvirrad ut och sa "jaha!"

Jag såg när hon och mamman återförenades vid informationen och hörde mamman skälla på henne för att hon försvann. Ibland så känns det ganska tydligt att man verkligen kan känna på sig saker.

Det du upplevde har absolut inget med nåt övernaturligt att göra i alla fall, utan var en helt naturlig reaktion av din hjärna och medvetandet etc. Vetenskapen har bra koll på detta och kan förklara varför vi kan reagera så som du gjorde.
Citera
2026-02-23, 13:47
Medlem
TwoThousands avatar
Kanske är paranormal bra intuition hos dom bästa medium och spådamer världen över.
Citera
2026-02-26, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det du upplevde har absolut inget med nåt övernaturligt att göra i alla fall, utan var en helt naturlig reaktion av din hjärna och medvetandet etc. Vetenskapen har bra koll på detta och kan förklara varför vi kan reagera så som du gjorde.

Att känna på sig korrekt är alltså en helt vanlig reaktion av min hjärna?
Citera
2026-02-26, 07:09
Medlem
Citat:
Att känna på sig korrekt är alltså en helt vanlig reaktion av min hjärna?

Typ ja, slumpen, efterkonstruktion etc etc är saker som vetenskapen har bra koll på.

Om vi sen tittar på din egen historia, vad du själv skrev, så är det ju enkelt att se att din tanke och reaktion var vad man just skulle kunna förvänta sig. Du skrev ju att det kom in EN tjej genom huvudingången som var lika nog mot signalementet du just hört, och då är det ju helt naturligt att du kan ha fått den tanken. För om det hade kommit in 7 tjejer med utseende liknande signalementet, hade du träffat rätt på tjej du frågat då….?

Eller, om det kommit in tjejer i åldern ca 15 år, hade du fått samma tanke omsatt det kunna vara en av dessa tjejer…?

Din reaktion och tanke var fullt normal, naturligt och precis vad man skulle kunna vänta sig utifrån vad du själv berättade. Och de allra flesta hade sannolikt kunnat få samma tanke vid liknande scenario
Citera
2026-02-26, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Kanske är paranormal bra intuition hos dom bästa medium och spådamer världen över.

Då det över huvud taget inte någonsin har kunnat bevisas att det ens finns äkta medium eller spådamer över huvud taget, alltså att de ska ha de övernaturliga förmågor de påstås ska ha, så har vi ett enormt problem redan där.

Ser vi sen på det faktum att vetenskapen kan förklara de helt naturliga tekniker dessa påstådda medium etc använder sig av, och kan demonstrera det med alla de avslöjanden om hur medium bluffar som vetenskapen gjort genom tiderna, så ja, de påstådda mediumen har inga andra onaturliga förmågor än vanligt folk har. De är bara lärts sig flera knep för hur man lurar andra att tro på vad mediumen påstår….
Citera
2026-02-27, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Typ ja, slumpen, efterkonstruktion etc etc är saker som vetenskapen har bra koll på.

Om vi sen tittar på din egen historia, vad du själv skrev, så är det ju enkelt att se att din tanke och reaktion var vad man just skulle kunna förvänta sig. Du skrev ju att det kom in EN tjej genom huvudingången som var lika nog mot signalementet du just hört, och då är det ju helt naturligt att du kan ha fått den tanken. För om det hade kommit in 7 tjejer med utseende liknande signalementet, hade du träffat rätt på tjej du frågat då….?

Eller, om det kommit in tjejer i åldern ca 15 år, hade du fått samma tanke omsatt det kunna vara en av dessa tjejer…?

Din reaktion och tanke var fullt normal, naturligt och precis vad man skulle kunna vänta sig utifrån vad du själv berättade. Och de allra flesta hade sannolikt kunnat få samma tanke vid liknande scenario

Det var ju helt ologiskt att det skulle vara hon, hon kom in UTIFRÅN, hon borde ju ha varit inomhus. Det var också ologiskt att det var hon eftersom hon såg äldre ut.

Men du hade väl tyckt att det var lätt att bortförklara även om det hade kommit in 7 tjejer med utseende liknande signalementet eller om det kommit in tjejer i åldern ca 15 år?

Men för all del, visst kan det ha varit en slump.
Citera
2026-02-27, 07:26
Medlem
Citat:
Det var ju helt ologiskt att det skulle vara hon, hon kom in UTIFRÅN, hon borde ju ha varit inomhus. Det var också ologiskt att det var hon eftersom hon såg äldre ut.

Men du hade väl tyckt att det var lätt att bortförklara även om det hade kommit in 7 tjejer med utseende liknande signalementet eller om det kommit in tjejer i åldern ca 15 år?

Nej, det är inget ologiskt alls…

Eller menar du att du hade koll på den flickan eller andra flickor redan en tid före utropet, så du vet att den flickan eller nån annan liknande signalementet inte kan ha gått ut för att se om hennes mor var där sen vänt in igen….?

Dessutom så börjar du ju nu köra det klassiska försöket att få din story att stämma (för att det är vad du redan bestämt dig för…) genom att börja med efterkonstruktioner för att försöka argumentera mot sakliga argument som sänker din story och visar att det är helt naturligt och inget märkligt eller övernaturligt alls, det du påstod dig ha upplevt… Genom att nu ändra storyn till att tjejen som kom in i köpcentret såg äldre ut…. Varför gav du inte den informationen redan från start….?

Saken är den, att det mest sannolika är nog att du bara hittat på alltihopa… och startat en tråd för att se vilken uppmärksamhet du får.
Citera
2026-02-27, 07:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Du bortser från den 50% chans att du faktiskt kunde haft fel i ditt antagande men hade frågat ändå och fått ett nekande.

Vi har en tendens att bortse från intuition alla de gånger vi har fel, men förstärka dess roll de gånger vi har rätt.
Citera
2026-02-27, 11:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du bortser från den 50% chans att du faktiskt kunde haft fel i ditt antagande men hade frågat ändå och fått ett nekande.

Vi har en tendens att bortse från intuition alla de gånger vi har fel, men förstärka dess roll de gånger vi har rätt.
Men Mustellaminuta kände på sig att det var Lisa så hur skulle det kunna vara något annat än intuition? Sen om intuitionen berodde på insikten att det är lite ovanligt att tioåringar ensamma går in på köpcenter eller något annat är väl inte så viktigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in