2026-02-25, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så du menar att de är för lata för att laga mat alltså. Och för lata att stoppa sig från att äta för mycket.

Jag själv tror inte det handlar om lättja.

I de flesta fall. Dåliga val. Ingen ambition och de är nöjda.

Cancerpatienter går före då de inte kan göra något själv olikt fetma patienter.

Det finns gastric bypass operationer som bekostas av oss.
Citera
2026-02-25, 16:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa

Varför tror du att ambitiösa människor klarar allt utom just maten?

Jag beklagar dock att du får betala dina cancermediciner själv, det är såklart inte rätt.
Citera
2026-02-25, 16:51
Medlem
Då tycker jag det ska va fri konkurrens. Dessa glp1or är snorbilliga i Kina, läkemedelsbolagen tjänar multum på dessa
Citera
2026-02-25, 16:54
Medlem
rex144s avatar
Det är samhällsekonomiskt dåligt beslut eftersom fetma ger en massa sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar och cancer. Dessa människor kommer förtidspensioneras och belasta sjukvården till enorma kostnader.

I juni kommer Ozempics ensamrätt gå ut och bla Indien kommer massproducera liknande mediciner med GLP1 då borde Läkemedelsverket tillåta import av dessa.

Orsaken till TLV inte godkände subventionen är att det skulle kosta 1.6 miljarder men snart kommer jo priset på GLP1 halveras.
Citera
2026-02-25, 16:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Nej. Fetmaläkemedel.

Och du bestämmer inte vilka överviktsmediciner vi inte får nämna i en öppen debatt tråd.

Om du har lite koll, eller tar en titt på artikeln, så skulle du veta att det hela handlar specifikt om läkemedlet Wegovy.
Citera
2026-02-25, 16:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
1400 kr säger ni nu att medicinen kostar.

Jag lägger mer pengar på mina livsnödvändiga mediciner än så.

1400/mån för lägsta dosen, dom flesta tar mer än så.
Citera
2026-02-25, 17:03
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Om folk tar Ozempic då slipper man göra magsäcksoperationer och handskas med komplikationer.

Sverige har råd att bekosta detta. Sverige har de bästa finanser i hela EU.
Statsskulden är 19% av BNP medan EU snittet är 81%
Italien 135% , Japan 190%
Citera
2026-02-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Om folk tar Ozempic då slipper man göra magsäcksoperationer och handskas med komplikationer.

Sverige har råd att bekosta detta. Sverige har de bästa finanser i hela EU.
Statsskulden är 19% av BNP medan EU snittet är 81%
Italien 135% , Japan 190%
Råd? Vi har inte råd med vägunderhåll, vårt eget försvar, ny kärnkraft mm och blir bara fattigare. Bland EU s lägsta tillväxt. Varför ska vi då bekosta tjockisars fetmaläkemedel?
Citera
2026-02-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Råd? Vi har inte råd med vägunderhåll, vårt eget försvar, ny kärnkraft mm och blir bara fattigare. Bland EU s lägsta tillväxt. Varför ska vi då bekosta tjockisars fetmaläkemedel?
Tack! Du skrev vad jag tänkte.
Citera
2026-02-25, 18:11
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så säg att de lägger 3000 på mat. Och de behöver 3000 ca till medicin. Då försvinner alltså de 3000 på mat som de hade för att medicinen helt ersätter maten?
Ja, det är ungefär så ekvationen ser ut. Eller så får de ta ett privatlån för att finansiera sin fetma. Men tar man lån för att kunna överkonsumera mat så har man ett problem.
Citera
2026-02-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83

Jag skulle vända på det. Hur mycket kostar inte alla fetma-associerade tillstånden, från diabetes, hjärtinfarkt, stroke, njursvikt, artros och sömnapné till olika cancerformer som levercancer, bröstcancer och livmodercancer. Finns hur många tillstånd som helst som ökar i risk av fetma. Det finns till och med studier där man ser att familjen i övrigt äter bättre om den med fetma i familjen, med hjälp av exempelvis Wegovy, äter bättre. För att inte nämna också eventuellt minskad alkoholkonsumtion och allt vad det skulle innebära. Jag tror ärligt talat att väldigt mycket ohälsa skulle upphöra på sikt om fler medicinerade med GLP1-analoger och att vi på sikt skulle behöva lägga mindre av vår BNP på sjukvård om Wegovy subventionerades.
Citera
2026-02-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septagonal
Jag skulle vända på det. Hur mycket kostar inte alla fetma-associerade tillstånden, från diabetes, hjärtinfarkt, stroke, njursvikt, artros och sömnapné till olika cancerformer som levercancer, bröstcancer och livmodercancer. Finns hur många tillstånd som helst som ökar i risk av fetma. Det finns till och med studier där man ser att familjen i övrigt äter bättre om den med fetma i familjen, med hjälp av exempelvis Wegovy, äter bättre. För att inte nämna också eventuellt minskad alkoholkonsumtion och allt vad det skulle innebära. Jag tror ärligt talat att väldigt mycket ohälsa skulle upphöra på sikt om fler medicinerade med GLP1-analoger och att vi på sikt skulle behöva lägga mindre av vår BNP på sjukvård om Wegovy subventionerades.
Men menar du då att dessa ska fortsätta gå på subventionerad medicin hela livet istället för att börja äta bättre och motionera mer(gå ner i vikt utan medicin)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in