Citat:
Ursprungligen postat av
Annabella83
Vad har jag ljugit om?? Och jo, om du läser på det allra minsta är det klarlagt att en väldigt hög andel av de sk flyktingarna i själva verket är ekonomiska migranter. För att räknas som flykting ska du tex ta dig till närmsta säkra land, vilket Sverige inte är för några andra än tex norrmän och finnar. Då borde t.o.m. du inse att somalier mf inte är riktiga flyktingar. Och hur i helvete förklarar du att så många kan åka tillbaka på semester till sitt hemland som de påstår sig ha flytt ifrån?? Du är ett talande ex på varför Sverige är kört, en förtidspensionär sen länge som dåraktigt naivt sitter och försvarar invandringen.. herregud.
De flesta som kommer har skyddsbehov och är inte flyktingar på det viset. Flykting i snäv mening är inte att fly från krig, en flykting ska vara personligen utsatt. Därför finns det många som i folkmun är flyktingar för att de flytt från krig. Det betyder inte att alla som kommer förutom personlig förföljelse, kommer för bidrag. Den stora andelen är krig och förtryck. Båda grupperna är dock asylsökande. På det kommer anhöriginvandring av de närmaste.
Och ja, de begår brott när de inte söker asyl i första land, men samtidigt kan ju inte buffertländerna ta alla, så det är inte direkt en bra lag. Den leder till att folk flyr på osäkra sätt och dör.
Jag försvarar ingenting, det är du som ser världen svartvitt utan några mellanlägen. Du tror att alla människor utanför Sverige är onda och kalkylerande och sedan anklagar mig för att vara på andra sidan, att tro gott om alla. Självklart gör jag inte det. Det är din hjärna som inte klarar nyanser.
Om att åka tillbaka till ett otryggt land, ja folk gör det. Det pågår en frivillig och ganska stor återvandring till Somalia. Men att tro att det är riskfritt och semester, det är inte riktigt sant. Talade med en somalier senast idag, vars make dog för två-tre år sedan, hon, han och barn bodde tillsammans i Sverige, han hade något ärende till Somalia och reste dit, han dog i ett sprängdåd. De tar risker och vet om det.
Det är ganska många somalier som inte klarar av att vara i Sverige pga vår kultur och på grund av oro för barnens framtid. Därför sker återvandring. Det betyder inte att de kommer till ett land där allt är frid och fröjd. Om Somalia är ett så bra semesterland, varför har vi inte charter dit?