2026-02-25, 16:31
Medlem
Nu när AI tar över alla jobb så känns det väl helt orelevant, alla kommer leva på bidrag snart.
Citera
2026-02-25, 16:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Just Somalierna verkar vara ett folk som har väldigt svårt att anpassa sig och ta till sig västvärldens värderingar?
Detta återkommer ofta t.ex här på FB.
Vad beror det på att de sticker ut så mycket? Lokala sedvänjor, arbetsskygga eller vad handlar det egentligen om?
För att glädja de mest deppade i tråden vill jag säga an en somalisk tjej (de ser ut på ett visst sätt, långa smala europeiska med slöja? kan vara etiopisk?) städar min lägenhet varje månad och gör det perfekt och kommer perfekt i tid.

När min mamma låg inne hade hon säkert 30 undersköterskor som kom av och till och tre av dem passar utseendet ovan.

Så det är inte så att de alla är idioter från Somalia. Det finns 67.000 här. Här regeringens totala undersökning av Somaliernas insats i Sverige.

Citat:
https://www.regeringen.se/contentassets/55f58b2bc8fd4f66842e37f54c38fc51/somalier-pa-arbetsmarknaden---har-sverige-nagot-att-lara
Sverige 2010 (16–64 år) 73% av alla jobbar, 21% av Somalier jobbar
Kanada 2006 (15–65 år) 73 46
USA 2010 (16–64 år) 67 54
Så Sverige är sämst på att sätta Somalier i arbete och i USA jobbar faktiskt 54%. Vi i Sverige måste alltså skärpa oss. De kan jobba om belöningen är rätt.
Citera
2026-02-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Det är ett självförsörjande system för vänstern då dom säkrar sin makt i all framtid då samtliga dysfunktionella personer röstar på dom.

Dom människorna röstar på SD. Dom tål inte att det finns invandrare som behöver stöd för dom är rädda för att det då inte finns något över till dom. Samma skäl som gör att Ungern och Slovakien inte vill stödja Ukraina.
Citera
2026-02-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alltså, du är en av forumets största lögnare.

Men du tror på riktigt att bara en av tio invandrare flytt hit. Jag har förklarat hur det är omöjligt. Jag ser ju även att invandrare kommer ut i arbete, inte i lika hög grad, men du tror att 100 % av invadrare lever på soc.

Du kanske kan använda ett rättstavningsprogram? Är det för svårt? Du kanske ska jobba på jobbet istället för att sitta på nätet, din lilla lata jävel.

Visst, det förekommer fulspel, ingen har väl sagt annat. Grejen är att du tror att de kan stapla bidrag på varandra på ett sätt man inte kan och du tjatar om det hela tiden, och du tror att alla tar bidrag. Det är INTE fakta.
Vad har jag ljugit om?? Och jo, om du läser på det allra minsta är det klarlagt att en väldigt hög andel av de sk flyktingarna i själva verket är ekonomiska migranter. För att räknas som flykting ska du tex ta dig till närmsta säkra land, vilket Sverige inte är för några andra än tex norrmän och finnar. Då borde t.o.m. du inse att somalier mf inte är riktiga flyktingar. Och hur i helvete förklarar du att så många kan åka tillbaka på semester till sitt hemland som de påstår sig ha flytt ifrån?? Du är ett talande ex på varför Sverige är kört, en förtidspensionär sen länge som dåraktigt naivt sitter och försvarar invandringen.. herregud.
Citera
2026-02-25, 20:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Vad har jag ljugit om?? Och jo, om du läser på det allra minsta är det klarlagt att en väldigt hög andel av de sk flyktingarna i själva verket är ekonomiska migranter. För att räknas som flykting ska du tex ta dig till närmsta säkra land, vilket Sverige inte är för några andra än tex norrmän och finnar. Då borde t.o.m. du inse att somalier mf inte är riktiga flyktingar. Och hur i helvete förklarar du att så många kan åka tillbaka på semester till sitt hemland som de påstår sig ha flytt ifrån?? Du är ett talande ex på varför Sverige är kört, en förtidspensionär sen länge som dåraktigt naivt sitter och försvarar invandringen.. herregud.

De flesta som kommer har skyddsbehov och är inte flyktingar på det viset. Flykting i snäv mening är inte att fly från krig, en flykting ska vara personligen utsatt. Därför finns det många som i folkmun är flyktingar för att de flytt från krig. Det betyder inte att alla som kommer förutom personlig förföljelse, kommer för bidrag. Den stora andelen är krig och förtryck. Båda grupperna är dock asylsökande. På det kommer anhöriginvandring av de närmaste.

Och ja, de begår brott när de inte söker asyl i första land, men samtidigt kan ju inte buffertländerna ta alla, så det är inte direkt en bra lag. Den leder till att folk flyr på osäkra sätt och dör.

Jag försvarar ingenting, det är du som ser världen svartvitt utan några mellanlägen. Du tror att alla människor utanför Sverige är onda och kalkylerande och sedan anklagar mig för att vara på andra sidan, att tro gott om alla. Självklart gör jag inte det. Det är din hjärna som inte klarar nyanser.

Om att åka tillbaka till ett otryggt land, ja folk gör det. Det pågår en frivillig och ganska stor återvandring till Somalia. Men att tro att det är riskfritt och semester, det är inte riktigt sant. Talade med en somalier senast idag, vars make dog för två-tre år sedan, hon, han och barn bodde tillsammans i Sverige, han hade något ärende till Somalia och reste dit, han dog i ett sprängdåd. De tar risker och vet om det.

Det är ganska många somalier som inte klarar av att vara i Sverige pga vår kultur och på grund av oro för barnens framtid. Därför sker återvandring. Det betyder inte att de kommer till ett land där allt är frid och fröjd. Om Somalia är ett så bra semesterland, varför har vi inte charter dit?
Citera
2026-02-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
För att glädja de mest deppade i tråden vill jag säga an en somalisk tjej (de ser ut på ett visst sätt, långa smala europeiska med slöja? kan vara etiopisk?) städar min lägenhet varje månad och gör det perfekt och kommer perfekt i tid.

När min mamma låg inne hade hon säkert 30 undersköterskor som kom av och till och tre av dem passar utseendet ovan.

Så det är inte så att de alla är idioter från Somalia. Det finns 67.000 här. Här regeringens totala undersökning av Somaliernas insats i Sverige.

Så Sverige är sämst på att sätta Somalier i arbete och i USA jobbar faktiskt 54%. Vi i Sverige måste alltså skärpa oss. De kan jobba om belöningen är rätt.

Pizzabagaren på min favorit pizzeria härstammar från Afghanistan och han våldtar inte tjejer.
Citera
2026-02-25, 21:15
Medlem
FetOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Just Somalierna verkar vara ett folk som har väldigt svårt att anpassa sig och ta till sig västvärldens värderingar?
Detta återkommer ofta t.ex här på FB.
Vad beror det på att de sticker ut så mycket? Lokala sedvänjor, arbetsskygga eller vad handlar det egentligen om?
Somalier har ett genomsnittligt IQ på 67, ett av dom folkslagen i världen som har allra lägst IQ. Dom som har ett IQ under 70 klassificeras som utvecklingsstörda. En majoritet av alla somalier är därför oanställningsbara på den svenska arbetsmarknaden.
Citera
2026-02-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De flesta som kommer har skyddsbehov och är inte flyktingar på det viset. Flykting i snäv mening är inte att fly från krig, en flykting ska vara personligen utsatt. Därför finns det många som i folkmun är flyktingar för att de flytt från krig. Det betyder inte att alla som kommer förutom personlig förföljelse, kommer för bidrag. Den stora andelen är krig och förtryck. Båda grupperna är dock asylsökande. På det kommer anhöriginvandring av de närmaste.

Och ja, de begår brott när de inte söker asyl i första land, men samtidigt kan ju inte buffertländerna ta alla, så det är inte direkt en bra lag. Den leder till att folk flyr på osäkra sätt och dör.

Jag försvarar ingenting, det är du som ser världen svartvitt utan några mellanlägen. Du tror att alla människor utanför Sverige är onda och kalkylerande och sedan anklagar mig för att vara på andra sidan, att tro gott om alla. Självklart gör jag inte det. Det är din hjärna som inte klarar nyanser.

Om att åka tillbaka till ett otryggt land, ja folk gör det. Det pågår en frivillig och ganska stor återvandring till Somalia. Men att tro att det är riskfritt och semester, det är inte riktigt sant. Talade med en somalier senast idag, vars make dog för två-tre år sedan, hon, han och barn bodde tillsammans i Sverige, han hade något ärende till Somalia och reste dit, han dog i ett sprängdåd. De tar risker och vet om det.

Det är ganska många somalier som inte klarar av att vara i Sverige pga vår kultur och på grund av oro för barnens framtid. Därför sker återvandring. Det betyder inte att de kommer till ett land där allt är frid och fröjd. Om Somalia är ett så bra semesterland, varför har vi inte charter dit?
Vad har ”ett bra semesterland” att göra med huruvida det funkar att bo och leva där??
Och jag har aldrig skrivit något om alla, nu hittar du på igen. Däremot har jag skrivit att en hög andel invandrare har ljugit om mycket, vilket är bevisat. Läste du ens länken som sa att 75 procent har med all sannolikhet ljugit om sin ålder? Och om du inte levt ute i skogen de senaste åren kan du inte missat debatten om att 30-40 åringar påstått sig vara 17.. har ju dessutom visat sig i mängder av brottsmål, t.ex. afghanen som dödande lärarinnan i Kil för några år sen skrevs ju upp kraftigt i ålder, liksom han som stuckmördsde i Oskarshamn nu som såg ut som 50 men påstod sig vara i 20 års åldern.. sen finns många ex på fusk åt andra hållet också, människor som påstått sig vara i pensionsåldern för att få ut pension.,
Citera
2026-02-25, 22:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Och jag har aldrig skrivit något om alla, nu hittar du på igen

Du har ju många gånger sagt att de flesta som kommit hit gör det för att få pengar. Tar du tillbaka det nu?
Citera
2026-02-25, 22:06
Medlem
Fleavmoes avatar
De "bidrag" (avdrag) som kostar samhället mest är ju faktiskt ROT, RUT och apanget. Och det gynnar i huvudsak de som redan har det bäst ställt.
Citera
2026-02-25, 22:06
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Somalier har ett genomsnittligt IQ på 67, ett av dom folkslagen i världen som har allra lägst IQ. Dom som har ett IQ under 70 klassificeras som utvecklingsstörda. En majoritet av alla somalier är därför oanställningsbara på den svenska arbetsmarknaden.

Bullshit.
Citera
2026-02-25, 22:32
Medlem
FetOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Bullshit.
Nej, det är fakta. Alla studier som har gjorts har visat på ett IQ under 70. Om du har hittat studier som visar på ett högre IQ så kan du ju länka dom här i tråden istället för att bara slänga ur dig en massa strunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in