2026-02-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bankerna har blivit för djävliga, jag tog ett tilläggslån på huset, skulle köpa värmepump (gamla lagt av), ville låna 25K ööh nä det går inte minst 100K, ok sa jag. De ville veta allt om min ekonomi, vilka andra banker jag har, saldo etc. Rent svineri, vad fan har de med det att göra? Swedbank. Jag fick lånet, egentligen hade jag inte behövt ta ett lån men tycker det är ok om det går till huset, jag har 10% belåning på huset.
Har du inte en buffert som klarar 25 000? Hur kan banken då vilja låna ut 100 000? Ofattbart
Citera
2026-02-24, 22:17
Avstängd
Man kollar inte bank uttag, man har en skötselkod däremot, varje gång du övertrasserat o misskött läggs en siffra till i denna skötsel kod , på så sätt ser man hur du använt ditt konto o kort.
Citera
2026-02-25, 07:23
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Har du inte en buffert som klarar 25 000? Hur kan banken då vilja låna ut 100 000? Ofattbart
Banken har ju säkerhet i form av rucklet han bor i. När han dör får de tillbaks pengarna.
Verkar ju vara en riktig pissluffare, kanske tomten har nåt värde även om kåken är en inpyrd gammal fuktskada.
Citera
2026-02-25, 08:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy

Jodå, jag har en buffert som vida överstiger det, dock på låsta konton vid just det tillfället.
Citera
2026-02-25, 20:49
Medlem
Citat:
Jodå, jag har en buffert som vida överstiger det, dock på låsta konton vid just det tillfället.
Det är en kostnad för banken att lägga upp bolån, är det för små summor är det förmodligen för stor arbetsbörda och kostnad i förhållande till eventuell framtida intjäning. Skulle tro att dom flesta banker gärna undviker lån under 100 tkr. Föreslog inte banken ett blanco istället?

Du skulle kanske kunna lösa det genom att låna upp 100 tkr sedan göra en extraamortering på 75, eller låna upp extra och samtidigt baka ihop med andra rörliga lån för en nettosumman på 25 tkr.
Citera
2026-02-25, 21:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det är en kostnad för banken att lägga upp bolån, är det för små summor är det förmodligen för stor arbetsbörda och kostnad i förhållande till eventuell framtida intjäning. Skulle tro att dom flesta banker gärna undviker lån under 100 tkr. Föreslog inte banken ett blanco istället?

Du skulle kanske kunna lösa det genom att låna upp 100 tkr sedan göra en extraamortering på 75, eller låna upp extra och samtidigt baka ihop med andra rörliga lån för en nettosumman på 25 tkr.

Nä jag fick bara ta ett lån på minst 100K. Gjorde iofs inget då jag fixade till lite extra på huset. Blanco hade blivit dyrt.
Citera
2026-02-25, 21:11
Medlem
Citat:
Nä jag fick bara ta ett lån på minst 100K. Gjorde iofs inget då jag fixade till lite extra på huset. Blanco hade blivit dyrt.
Även med ockerränta på 10% hade ett så pass litet blanco kostat dig 200 kr i månaden, och du kunde löst det så snart du fått ordnat dina bundna placeringar. Skulle förmodligen kosta mer att låsa upp bundna placeringar i förtid än vad ett blanco skulle kosta
Citera
2026-02-25, 21:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Även med ockerränta på 10% hade ett så pass litet blanco kostat dig 200 kr i månaden, och du kunde löst det så snart du fått ordnat dina bundna placeringar. Skulle förmodligen kosta mer att låsa upp bundna placeringar i förtid än vad ett blanco skulle kosta

Sant, men jag ser inga problem att låna upp på huset om pengarna går in i husets underhåll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in