2026-02-25, 20:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag åker aldrig tåg men funderar på att åka gävla-göteborg snart men då läser jag att man behöver kunna visa id?
Är detta sant?
Låter ju helt sjukt, det är tåg man åker inrikes liksom.

Om man köper biljett på tåget då, måste man ändå kunna visa id?
Om du köper din biljett och du har platsreservation så är sannolikheten låg att du inte blir kollad alls förutsatt att du sitter på rätt plats. De kollar oftast enbart på obokade platser, d v s att du blir kollad om du satt dig på annan plats än din egen som då ej är bokad. Sen kan du också kollas och tvingas legitimera dig om du reser med rabatt, t ex studentrabatt där du ska styrka ålder och att du är student.

Jag åker en del tåg, men det är arbetsgivaren som bokar för mig. Även om biljetten är personlig så har jag aldrig behövt visa leg.
Citera
2026-02-25, 20:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaladinUsufAyubid
Hela tiden när jag reser med västrafik blir jag hela tiden stoppad

Bra att veta.

Det verkar väldigt olika hur de kollar vem man reser med. Aldrig kollad av SJ, men av SL. Bara bussat med Västtrafik men aldrig sett biljettkoll men klart det finns.
Citera
2026-02-25, 20:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det var om möjligt en ännu sämre förklaring. Jag tror inte du kommer längre faktiskt.

Någon annan som kan förklara varför staten kräver id-handlingar på sina tåg?

Jag har ingen aning. Det står att man måste ha ID-handling men inte att jag alltid haft med. Jag lever lite i det förgångna. Men som sagt, sitter man på sin plats så kollar de ganska ofta inte ens biljett. De förväntar sig att vissa ska sitta på vissa ställen och sedan går konduktören förbi.
Citera
2026-02-25, 20:41
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har ingen aning. Det står att man måste ha ID-handling men inte att jag alltid haft med. Jag lever lite i det förgångna. Men som sagt, sitter man på sin plats så kollar de ganska ofta inte ens biljett. De förväntar sig att vissa ska sitta på vissa ställen och sedan går konduktören förbi.
Konstigt att de inte kollar biljetten måste jag säga. Är det inte deras viktigaste arbetsuppgift? Undrar också vad som skulle hända om man ombeds visa ID men inte har någon sådan handling men biljett. Blir man avkastad då?
Citera
2026-02-25, 20:56
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag åker aldrig tåg men funderar på att åka gävla-göteborg snart men då läser jag att man behöver kunna visa id?
Är detta sant?
Låter ju helt sjukt, det är tåg man åker inrikes liksom.

Om man köper biljett på tåget då, måste man ändå kunna visa id?
De kollar inte ID om du inte åker på ngn rabatt. Har du köpt ungdomsbiljett men ser ut som 35 får du visa leg.
Citera
2026-02-25, 21:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Konstigt att de inte kollar biljetten måste jag säga. Är det inte deras viktigaste arbetsuppgift? Undrar också vad som skulle hända om man ombeds visa ID men inte har någon sådan handling men biljett. Blir man avkastad då?

När jag åkte utan legg så hoppas jag att de inte kunde kasta av mig eftersom det var ett sådant tåg som inte stannade på små stationer eller innan jag kom fram.

Man får nog böter.
Citera
2026-02-25, 21:17
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När jag åkte utan legg så hoppas jag att de inte kunde kasta av mig eftersom det var ett sådant tåg som inte stannade på små stationer eller innan jag kom fram.

Man får nog böter.
Vem ska de bötfälla 😁
Citera
2026-02-25, 22:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det var om möjligt en ännu sämre förklaring. Jag tror inte du kommer längre faktiskt.

Någon annan som kan förklara varför staten kräver id-handlingar på sina tåg?

Detta är ur minnet men jag vill minnas att det fanns ett problem med folk som köpte upp biljetter långt i förväg inför storhelger och sedan sålde dessa dyrt på en andrahandsmarknad strax före helgerna när allt var fullbokat. Då beslutade SJ att biljetterna som säljs måste vara personliga och att man skulle kunna visa ID. Men jag åker ganska mycket tåg jag kan inte påminna mig att jag någonsin behövt visa.
Citera
2026-02-25, 22:26
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Detta är ur minnet men jag vill minnas att det fanns ett problem med folk som köpte upp biljetter långt i förväg inför storhelger och sedan sålde dessa dyrt på en andrahandsmarknad strax före helgerna när allt var fullbokat. Då beslutade SJ att biljetterna som säljs måste vara personliga och att man skulle kunna visa ID. Men jag åker ganska mycket tåg jag kan inte påminna mig att jag någonsin behövt visa.
Skulle kunna vara en förklaring. Antingen hjälpte det mot svarta börshandeln eller så fick det ingen verkan. Det förutsätter ju att konduktörerna kollar i så fall.
Citera
2026-02-25, 22:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Skulle kunna vara en förklaring. Antingen hjälpte det mot svarta börshandeln eller så fick det ingen verkan. Det förutsätter ju att konduktörerna kollar i så fall.

Hade det inte hjälpt mot svartabörshandeln hade SJ nog fått signaler om det och blivit hårdare på id-kontrollen.
Citera
2026-02-25, 22:36
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Hade det inte hjälpt mot svartabörshandeln hade SJ nog fått signaler om det och blivit hårdare på id-kontrollen.
Ja. Det är kanske noggrannare kontroller i samband med storhelgerna.
Citera
2026-02-26, 06:11
Medlem
Vad är detta för svammel in tråden? Nej man behöver aldrig "visa id" för att åka tåg. Fattar inte vad fan folk yrar om här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in