2025-02-20, 20:37
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbahudda
Är det fortfarande ett krav att vara vaccinerad mot covid för att få ESTA beviljad? Jag vet ju att vaccinationskravet inte längre gäller för flygresor men de kanske nekar en ändå på ansökan?
Nej, vaccinationskravet är borttaget.
Citera
2025-04-08, 14:44
Medlem
Ska ansöka om ESTA. Står att det kostar USD 21 men har prövat två olika nu och det är priser mellan SEK 900-SEK 1400.

Vilken site ska man välja för att få ett humant pris?
Citera
2025-04-15, 20:47
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Ska ansöka om ESTA. Står att det kostar USD 21 men har prövat två olika nu och det är priser mellan SEK 900-SEK 1400.

Vilken site ska man välja för att få ett humant pris?
Den ENDA siten du ska använda är den här och ingen annan:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta
Citera
2025-04-17, 01:42
Medlem
Tack!
Den verkar vara 100% seriös.
Citera
2025-12-08, 18:33
Medlem
Schoolbagges avatar
Hej!
Jag behöver hjälp att reda ut en situation inför en resa jag ska göra till USA i januari.

Jag har redan en godkänd ESTA som gäller i ungefär ett år till och i den angav jag förstås att jag ej blivit dömd för brott osv osv. Dock råkar jag för någon månad sedan ha blivit ertappad med en påse ladd och snuten gav mig böter.

Jag blev inte gripen, häktad eller åtalad. Polisen pratade med mig i cirka 20 minuter på plats, beslagtog drogerna och lät mig sedan gå. Några veckor senare fick jag hem en bot för ringa narkotikabrott. Ingen rättegång, ingen domstol.

Kan amerikanska gränskontrollen se mitt svenska belastningsregister när jag skannar passet? Typ att det flaggas automatiskt då jag förekommer där?

Finns det risk att jag nekas inresa även om det rör sig om ett “mindre” brott? Vad skulle följderna till detta bli? Jag ljög ju inte på ESTA:n när jag väl ansökte, hade inte begått något brott.

Alla insikter eller erfarenheter uppskattas!
Citera
2025-12-30, 13:52
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schoolbagge
Hej!
Jag behöver hjälp att reda ut en situation inför en resa jag ska göra till USA i januari.

Jag har redan en godkänd ESTA som gäller i ungefär ett år till och i den angav jag förstås att jag ej blivit dömd för brott osv osv. Dock råkar jag för någon månad sedan ha blivit ertappad med en påse ladd och snuten gav mig böter.

Jag blev inte gripen, häktad eller åtalad. Polisen pratade med mig i cirka 20 minuter på plats, beslagtog drogerna och lät mig sedan gå. Några veckor senare fick jag hem en bot för ringa narkotikabrott. Ingen rättegång, ingen domstol.

Kan amerikanska gränskontrollen se mitt svenska belastningsregister när jag skannar passet? Typ att det flaggas automatiskt då jag förekommer där?

Finns det risk att jag nekas inresa även om det rör sig om ett “mindre” brott? Vad skulle följderna till detta bli? Jag ljög ju inte på ESTA:n när jag väl ansökte, hade inte begått något brott.

USA är tyvärr hårda när det gäller just narkotikabrott.
Sverige delar dock inte ut sina brottsregister till USA. Visst KAN de säkert se det om de gör en vidare kontroll, dock är väl det knappast något de gör med en random svensk som inte har knarkaura.
Det handlar väl om tur i ditt fall och det är upp till dig om du vill chansa men jag hade iaf inte haft mage eller samvete att ljuga för CBP.
Senast redigerad av Adelaide 2025-12-30 kl. 14:00.
Citera
2025-12-30, 15:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schoolbagge
Hej!

Brottsregistret delas inte med USA. Givetvis ska du inte på något sätt vara påverkad när du bordar planet, under resan, eller när du passerar gränsen till USA. Självklart ska du även bete dig väl under resan och inte bli full, dryg eller otrevlig på planet. Du är även normalt trevlig med gränskontrollen och konstrar inte. Normal vårdad klädsel är också att rekommendera. Uppfyller du ovan så är det låg sannolikhet för utökad kontroll även om det givetvis kan ske. Jag har rest mycket i världen, har dock varken "prickar" eller håller på med droger, men att bara bete sig normalt och se normalt så brukar det gå bra. Jag har ett mycket fåtal gånger blivit uttagen för ökad kontroll, dock ej USA, men Skottland en gång tillsammans med en kollega. De ville kolla genom bagaget och frågade syftet med resan.

Jag sa att gå igenom hur mycket ni vill av bagaget, och jag har min resedokumentation här och jag ska på konferens dit och jag konferensunderlaget och min bekräftade anmälan i pappersform i en plastficka i handbagaget om ni vill se. De tittade lite slött på på mina dokument och jämförde med mitt pass. De "svepte" mitt bagage med en sån där narkotikaletarsak eller sprängämnesletarsak. Allt tog max 10 min och sen sa de bara välkommen till Skottland och hoppas du får en fin vistelse.

Min kollega började ifrågasätta dem och vad de höll på med och krångla rent allmänt. Jag fick vänta på henne i över en timme sen. Kan fan inte fatta varför i hela helvete man ska börja krångla. Gör som de säger så går det smidigt. Konstigt att en välutbildad människa inte fattar så simpla saker. Kan säga att hon inte blev långrandig hos oss.

Har även blivit kollad ett fåtal andra gånger i andra länder, heller aldrig några bekymmer förutom i Ryssland för 20 år sen, men det ordnade sig det med. Så kontentan är, att beter man sig väl så går det ofta bra.

Så till TS som nu har lite skit i bagaget, bete dig väl så kommer sannolikt inget hända. Det är dock en risk om du blir djupt kontrollerad och de upptäcker att du inte varit ärlig att du blir bannad från USA och i framtiden kommer få extremt svårt att få komma in i landet. Risken är liten, men är man beredd att ta den eventuella följden? Alternativet är ju att inte åka.
Citera
2026-02-25, 10:15
Medlem
När bör man ansöka om ESTA om man planerar att åka till USA i september?
Citera
2026-02-25, 20:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
När bör man ansöka om ESTA om man planerar att åka till USA i september?
Om jag minns rätt så gäller ESTA i X år, fast inte längre än ditt nuvarande pass. Stämmer det så kan du i vissa fall ansöka redan idag utan att förlora något. Annars kanske du vill fixa ett färskt pass innan du ansöker.
Citera
2026-02-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag minns rätt så gäller ESTA i X år, fast inte längre än ditt nuvarande pass. Stämmer det så kan du i vissa fall ansöka redan idag utan att förlora något. Annars kanske du vill fixa ett färskt pass innan du ansöker.

Thanks! Mitt pass är giltigt till våren 2027, så är väl lika bra att ansöka nu. Ska till USA i september 2026 som sagt och kommer inte åka till USA inom våren 2027 igen. Tror Esta gäller i 2 år (förutom din regel).

Kan väl ansöka redan idag som du skriver.
Citera
2026-02-25, 20:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Thanks! Mitt pass är giltigt till våren 2027, så är väl lika bra att ansöka nu. Ska till USA i september 2026 som sagt och kommer inte åka till USA inom våren 2027 igen. Tror Esta gäller i 2 år (förutom din regel).

Kan väl ansöka redan idag som du skriver.
Kolla så att du inte torskar på någon regel om att passet måste vara giltigt ett tag efter resan. En del länder har sådana krav.
Citera
2026-02-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kolla så att du inte torskar på någon regel om att passet måste vara giltigt ett tag efter resan. En del länder har sådana krav.

Mycket bra, tack för det! Jag ser till att kolla upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in