2026-02-25, 16:51
Medlem
zombie-nations avatar
Har inte rest till Göteborg. Men har aldrig behövt visa legg på tåg. Men JA, det kan hända. Störst risk om du har en resplusbiljett och åker SL med den, då gäller legg, de kollar rätt ofta.
Citera
2026-02-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Motivera gärna varför SJ kräver ID-handling

Är det inte SJ som ska motivera det?

Om jag ska va deras talesperson så vill jag ha betalt för det.
Citera
2026-02-25, 17:11
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är det inte SJ som ska motivera det?

Om jag ska va deras talesperson så vill jag ha betalt för det.
Mitt antagande var gratis. Bättre kan du.
Citera
2026-02-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ifall du åker på en ålder eller studentbiljett?
Citera
2026-02-25, 17:33
Medlem
Fishy75s avatar
Jag har varit med om att jag 1 gång på de cirka 100 tågfärder med sj som jag åkt behövt visa legitimation samt mecenat kortet när jag åkt på studentbiljett. Annars har de bara scannat och gått vidare. Nej, du behöver inte visa leg, tågvärden har inte tid för sånt.
Citera
2026-02-25, 17:54
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Ifall du åker på en ålder eller studentbiljett?
Jo, men det är redan utrett i tråden. Men annars?
Citera
2026-02-25, 19:10
Medlem
Citat:
Mitt antagande var gratis. Bättre kan du.

Jag kan men jag vill inte.
Citera
2026-02-25, 19:23
Medlem
Citat:
Det finns beslut på det.

Det är ett eget val att åka tåg, med det följer att sig till tågets regler sig efterrätta.
I många länder är du städse skyldig att förete id-handling när du lämnat den egna bostaden.
Citera
2026-02-25, 19:37
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns beslut på det.

Det är ett eget val att åka tåg, med det följer att sig till tågets regler sig efterrätta.
I många länder är du städse skyldig att förete id-handling när du lämnat den egna bostaden.
Det var en ganska mager motivering. Frågan är alltså varför ett sånt beslut fattats. Vad är SJs behov för att kräva ID-handling på tåget?
Citera
2026-02-25, 19:43
Medlem
Citat:
Det var en ganska mager motivering. Frågan är alltså varför ett sånt beslut fattats. Vad är SJs behov för att kräva ID-handling på tåget?
Från resenärens sida finns ingen orsak att efterfråga, eller åtminstone att förvänta sig, en motivering. Det är fritt val att inhandla biljett och sedan stiga ombord på ett tåg, när så sker skall det givetvis ske utan ifrågasättande av de villkor som tågbolaget beslutat.

Liknande är krogars villkor för att du skall få besöka inrättningen, står det att slips skall bäras så finns det två val, ta på en dylik eller gå annorstädes.
Citera
2026-02-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har inte rest till Göteborg. Men har aldrig behövt visa legg på tåg. Men JA, det kan hända. Störst risk om du har en resplusbiljett och åker SL med den, då gäller legg, de kollar rätt ofta.
Hela tiden när jag reser med västrafik blir jag hela tiden stoppad
Citera
2026-02-25, 19:57
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Från resenärens sida finns ingen orsak att efterfråga, eller åtminstone att förvänta sig, en motivering. Det är fritt val att inhandla biljett och sedan stiga ombord på ett tåg, när så sker skall det givetvis ske utan ifrågasättande av de villkor som tågbolaget beslutat.

Liknande är krogars villkor för att du skall få besöka inrättningen, står det att slips skall bäras så finns det två val, ta på en dylik eller gå annorstädes.
Det var om möjligt en ännu sämre förklaring. Jag tror inte du kommer längre faktiskt.

Någon annan som kan förklara varför staten kräver id-handlingar på sina tåg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in