2026-02-25, 18:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Fittan Forsell skickade ju själv ett avhugget hästhuvud till någon... Han är väl den sista som ska gnälla?

Japp han gjorde ju det! År 2004, när Johan Forssell (M) var nyvald Muf-ordförande, skickade han ett uppstoppat hästhuvud till fackförbundet Byggnads ordförande Hans Tilly men det är väl skillnad när han gör något eller hur?
Citera
2026-02-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Landsförvisning efter att ha plundrat statskassan låter som en belöning. Bara att flytta till franska rivieran och leva gott.

Nä men är enig om att politikerna ska vara tillgängliga dygnet runt. Att göra en installation av en yttring utanför någons hem är definitionen av svenskhet. Blir lite tragikomiskt när de som påstår sig värna om svensk kultur och yttrandefrihet samtidigt polisanmäler den som nyttjar det i fullo.
När Olof Palme var statsminister så spenderade han kvällarna med att ta emot samtal från vanliga människor. Enbart för han vägrade ta bort sig från telefonkatalogen.

Tycka vad man vill om hans politik i övrigt. Men Palme hade en sund syn på demokrati och yttrandefrihet

Man kan ha svensk utvisning. Man förlorar sina medborgerliga rättigheter. Inget pass plus annat.
Citera
2026-02-25, 19:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubbyBlonde
Du har svårt att skilja på rätt och fel pga din starka politiska åsikter.
Världen har idag ett jätteproblem när personer som du tappar tappar känslan för rättvisa och rätt och fel och baserar hela sin tillvaro på vad ”sitt” parti tycker eller vad som gynnar det.
Det gäller allt från Trumpanhängare, SD troll, vänsterfolk etc.

Jag är övertygad om att du skulle ha en helt annan åsikt om rollerna var ombytta och och personerna som drabbats var dina egna och dom som uppmuntrade hot mot dom inte var på din planhalva.
Nu vet du ingenting om vem jag är eller vad jag har för bakgrund. Det är därför ganska dristigt av dig att anta vad jag "borde tycka" utifrån ett scenario som du själv har diktat upp.

Mina åsikter grundar sig i vad jag anser är rimligt och rättssäkert, inte i partipolitisk tillhörighet. Jag betraktar situationen objektivt utifrån både aktivisternas och ministrarnas position. Ur det perspektivet landar jag i att aktivisterna utövar en grundlagsskyddad frihet att framföra kritik, medan ministrarna genom sin reaktion uppvisar en anmärkningsvärt svag karaktär.

Du kan konstruera vilka hypotetiska scenarion du vill, men min princip står fast: grundlagen ska gälla lika för alla, oavsett vem som protesterar eller vem som blir föremål för protesten. Jag är principfast på det sättet. Det är egentligen allt du behöver veta om mig.
Citera
2026-02-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är ju bara trams som du själv knappast tror på. Prova själv att hålla dig vaken i 72 timmar och försök sedan att gå till jobbet för att utföra ditt arbete. Återkom om fyra dagar och berätta hur det gick.

Jaså, jobbar du inte därför att du är sjukskriven eller arbetslös? Vilken överraskning!

Det är deras plikt. Det betyder ju inte att man kommer kontakta dem 24t om dygnet. Men möjligheten ska finnas. Precis som jour. som jag har jobbat.
Citera
2026-02-25, 19:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
För att fällas för olaga hot krävs inga tydliga villkor. Det här är lagtexten:

Citat:
5 § Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst två år.

Att hotet måste vara på formen "gör x annars händer y" är en vanlig missuppfattning. Att exempelvis ringa någon och säga "Jag kommer döda dig" och inget mer är olaga hot.

När det finns tydliga villkor och konsekvenser är det snarare brottet utpressning som är aktuellt. Då krävs det visserligen också att det leder till skada för den utpressade och vinning för gärningsmannen.

Ok.

Men det står ju i fall klart och tydligt i lagtexten att hotet ska vara kopplat till en eventuellt kommande brottslig handling som den hotade kan förvänta sig bli utsatt för.

Jag kan fortfarande inte se vilken kommande brottslig gärning någon lyckas utläsa ur ett äpple med målad mustash.
Citera
2026-02-25, 19:24
Medlem
Det finns ju fullt av vider i Sverige som krigat och halshuggit för IS, det är väl hos dom Klomkin skulle lagt krutet.
Citera
2026-02-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dandielion
Det finns ju fullt av vider i Sverige som krigat och halshuggit för IS, det är väl hos dom Klomkin skulle lagt krutet.

( klominek )

Verkligen. Sjukt att dom var här från början och sen återvända för att leva på sossebidrag.

Väldigt långsökt att anklaga svenska politiker för en komplex och blodig konflikt i Mellanöstern... med Assad ( muslim ) och Ryssland på ena sidan, på andra sidan en massa extrema islamistiska och andra.

GW ger sitt stöd till Assad, det passar honom som sosse. Inte får man elda upp koranen heller enligt GW.

Är en docka med avhugget huvud utanför huset ett hot? Kanske
Senast redigerad av Julskinkato 2026-02-25 kl. 19:42.
Citera
2026-02-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är deras plikt. Det betyder ju inte att man kommer kontakta dem 24t om dygnet. Men möjligheten ska finnas. Precis som jour. som jag har jobbat.
Har du 10 miljoner kunder, varav 10000 Jesus och 20000 Muhammed som är på permission från psyket, så är det alltid någon som vill tala med dig. Räcker förmodligen med en galning som sover på dagen och ringer på natten för att du inte skall få någon sömn alls.

Jag är rätt övertygad om att inte ens du satt i telefon 24x7 fyra år på raken, för vi människor är alla biologiska varelser som drabbas av psykos om vi inte får vila ut. Dessutom har ministrar annat arbete som de skall sköta, hinner de inte göra sitt regeringsarbete så finns det liksom ingen vits att prata med dem eftersom det då måste vara någon annan som fattar besluten som man vill påverka.
Citera
2026-02-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ok.

Men det står ju i fall klart och tydligt i lagtexten att hotet ska vara kopplat till en eventuellt kommande brottslig handling som den hotade kan förvänta sig bli utsatt för.

Jag kan fortfarande inte se vilken kommande brottslig gärning någon lyckas utläsa ur ett äpple med målad mustash.
Visst, dock så behöver inte den kopplingen vara jättetydlig. Insinuationer kan räcka.

Det finns ett rättsfall där en bandidoskille skulle kräva in pengar av en person. Att han hade emblemet på sig var tillräckligt för att domstolen skulle se det som hot om våld.

Vet inte om det här når upp till olaga hot. Men jag hade definitivt tyckt att det hade varit väldigt obehagligt och funderat på möjligheten att jag skulle bli misshandlad eller dödad.
Citera
2026-02-25, 20:24
Medlem
Jag tyckte tidigare att GW var helt ok och lyssnade gärna på vad han hade att säga, men nu har jag helt tappat förtroende om honom. Hur kan han (eller någon annan heller för den delen) försvara att hitleräpplen och ett avhugget dockhuvud placeras utanför ministrars bostäder?
Vad är egentligen syftet? Att skrämma till tystnad?
Tänk om de har småbarn som kommer hem från skolan och upptäcker detta?
Om man tycker det är ok så kan man ju undra var gränsen går? Är det ok om man placerar en handgranat av plast utanför dörren? Ett hästhuvud av plast?
Citera
2026-02-25, 21:43
Medlem
Jag har tidigare alltid med nöje lyssnat på GW. Även läst självbiografin. Oftast har jag uppfattat honom som ganska rationell. Men under senare år har jag gång på gång fått erfara att den röda färgen är starkare än förnuftet. Det går igenom tv-rutan lite väl ofta.
Han är uppväxt under dåtidens Sverige där S var stämplat i DNA på arbetarfolk.

Utbildning och mer upplysning har förändrat folks åsikter. GW är lite för gammal för detta idag.
Citera
2026-02-25, 22:00
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Skicka en länk att AFA varit inblandade.

Frågan är bara vad säger Sveriges lagar om detta tilltag? För det verkar röra sig i en gråzon.

Döms aktivisterna för olaga hot är Sverige på väg mot en diktatur, det är mest det.

Och egentligen är det inte fel ur ett moraliskt/etiskt perspektiv att göra något som kan liknas vid civil olydnad om politiker stöttar och finansierar terrorister.

Man får skilja Hitler-äpplen från päron.
Rojavakomiten eller vad de heter består av AFA-iter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in