Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Det är ju litet knepigt,detta, och egentligen tror jag att vi är rätt överens.
T ex är vi väl helt överens om att de där två aktionerna hade varit helt ok om de utförts på allmän plats.
Och vi är väl båda överens om att det inte är ok att placera ett avhugget hästhuvud utanför någons dörr?
Däremellan finns flera olika möjligheter. Jag tänker följande: i ett land eller område dår det finns maffia- och beskyddarverksamhet räcker det inte sällan med en mycket diskret vink från de kriminella för att få en person att lyda. Det kan räcka med att säga ”vilken fin trädgård du har”, eller ”var rädd om dina fina barn”. I många länder kan det räknas som brottsligt, och jag tycker att det i så fall är rätt.
Så kommer vi över till politiken: även där förekommer många försök att skrämma folk (politiker) till lydnad genom att säga liknande saker, eller genom andra sublima budskap. Det kan aldrig vara ok, så som jag ser på saken.
Så till det aktuella fallet: en person med nöra koppling till personer med mycket stort våldskapital tar sig in på politikers tomter och lämnar saker med budskap utanför deras hus. Åtminstone i det ena fallet kan sakerna kunna tolkas som obehagliga eller hotfulla. Är det ok? Jag tycker inte det. Jag tycker att politiska manifestationer ska hållas borta från politikers privata sfär. Om man inte håller på den principen är man inne på ett sluttande plan där gränsen mellan saklig påverkan och personlig påverkan genom aktioner som kryper ini den personliga sfären, och familjesfären, suddas ut. Tillåter man det riskerar man att få ett samhälle som påverkas eller t o m styrs av våldsamma särintressen och brottslingar.
Jag delar inte bilden av att politiker är för utsatta för påverkan av opioner och vanligt folks försök att påverka dem via organisationer. Tvärtom är de för skyddade och har alltför litet ansvar för sina beslut.
Och de är de som hotar människor och utövar våld mot dem för att de har ”fel” åsikter och som Flashback tillåter fel åsikter att framföras och diskuteras. Inte tvärtom.
Om något verkligen utgör hot och försök att skrämmas för att få politiker att fatta vissa beslut skall det förstås ingripas emot. Men att det potentiellt kan vara så gör inte att det automatiskt är så, och i det här fallet finns inget som tyder på att detta handlar om hot eller försök att med våld få politiker att fatta vissa beslut.
Jag uppfattar fö inte att Andreas Klominek har en historia av våld. Organisationen bakom har tidigare agerat på samma sätt mot Wallenberg utan att använda våld.