2026-02-25, 17:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Skitsnack.
Ingen är skrämd till tystnad för att de framför vanliga och normala protester mot regeringen eller dess politik.
Att du skriver så är totalt vanvettigt.

/VV

Det är ett faktum. Staten använder våld och hot om om våld för att bestämma över vilka åsikter som får yttras och detta statliga våld och hotande har de senare åren blivit värre och värre. Flashbacks grundare har med hjälp av politikernas lagar hotats genom rättegång och tvingats till omfattade censur av den fria diskussionen på forumet. Det är ingen lek och det finns ingen rimlighet.

Här är inga politiker hotade och utsatta för våld. Den som här de facto hotas med våld och utsätts för våld för att ha framfört sin åsikt är Andreas Klominek. Inte Benjamin Dousa.

Jag accepterar inte ditt förespråkande av våld mot åsikter. Ingen skall använda våld alls för att tysta andras åsikter. Varken mina, Klomineks eller flashbacks användare. Inget våld är acceptabelt i det syftet.
Citera
2026-02-25, 17:31
Medlem
Hästhuvudet Forssell verkar ha skickat stärker nog inte hans argumentation runt hot ... https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=a26c23d8-df8b-450c-88ce-a6025a792309
Citera
2026-02-25, 17:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubbyBlonde
Jag har alltid gillat GW, men nu är det slut med det.
Att banalisera hot mot politiker är för fan helt vidrigt, oavsett vilka partier det gäller.
Att säga att det troligtvis inte är olagligt är en sak, men att åta sig att betala rättegångskostnader och uppmunta till mer hot mot politiker måste få konsekvenser för GW.

Nils Funke framträdde i TV4 i ett nästan extatiskt anförande där han försvarade GW och förlöjligade Benjamin Dousa och Johan Forsells upprördhet och antydde att det var helt klart ett fall av laglig demonstrationsrätt!
Att sätta halshuggna dockor med knivar i framför en politiker där hans barn kan se det.

Tänk om någon skulle göra samma sak framför GW och Funkes bostäder.(givetvis menar jag inte det, det är ju uppvigling, skriver detta rent hypotetiskt.)
Då får vi se om dom vidhåller sin syn på lagboken och demonstrationsrätten.
Jag antar det är bättre att skicka halshuggna hästhuvuden från leksaksdjur? Om man ska vara safe alltså.

https://www.arbetsvarlden.se/johan-forsell-skickade-stoppat-hasthuvud-till-fackordforande/

Vad tycker du om Forsells agerande under sin tid i MUF där han "hotade" facket med något som är som hämtat från Gudfadern-filmen? (som jag av en ren händelse tittade på samtidigt som jag såg artikeln ovan )
Citera
2026-02-25, 17:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Det är därför det oftast räcker för HA att visa ryggmärket när de driver in skulder eftersom de har våldskapital.

Ja, precis. Men då får det ju stå klart att det är ett modus operandi hos organisationen.

Vad gäller Dan Park håller jag förstås med om att han borde friats i allt han dömts för. Myndigheternas behandling av honom är ett mycket mörkt kapitel i svensk rättshistoria.

Fullt jämförbart med Lundquistaffären och liknade rättsröta.
Citera
2026-02-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag antar det är bättre att skicka halshuggna hästhuvuden från leksaksdjur? Om man ska vara safe alltså.

https://www.arbetsvarlden.se/johan-forsell-skickade-stoppat-hasthuvud-till-fackordforande/

Vad tycker du om Forsells agerande under sin tid i MUF där han "hotade" facket med något som är som hämtat från Gudfadern-filmen? (som jag av en ren händelse tittade på samtidigt som jag såg artikeln ovan )
Barnsligt inlägg, det är inte personerna som jag och andra försvarar.
Det är rätten till att inte bli hotad eller påhoppad av extremister eller demonstranter i den privata sfären.
Det anser jag alla politiker har rätt till oavsett vilket parti dom representerar.

Och ja, det var jävligt dåligt av Johan Forsell att göra så, men det har noll att göra med att GW och Funke uppmuntrar till mera hot mot politiker.
Citera
2026-02-25, 17:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Barnsligt inlägg, det är inte personerna som jag och andra försvarar.
Det är rätten till att inte bli hotad eller påhoppad av extremister eller demonstranter i den privata sfären.
Det anser jag alla politiker har rätt till oavsett vilket parti dom representerar.

Och ja, det var jävligt dåligt av Johan Forsell att göra så, men det har noll att göra med att GW och Funke uppmuntrar till mera hot mot politiker.
Tycker hyckleriet är relevant. Jag anser inte att det Forsell gjorde var hotfullt. Men det är ett tydligare "hot" än det han själv utsatts för.

Det är ingen som uppmanat till hot. Det man ställer sig bakom är rätten att under ordnade former framföra åsikter direkt till makthavarna. Att Forsell och Dousa upplever det som hot tyder snarare på svaga karaktärer än något annat. Det är de själva som gjort hela installationen till ett spektakel.

Extremism är för övrigt relativt. För en annan kan Dousas och Forsells politik uppfattas som extrem.
Citera
2026-02-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Tycker hyckleriet är relevant. Jag anser inte att det Forsell gjorde var hotfullt. Men det är ett tydligare "hot" än det han själv utsatts för.

Det är ingen som uppmanat till hot. Det man ställer sig bakom är rätten att under ordnade former framföra åsikter direkt till makthavarna. Att Forsell och Dousa upplever det som hot tyder snarare på svaga karaktärer än något annat. Det är de själva som gjort hela installationen till ett spektakel.

Extremism är för övrigt relativt. För en annan kan Dousas och Forsells politik uppfattas som extrem.
Du har svårt att skilja på rätt och fel pga din starka politiska åsikter.
Världen har idag ett jätteproblem när personer som du tappar tappar känslan för rättvisa och rätt och fel och baserar hela sin tillvaro på vad ”sitt” parti tycker eller vad som gynnar det.
Det gäller allt från Trumpanhängare, SD troll, vänsterfolk etc.

Jag är övertygad om att du skulle ha en helt annan åsikt om rollerna var ombytta och och personerna som drabbats var dina egna och dom som uppmuntrade hot mot dom inte var på din planhalva.
Citera
2026-02-25, 18:13
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Är det konst att placera ut gula stjärnor utanför judiska hem eller att dekorera farstukvisten i muslimska hem med bacon? Det borde väl inte spela någon roll om det är frukt, papper eller kött om det nu är avsändaren som avgör huruvida det är konst eller inte?

Skit i konstdiskussionen ett ögonblick (subjektivt). Att måla judestjärnor eller kasta bacon på muslimer är utan tvekan osmakligt och kan kanske till och med beroende på sammanhang falla under hets mot folkgrupp. Men det är fan inte ett hot.

Det finns en milsvid skillnad mellan att kränka någon och att hota någons säkerhet. I en demokrati med yttrandefrihet spärrar vi inte in folk för att de har dålig smak. Att folk i tråden är för korkade för att se den skillnaden är skrämmande.
Citera
2026-02-25, 18:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är ju litet knepigt,detta, och egentligen tror jag att vi är rätt överens.

T ex är vi väl helt överens om att de där två aktionerna hade varit helt ok om de utförts på allmän plats.

Och vi är väl båda överens om att det inte är ok att placera ett avhugget hästhuvud utanför någons dörr?

Däremellan finns flera olika möjligheter. Jag tänker följande: i ett land eller område dår det finns maffia- och beskyddarverksamhet räcker det inte sällan med en mycket diskret vink från de kriminella för att få en person att lyda. Det kan räcka med att säga ”vilken fin trädgård du har”, eller ”var rädd om dina fina barn”. I många länder kan det räknas som brottsligt, och jag tycker att det i så fall är rätt.

Så kommer vi över till politiken: även där förekommer många försök att skrämma folk (politiker) till lydnad genom att säga liknande saker, eller genom andra sublima budskap. Det kan aldrig vara ok, så som jag ser på saken.

Så till det aktuella fallet: en person med nöra koppling till personer med mycket stort våldskapital tar sig in på politikers tomter och lämnar saker med budskap utanför deras hus. Åtminstone i det ena fallet kan sakerna kunna tolkas som obehagliga eller hotfulla. Är det ok? Jag tycker inte det. Jag tycker att politiska manifestationer ska hållas borta från politikers privata sfär. Om man inte håller på den principen är man inne på ett sluttande plan där gränsen mellan saklig påverkan och personlig påverkan genom aktioner som kryper ini den personliga sfären, och familjesfären, suddas ut. Tillåter man det riskerar man att få ett samhälle som påverkas eller t o m styrs av våldsamma särintressen och brottslingar.

Jag delar inte bilden av att politiker är för utsatta för påverkan av opioner och vanligt folks försök att påverka dem via organisationer. Tvärtom är de för skyddade och har alltför litet ansvar för sina beslut.

Och de är de som hotar människor och utövar våld mot dem för att de har ”fel” åsikter och som Flashback tillåter fel åsikter att framföras och diskuteras. Inte tvärtom.

Om något verkligen utgör hot och försök att skrämmas för att få politiker att fatta vissa beslut skall det förstås ingripas emot. Men att det potentiellt kan vara så gör inte att det automatiskt är så, och i det här fallet finns inget som tyder på att detta handlar om hot eller försök att med våld få politiker att fatta vissa beslut.

Jag uppfattar fö inte att Andreas Klominek har en historia av våld. Organisationen bakom har tidigare agerat på samma sätt mot Wallenberg utan att använda våld.
Citera
2026-02-25, 18:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du har svårt att skilja på rätt och fel pga din starka politiska åsikter.
Världen har idag ett jätteproblem när personer som du tappar tappar känslan för rättvisa och rätt och fel och baserar hela sin tillvaro på vad ”sitt” parti tycker eller vad som gynnar det.
Det gäller allt från Trumpanhängare, SD troll, vänsterfolk etc.

Jag är övertygad om att du skulle ha en helt annan åsikt om rollerna var ombytta och och personerna som drabbats var dina egna och dom som uppmuntrade hot mot dom inte var på din planhalva.

All bedömning måste starta med om det här skall uppfattas som ett hot. Det är långsökt att det handlar om det.
Citera
2026-02-25, 18:19
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det gör jag inte. Symboliken är tydlig och syftar på IS-handlingar och det förmenta svenska stödet till organisationen. Dousa är ansvarig och det är därför logiskt att det är hos honom man protesterar. Inget våld har de facto använts och Andreas Klominek har vad jag förstår ingen bakgrund med våld. Som med allt annat här i världen kan kan analysera fakta för att bestämma vad handlingen sannolikt innebär.

Du läser uppenbarligen in våldet därför att du tycker att man inte skall protestera framför ministrars dörr. Det spelar dock ingen roll för om det är ett hot eller inte. Det kan vara ett hot och det kan vara fredligt. Det är långsökt att dockan hotar Dousa istället för att protestera mot svensk politik. Dessutom är det förstås den som hävdar att det är ett hot som skall bevisa det.

Jag anser att man i en demokrati måste kunna demonstrera framför en minister, vid hans arbetsplats och vid hans hem så länge protesten är fredlig. Politiker och andra makthavare skall inte kunna gömma sig i fredade zoner de kan stanna i för att slippa protestera.

Att protestera mot en hemsk sak som IS’ halshuggningar genom stark symbolik måste vara tillåtet och vi kan inte servera politikerna en censurerad och saniterad form av protest för att politikerna har barn.

Samhället är till för vuxna och vi måste kunna tala som vuxna med andra vuxna fritt även om barn är i närheten eller kan uppfatta något. ”Tänk-på-barnen”-argument är fundamentalt felaktiga. De använder barnen för sina egna syften och tillskriver dem känslor och reaktioner som projiceras på dem och som inte har med de faktiska barnen att göra.

Jag håller med om att demonstranter i första hand kan protestera på annat sätt än vid någon hem, men det innebär inte att ett generellt förbud mot det är en god idé.
Mycket är vettigt i det du säger. Som alltid. Men.

”Inget våld har de facto använts” är betyder knappt nått.

När ”antisociala” element förföljde en minister gick det över en klar gräns. Brottsligt? Nej, inte tekniskt. Men vi vet att man passerade en gräns.

Att ”våld inte de facto använts” är en synnerligen låg nivå.
Citera
2026-02-25, 18:49
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Fittan Forsell skickade ju själv ett avhugget hästhuvud till någon... Han är väl den sista som ska gnälla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in