2026-02-24, 22:04
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fast det är ju inte äpplena som är grejen. Det är det som placerades ut hos den andra ministern, som dessutom har små barn.
"VA JOLIGA GUBBAJ PÅ ÄPPLENA PAPPA!!" medans han knyter näven i fickan. Jag fattar inte hur ni inte kan skratta åt det här?
Citera
2026-02-24, 22:34
Medlem
Ganska oklart vad protesten egentligen gällde. Det var åtminstone inte angående utvisningar el nått annat "rasistiskt" utan en protest mot regeringens hållning mot regimen i Syrien. Från en kurdisk vinkel.
Jag tänker att man stödjer de som tog över efter Assads blodiga mördardiktatur, allierad med Putin, för man vill se någon form av stabilitet där. Det är bättre än ett nytt Isis el Irak. Även om den nya regimen verkar vara islamistisk osv. Säkert mkt blod på sina händer.

Men ok, GW stödjer då Assad? Ja han är ju sosse så. Men hur får han ovanstående till en referens om "regeringens rasistiska politik"?
Den ofta roliga GW har blivit gaggig. En gaggig sosse.
Citera
2026-02-24, 22:50
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Hur ofta brukar inte Dan Park ställa ut sin konst på obekväma ställen? Vill minnas att han ställde ut en burk med texten Zyklon B utanför en synagoga. Förklara den skillnaden.

Jag utgår ifrån att du är bekant med Dan Parks konst.
Är Dan Park känd för att attackera och grovt misshandla judar? Har Dan Park ett större våldskapital än extremvänstern?
Citera
2026-02-24, 22:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om det bara gäller vad juridiken säger, så visst.

Men det är ganska klart principiellt. Du får demonstrera även utanför någons hem, men du får inte hota eller trakassera denne.

Frågan om vad som är ett hot är svårare och tyvärr finns stort spelrum för domstolar att helt sonika påstå att något som inte är ett hot är det i alla fall.
Det är ju litet knepigt,detta, och egentligen tror jag att vi är rätt överens.

T ex är vi väl helt överens om att de där två aktionerna hade varit helt ok om de utförts på allmän plats.

Och vi är väl båda överens om att det inte är ok att placera ett avhugget hästhuvud utanför någons dörr?

Däremellan finns flera olika möjligheter. Jag tänker följande: i ett land eller område dår det finns maffia- och beskyddarverksamhet räcker det inte sällan med en mycket diskret vink från de kriminella för att få en person att lyda. Det kan räcka med att säga ”vilken fin trädgård du har”, eller ”var rädd om dina fina barn”. I många länder kan det räknas som brottsligt, och jag tycker att det i så fall är rätt.

Så kommer vi över till politiken: även där förekommer många försök att skrämma folk (politiker) till lydnad genom att säga liknande saker, eller genom andra sublima budskap. Det kan aldrig vara ok, så som jag ser på saken.

Så till det aktuella fallet: en person med nöra koppling till personer med mycket stort våldskapital tar sig in på politikers tomter och lämnar saker med budskap utanför deras hus. Åtminstone i det ena fallet kan sakerna kunna tolkas som obehagliga eller hotfulla. Är det ok? Jag tycker inte det. Jag tycker att politiska manifestationer ska hållas borta från politikers privata sfär. Om man inte håller på den principen är man inne på ett sluttande plan där gränsen mellan saklig påverkan och personlig påverkan genom aktioner som kryper ini den personliga sfären, och familjesfären, suddas ut. Tillåter man det riskerar man att få ett samhälle som påverkas eller t o m styrs av våldsamma särintressen och brottslingar.
Citera
2026-02-24, 22:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Är Dan Park känd för att attackera och grovt misshandla judar? Har Dan Park ett större våldskapital än extremvänstern?
Det vet jag inte. Du kan väl fråga honom och skriva här vad Dan Park svarar.
Citera
2026-02-24, 23:01
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ja, det vet vi. Är det något du normalt skulle ställa dig bakom? Får mixade signaler från dig.
Yttrandefrihet ska gälla för alla och inte bara för vänstern och deras islamistkompisar. KuKluxKlan dräkt på jobbet ska vara tillåtet om muslimsk klädsel är tillåtet. Hakkorsfanor på torget ska vara lagligt eftersom Hbtq-flaggan är det. Osv.
Citera
2026-02-24, 23:02
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Det vet jag inte. Du kan väl fråga honom och skriva här vad Dan Park svarar.
Vad är det du inte vet?
Citera
2026-02-24, 23:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Vad är det du inte vet?
— Om Dan Park är känd för att attackera och grovt misshandla judar.
— Om Dan Park har ett större våldskapital än extremvänstern.

Han är känd för att attackera papperslösa med toalettpapper. Om det var papperslösa judar vet jag inte.
Har heller aldrig sett Dan Park brottas med en vänsterextremist. Även om jag hade kunnat betala för att se en wrestlingmatch med Mona Sahlin. Jag tror det hade blivit en jämn match.

Ska dock nämnas att jag inte förstod poängen med dina (retoriska?) frågor. Så det är vad jag inte vet. Svaret på dessa.
Citera
2026-02-24, 23:12
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns helt klart ett stort mått av hyckleri inblandat och det spelar roll vilken mottagaren av hotet/demonstrationen är.

Å andra sidan, utan att känna till din bakgrund, så spelar det roll och bör spela roll om den organisation man företräder brukar använda våld mot meningsmotståndare och andra.

En högerextrem -eller vänsterextrem - person som tillhör en organisation vars medlemmar begått brott tidigare och som kanske själv begått våldsbrott ligger det ju nära till hands att bedöma som att något är ett underförstått hot bakom dennes aktioner.

Det är väl rätt logiskt, eller hur?
Det är därför det oftast räcker för HA att visa ryggmärket när de driver in skulder eftersom de har våldskapital.
Citera
2026-02-24, 23:19
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Här är bakgrunden som åsyftas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/gatukonstnar-atalas-efter-hot-mot-synagoga

Liknelserna är faktiskt slående när man tittar på fallet mot ministrarna. Subjektiv rädsla snarare än objektivt uppsåt.
Skillnaden är att Dan Park inte är en känd våldsverkare som brukar attackera och misshandla oliktänkande vilket våldsvänstern systematiskt håller på med.
Citera
2026-02-24, 23:22
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Skillnaden är att Dan Park inte är en känd våldsverkare som brukar attackera och misshandla oliktänkande vilket våldsvänstern systematiskt håller på med.
Är det ett konstaterande eller ett ställningstagande?

Nedanstående är ett ställningstagande:
Citat:
Yttrandefrihet ska gälla för alla och inte bara för vänstern och deras islamistkompisar. KuKluxKlan dräkt på jobbet ska vara tillåtet om muslimsk klädsel är tillåtet. Hakkorsfanor på torget ska vara lagligt eftersom Hbtq-flaggan är det. Osv.

Men ställningstagandet sätter upp premissen att för att du ska kunna ställa villkor om en verklighet kräver det ömsesidighet. Med det vill sägas att om du anser att det var fel att döma Dan Park för olaga hot borde du rätteligen tycka det är fel att döma den som "hotat" ministrarna. Inte tycka det är rätt att döma baserat på vart någon befinner sig på ett politiskt spektrum.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-24 kl. 23:25.
Citera
2026-02-24, 23:25
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
— Om Dan Park är känd för att attackera och grovt misshandla judar.
— Om Dan Park har ett större våldskapital än extremvänstern.

Han är känd för att attackera papperslösa med toalettpapper. Om det var papperslösa judar vet jag inte.
Har heller aldrig sett Dan Park brottas med en vänsterextremist. Även om jag hade kunnat betala för att se en wrestlingmatch med Mona Sahlin. Jag tror det hade blivit en jämn match.

Ska dock nämnas att jag inte förstod poängen med dina (retoriska?) frågor. Så det är vad jag inte vet. Svaret på dessa.
Så då vet du uppenbarligen att Dan Park inte har något våldskapital och skulle förlora mot Sahlin i Wrestling. Det fanns förövrigt inga papperslösa på Möllevångstorget i Malmö så toalettpapprett fick Dan Park behålla själv. Vilket jag tackar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in