2026-02-25, 16:38
Medlem
https://www.expressen.se/kronikorer/ann-heberlein/det-var-inte-det-har-jag-rostade-for/
Citat:
Ann Heberlein
Det var inte det här jag röstade för

Citat:
Barn fortfarande i blöja som får utvisningsbeslut, tonåringar som växt upp i Sverige hotas av utvisning när de blir myndiga: Som Jomana, 18 år som bott i Sverige sedan hon var fyra och tar studenten i vår. Anastasiia som går naturvetenskaplig linje och vill bli läkare och 21-åriga Afnan som bor i Köping, är aktiv i SSU och jobbar i omsorgen, för att nämna några.
Jag röstade (M) och den politik som nu bedrivs var det jag röstade för. Allt är inte perfekt. Vad säger ni?
Citera
2026-02-25, 16:42
Medlem
okok1s avatar
Det talas mycket om utvisningar. Har något blivit utvisad och var är bevisen för det... För vi vet ju att kriminella som blivit utvisade är kvar i Sverige flera år efter sina utvisningar...
Citera
2026-02-25, 16:43
Medlem
Jag röstade M och tycker såklart inte att den förda politiken är perfekt. Men den är ungefär vad jag förväntade mig och det bästa valet i mitt tycke. Aldrig att jag röstar på dom rödgröna.

Fått mer i plånboken och vi har dragit ned på inflödet av diverse patrask. Bensinpriset har kommit ned markant.

Egentligen kan jag bara se fördelar. Exempelvis ny kärnkraft och tuffare tag mot slöfockar.
Citera
2026-02-25, 16:46
Medlem
Byter man sida beroende på "aktuell fråga" för dagen så har man ingen trovärdighet, måste se helheten.
Citera
2026-02-25, 16:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag röstade inte för att man bara skulle byta namn på massinvandringen men fortsätta som förut.

Har någon svensk någonsin röstat för att byta ut befolkningen?
Citera
2026-02-25, 16:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Att man vill bli läkare är ju inte automatiskt ok för att få vara i Sverige. Finns många svenska kids som också drömmer om att bli läkare. Det kostar lågt räknat 10 miljoner skattekronor att utbilda en läkare. Jag vill ju helst då att de är svenska som får denna förmån. Inte afghaner.

Hela denna debatt är väl i grunden Annie Lööfs fel. Men att hon fick igenom detta med gymnasievalet. Personer som redan skulle varit utvisade fick en andra chans sedan klagar de idag om att de måste åka hem.
Citera
2026-02-25, 16:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/kronikorer/ann-heberlein/det-var-inte-det-har-jag-rostade-for/
Jag röstade (M) och den politik som nu bedrivs var det jag röstade för. Allt är inte perfekt. Vad säger ni?
När man pratar med moderater och även sverigedemokrater om vilka som kan få stanna då brukar de alltid säga att det är helt OK om välanpassade unga som gör bra ifrån sig i arbete eller utbildning ändå bör ses som en tillgång och inte som en belastning. Ändå har det blivit så nu att många av de utvisas bara för att få ner det totala antalet av ren princip. Är det inte lite fel ändå att de exekverar politik som de själva inte står för om man talar om det teoretiskt? Eller ljuger de när de säger så? Detta måste väl ändå kännas väldigt fel för många väljare. De röstar för en viss politik men efter valet blir det något helt annat.
Citera
2026-02-25, 17:00
Medlem
https://detgodasamhallet.com/2026/02/14/bitte-assarmo-stammer-det-verkligen-att-bebisar-utvisas/
Citera
2026-02-25, 17:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
När man pratar med moderater och även sverigedemokrater om vilka som kan få stanna då brukar de alltid säga att det är helt OK om välanpassade unga som gör bra ifrån sig i arbete eller utbildning ändå bör ses som en tillgång och inte som en belastning. Ändå har det blivit så nu att många av de utvisas bara för att få ner det totala antalet av ren princip. Är det inte lite fel ändå att de exekverar politik som de själva inte står för om man talar om det teoretiskt? Eller ljuger de när de säger så? Detta måste väl ändå kännas väldigt fel för många väljare. De röstar för en viss politik men efter valet blir det något helt annat.

Nu är KD. Men det är ju samma politik. Det kan tyckas fel. Helt givet. Man borde fokusera mer på att tvinga dessa som ska utvisas genom tex rättslig dom att de försvinner från landet. De har ju gjort saker som betyder att de inte ska vara här.

Men ja sedan. Läste tex om två iranskor. Ena var nästan färdig sjuksyrra. De skulle hem till Iran. Där kan man ju faktiskt försöka se lite bortom reglerna. En redo nästan färdig sjuksköterska skulle ju vara bra för Sverige. Men som sagt det finns ju lagar för detta också. Hon kan söka arbetsvisum och förmodligen få det.
Citera
2026-02-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Att Ann Heberlein skriver om

Citat:
Barn fortfarande i blöja som får utvisningsbeslut

Det säger egentligen allt om den resan hon har gjort.
Hon är nu wokeaktivist, de som hon tidigare hånade. Cirkeln är sluten.
Citera
2026-02-25, 17:22
Avstängd
TheJesuits avatar
Är inte detta samma över hela världen, vad är det som bråkas om? Om jag får arbetstillstånd i USA och åker dit med min familj så är allt ok. Men om jag jobbar så länge så att mina barn hinner bli vuxna så får ju inte de också Gren Cards med automatik, eller hur?

Så är det ju med de sk tonårsutvisningarna också, det är ju föräldrar med arbetstillstånd som får vuxna barn.
Citera
2026-02-25, 17:23
Moderator
MrFishboys avatar
Fast vad är det hon inte förstår? Ett land har lagar, lagar ska gälla alla annars är det oförutsägbart och godtyckligt, det är rättsosäkerhet. Vi har haft en politik med i princip öppna gränser, vill man inte ha öppna gränser krävs regler, regler som alla borde följa?

Då blir besluten inte bara rationella utan även rättssäkra, alternativet är ju att samtliga som söker sig till Sverige illegalt har en universell rätt att bosätta sig i Sverige, vilket flerparten av partierna numera insett är problematiskt. Så valet är enkelt, antingen följer man likabehandlings-principen eller så skapar man diskriminerande system.

Det blir i sammanhanget irrationellt att både vilja ha kakan kvar och att äta upp kakan. Väljer man ett system med att de ”skötsamma” har rätt att stanna väljer man ett system med öppna gränser, hur kan det här vara så svårt att se? Är Ann kognitivt nedsatt, en idiot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in