2026-02-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du har klart en poäng. Hur som helst våra högsta politiker ska vara anträffbara 24t per dygn.
Det är ju bara trams som du själv knappast tror på. Prova själv att hålla dig vaken i 72 timmar och försök sedan att gå till jobbet för att utföra ditt arbete. Återkom om fyra dagar och berätta hur det gick.

Jaså, jobbar du inte därför att du är sjukskriven eller arbetslös? Vilken överraskning!
Citera
2026-02-25, 13:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är just det som är poängen. Hade det hänt dig och du ringt polisen hade de avskrivit ärendet direkt, och kanske skrattat åt dig när du lagt på luren. Men nu är det ministrar och ett Tidögäng som tycker att lagen funkar på annat sätt för dem än för andra människor. De får bete sig vidrigt mot andra, men om man gör en tiondel av vad de gör mot andra då blir det ramaskri och krav på ett privat TV-bolag vilka det ska anlita som expert. Jag håller med om att man inte ska göra aktioner på det här sättet, men vi får problem om vi börjar förbjuda den här typen av yttrandefrihetsyttringar som uppenbart inte är hotfulla. Då går vi riktning mot vad som händer i Trumps USA (Tidöpartiernas modell).
Nej, inte alls.

En av våra grannar -som inte är något högdjur - råkade ut för en liknande sak. Polisen tog det på största allvar. De fotade, dokumenterade, försökte hitta motiv, intervjuade oss grannar, etc.
Citera
2026-02-25, 13:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Äpplena ligger ju uppenbart där för att uttrycka sin avsmak för den förda politiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Det är ett politiskt budskap och du tolkar det som skrämsel. Och hur vet du att aktivisterna ville hotas?

Det är inget hot. Sluta bara.

Såväl äpplena (som är en synonym för handgranater i delar av mellanöstern) som dockan med kniven och det avhuggna huvudet, placerades där anonymt. Avsikten med det är att skrämmas och inget annat. Den som vill föra fram ett budskap ger sig självklart till känna.

Dessutom har ministrarna skyddade/hemliga adresser.
Citera
2026-02-25, 13:41
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Såväl äpplena (som är en synonym för handgranater i delar av mellanöstern) som dockan med kniven och det avhuggna huvudet, placerades där anonymt. Avsikten med det är att skrämmas och inget annat. Den som vill föra fram ett budskap ger sig självklart till känna.

Dessutom har ministrarna skyddade/hemliga adresser.

Nja, tydligt politiskt budskap.

Rojava-kommitén tog på sig manifestationen.

Källa på att deras adresser har varit skyddade.
Senast redigerad av Akacia2050 2026-02-25 kl. 14:39.
Citera
2026-02-25, 14:08
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Landsförvisning efter att ha plundrat statskassan låter som en belöning. Bara att flytta till franska rivieran och leva gott.

Nä men är enig om att politikerna ska vara tillgängliga dygnet runt. Att göra en installation av en yttring utanför någons hem är definitionen av svenskhet. Blir lite tragikomiskt när de som påstår sig värna om svensk kultur och yttrandefrihet samtidigt polisanmäler den som nyttjar det i fullo.
När Olof Palme var statsminister så spenderade han kvällarna med att ta emot samtal från vanliga människor. Enbart för han vägrade ta bort sig från telefonkatalogen.

Tycka vad man vill om hans politik i övrigt. Men Palme hade en sund syn på demokrati och yttrandefrihet

Detta hamnar i riksdagens kulturkanon 2130
Senast redigerad av Akacia2050 2026-02-25 kl. 14:11.
Citera
2026-02-25, 15:52
Avstängd
År 2004, när Johan Forssell (M) var nyvald Muf-ordförande, skickade han ett uppstoppat hästhuvud till fackförbundet Byggnads ordförande Hans Tilly men det är väl skillnad när han gör något eller hur?
Citera
2026-02-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
År 2004, när Johan Forssell (M) var nyvald Muf-ordförande, skickade han ett uppstoppat hästhuvud till fackförbundet Byggnads ordförande Hans Tilly men det är väl skillnad när han gör något eller hur?

Lite skillnad faktiskt.

Rättegången tycks också redan ha ägt rum.

"Begreppet "Hitler-äpplen" syftar i aktuell svensk kontext på en politisk aktion och ett hotbrev riktat mot svenska ministrar i början av 2026. Det rör sig alltså inte om en äppelsort, utan om en politisk handling."
Adamsäpple är inte heller en äppelsort.
Senast redigerad av InomTull 2026-02-25 kl. 16:22.
Citera
2026-02-25, 16:40
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Nja om detta var ett hot vet jag inte. Verkar väl mest som en protest om än olämplig. Att GW ställer sig på "förövarnas " sida kan man väl tycka vad man vill om. Det "lämnar mig kall" för att använda ett av GWs egna favorituttryck. Däremot tror jag att den som inbillar sig att GW är på något sätt dement är helt ute och cyklar. Jag är rätt övertygad om att han fortfarande utan problem skulle utklassa de flesta som skriver på FB vid ett IQ-test
Citera
2026-02-25, 16:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
"Du hittar ju bara på att det är ett hot utifrån vilken agenda du har."

Du hittar ju bara på att det INTE är ett hot utifrån vilken agenda du har.

Nej, det gör jag inte. Symboliken är tydlig och syftar på IS-handlingar och det förmenta svenska stödet till organisationen. Dousa är ansvarig och det är därför logiskt att det är hos honom man protesterar. Inget våld har de facto använts och Andreas Klominek har vad jag förstår ingen bakgrund med våld. Som med allt annat här i världen kan kan analysera fakta för att bestämma vad handlingen sannolikt innebär.

Du läser uppenbarligen in våldet därför att du tycker att man inte skall protestera framför ministrars dörr. Det spelar dock ingen roll för om det är ett hot eller inte. Det kan vara ett hot och det kan vara fredligt. Det är långsökt att dockan hotar Dousa istället för att protestera mot svensk politik. Dessutom är det förstås den som hävdar att det är ett hot som skall bevisa det.

Citat:
Symboliken du skriver om bör inte framföras anonymt i tysthet utanför våra politikers hem.
Har du barn och fru?
Hur hade du uppfattat en hög med hitlermålade äpplen framför din dörr en morgon?
Det är vad detta handlar om.

/VV

Jag anser att man i en demokrati måste kunna demonstrera framför en minister, vid hans arbetsplats och vid hans hem så länge protesten är fredlig. Politiker och andra makthavare skall inte kunna gömma sig i fredade zoner de kan stanna i för att slippa protestera.

Att protestera mot en hemsk sak som IS’ halshuggningar genom stark symbolik måste vara tillåtet och vi kan inte servera politikerna en censurerad och saniterad form av protest för att politikerna har barn.

Samhället är till för vuxna och vi måste kunna tala som vuxna med andra vuxna fritt även om barn är i närheten eller kan uppfatta något. ”Tänk-på-barnen”-argument är fundamentalt felaktiga. De använder barnen för sina egna syften och tillskriver dem känslor och reaktioner som projiceras på dem och som inte har med de faktiska barnen att göra.

Jag håller med om att demonstranter i första hand kan protestera på annat sätt än vid någon hem, men det innebär inte att ett generellt förbud mot det är en god idé.
Citera
2026-02-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har inte hävdat att det inte kan vara brottsligt. Men jag kan inte se hur det är ett hot, om det inte finns ett tydligt villkor och en konsekvens kopplad till villkoret.
För att fällas för olaga hot krävs inga tydliga villkor. Det här är lagtexten:

Citat:
5 § Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst två år.

Att hotet måste vara på formen "gör x annars händer y" är en vanlig missuppfattning. Att exempelvis ringa någon och säga "Jag kommer döda dig" och inget mer är olaga hot.

När det finns tydliga villkor och konsekvenser är det snarare brottet utpressning som är aktuellt. Då krävs det visserligen också att det leder till skada för den utpressade och vinning för gärningsmannen.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-25 kl. 17:13.
Citera
2026-02-25, 17:10
Medlem
Giant Squids avatar
Hitleräpplena är ju att betrakta som ickebeständig konstverk.
Synd att de inte kan bevaras, men de har ju ändå fått viss uppmärksamhet och en plats i historien.
Faktisk bättre än rondellhundarna..

Kanske äpplena går att sänka ner i ett vinäger eller spritbad som vissa bevarar material i. Men då skulle nog tuchen lösas upp.
Citera
2026-02-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kanske inte brottsligt men ändå ett jäkligt obehagligt beteende, som GW känner sig manad att gå ut i media och försvara. Rätt smaklöst att försvara Hitlerfigurer och dockor med knivar även om det inte skulle vara brottsligt.

Det är dessutom jävligt överdrivet att jämföra en svensk minister med Hitler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in