Citat:
Ursprungligen postat av
Vänlige Viktor
"Du hittar ju bara på att det är ett hot utifrån vilken agenda du har."
Du hittar ju bara på att det INTE är ett hot utifrån vilken agenda du har.
Nej, det gör jag inte. Symboliken är tydlig och syftar på IS-handlingar och det förmenta svenska stödet till organisationen. Dousa är ansvarig och det är därför logiskt att det är hos honom man protesterar. Inget våld har de facto använts och Andreas Klominek har vad jag förstår ingen bakgrund med våld. Som med allt annat här i världen kan kan analysera fakta för att bestämma vad handlingen sannolikt innebär.
Du läser uppenbarligen in våldet därför att du tycker att man inte skall protestera framför ministrars dörr. Det spelar dock ingen roll för om det är ett hot eller inte. Det kan vara ett hot och det kan vara fredligt. Det är långsökt att dockan hotar Dousa istället för att protestera mot svensk politik. Dessutom är det förstås den som hävdar att det är ett hot som skall bevisa det.
Citat:
Symboliken du skriver om bör inte framföras anonymt i tysthet utanför våra politikers hem.
Har du barn och fru?
Hur hade du uppfattat en hög med hitlermålade äpplen framför din dörr en morgon?
Det är vad detta handlar om.
/VV
Jag anser att man i en demokrati måste kunna demonstrera framför en minister, vid hans arbetsplats och vid hans hem så länge protesten är fredlig. Politiker och andra makthavare skall inte kunna gömma sig i fredade zoner de kan stanna i för att slippa protestera.
Att protestera mot en hemsk sak som IS’ halshuggningar genom stark symbolik måste vara tillåtet och vi kan inte servera politikerna en censurerad och saniterad form av protest för att politikerna har barn.
Samhället är till för vuxna och vi måste kunna tala som vuxna med andra vuxna fritt även om barn är i närheten eller kan uppfatta något. ”Tänk-på-barnen”-argument är fundamentalt felaktiga. De använder barnen för sina egna syften och tillskriver dem känslor och reaktioner som projiceras på dem och som inte har med de faktiska barnen att göra.
Jag håller med om att demonstranter i första hand kan protestera på annat sätt än vid någon hem, men det innebär inte att ett generellt förbud mot det är en god idé.