2026-02-25, 13:11
Medlem
Finns något bevis på att bil och mobil kom till Muskö samtidigt?
Citera
2026-02-25, 14:02
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Finns något bevis på att bil och mobil kom till Muskö samtidigt?
Nej.

Man har tagit en karta & gjort markeringar var Terjes mobil kopplat upp + gjort markeringar vilka adresser (som stämmer överens med mastuppkopplingar - det fanns massa adresser inlagda ser man i Åsted när de tar fram rutten).
Muskö fanns ändå inte bland adresserna.

Hade de haft datum & tid för när adresserna plottades in i GPS hade de inte behövt göra detta lapptäcke alt. hade kunnat markera klockslag för adresserna precis som för mastuppkopplingarna.

Det är ju vaktens luddiga vittnesmål & att KB mött en pickup (som polis tror är Terje) som gör att de tror han körde dit i sin bil den tidpunkten.
Och förstås att skadorna på bommen matchar Terjes skador på bilen.

Enda säkra (tror jag) vittnesmålet är väl att han fikade vid Roslagsstoppet dagen han försvann. Bilen nämns inte.
Senast redigerad av rubbergirl 2026-02-25 kl. 14:08.
Citera
2026-02-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nej.

Man har tagit en karta & gjort markeringar var Terjes mobil kopplat upp + gjort markeringar vilka adresser (som stämmer överens med mastuppkopplingar - det fanns massa adresser inlagda ser man i Åsted när de tar fram rutten).

Hade de haft datum & tid för när adresserna plottades in i GPS hade de inte behövt göra detta lapptäcke alt. hade kunnat markera klockslag för adresserna precis som för mastuppkopplingarna.

Det är ju vaktens luddiga vittnesmål & att KB mött en pickup (som polis tror är Terje) som gör att de tror han körde dit i sin bil den tidpunkten.

Enda säkra (tror jag) vittnesmålet är väl att han fikade vid Roslagsstoppet dagen han försvann. Bilen nämns inte.

Enligt tidigare uppgifter i tråden återfanns två mobiltelefoner i hans bil. Han ringde väl dessutom brorsdottern strax innan han forcerade vägbommen. Högst troligt kom mobiltelefonerna dit samtidigt med bilen!
Citera
2026-02-25, 14:20
Medlem
Citat:
Nej.

Då kan ju bilen kommit dit långt innan telefon
Citera
2026-02-25, 14:28
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Enligt tidigare uppgifter i tråden återfanns två mobiltelefoner i hans bil. Han ringde väl dessutom brorsdottern strax innan han forcerade vägbommen. Högst troligt kom mobiltelefonerna dit samtidigt med bilen!
Jag försöker sammanställa en samtalslista då jag ser att det saknas i tråden.

Ja, det kan vara troligt men vad har du för bevis på att det faktiskt är så?
Att han ringde Janne från Muskö vet vi & där finns bevis. Men resten?
Citera
2026-02-25, 14:38
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Då kan ju bilen kommit dit långt innan telefon
Ja, han kan lika gärna övernattat på Muskö el. ngn annanstans.

Sista samtalet var 00:30 från Vallentuna om jag minns rätt, sedan var mobilen av till 09-tiden dagen därpå då den kopplades upp på Lidingö & han hade enbart ett kort samtal för det var dålig mobiltäckning (?). Är det så dålig täckning på Lidingö?
Det behöver inte betyda att han sov i just det området.

Behöver ju inte vara han som kört runt i Sthlm med sin bil under dagen. Den kan ha stått hos ngn på Muskö sedan natten om han slaggade över hos ngn.
Han kan ha åkt med ngn annan.
Citera
2026-02-25, 18:10
Medlem
Citat:
Nej.

Var det andra dagen han snurrade runt i Stockholm?
Eller egentligen är det fel att säga "Stockholm", då han var ända upp till Grisslehamn innan han kom på andra tankar och körde söderut igen.

Har väldigt svårt att se att man gör en u-sväng på 17 mil, 34 mil fram och tillbaka, från Grisslehamn till Muskö, om det var så att han planerade köra norrut dagen efter igen.

Jag tror inte man gör den u-svängen ens för att köpa hund.
Något annat hände.
Citera
2026-02-25, 19:16
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Var det andra dagen han snurrade runt i Stockholm?
Eller egentligen är det fel att säga "Stockholm", då han var ända upp till Grisslehamn innan han kom på andra tankar och körde söderut igen.

Har väldigt svårt att se att man gör en u-sväng på 17 mil, 34 mil fram och tillbaka, från Grisslehamn till Muskö, om det var så att han planerade köra norrut dagen efter igen.

Jag tror inte man gör den u-svängen ens för att köpa hund.
Något annat hände.
Det är på onsdagen 1/12, dagen efter avresa, hans telefon kopplar upp på massa ställen & ”yrar runt”.
Du har rätt. Jag är från västkusten så uppkopplingarna för mig blir då ”Sthlmsområdet”

Dagen innan har han ju flera telefonsamtal med bl.a kompisar, systerdottern & på natten med HMH.

Men 1/12 är det dålig täckning när HMH ringde 09:10 & 12:41.
Enda ”normala” samtal under dagen verkar vara från Muskö 17:28 då han pratar med systerdottern 2 min.

Terje ringer HM 2 ggr efter bommen men HM svarar inte.
18:17 ringer HMH till Terje men samtalet bröts efter 5s.

Ngt vajsing är det.
Citera
2026-02-25, 19:32
Medlem
Citat:
Det är på onsdagen 1/12, dagen efter avresa, hans telefon kopplar upp på massa ställen & ”yrar runt”.
Du har rätt. Jag är från västkusten så uppkopplingarna för mig blir då ”Sthlmsområdet”

Dagen innan har han ju flera telefonsamtal med bl.a kompisar, systerdottern & på natten med HMH.

Men 1/12 är det dålig täckning när HMH ringde 09:10 & 12:41.
Enda ”normala” samtal under dagen verkar vara från Muskö 17:28 då han pratar med systerdottern 2 min.

Terje ringer HM 2 ggr efter bommen men HM svarar inte.
18:17 ringer HMH till Terje men samtalet bröts efter 5s.

Ngt vajsing är det.

Sista aktiviteten på Terjes telefon var en uppringning av ett norskt nummer utan anknytning till Terje.
Vill minnas att det var obesvarat.

Han har inte varken ringt upp eller blivit uppringd av något svenskt nummer under sin tid i Sverige.
Enligt uppgift fanns det över huvud taget inga kontakter med Sverige, vid något tillfälle, registrerade i Terjes telefon.
Citera
2026-02-25, 21:01
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Sista aktiviteten på Terjes telefon var en uppringning av ett norskt nummer utan anknytning till Terje.
Vill minnas att det var obesvarat.

Han har inte varken ringt upp eller blivit uppringd av något svenskt nummer under sin tid i Sverige.
Enligt uppgift fanns det över huvud taget inga kontakter med Sverige, vid något tillfälle, registrerade i Terjes telefon.
Ja, det stämmer.

I Grums (ca 15:14) ringer han en vän i Nordnorge, berättar att han är på väg & kommer hälsa på hen.

16:44 i Karlskoga ringer han en annan kompis.

En användare i tråden, som känner Terje, skrev:
Citat:
Det jeg vet er at de på Skjervøy snakket med Terje på tlf, da var han i Karlstad. Det snødde og han lette etter et sted å sove. Tviler på at han brukte telt.
(FB) Försvunnen norrman, bil hittad på Muskö (nov-2021)

Det borde vara när han är i Grums han säger till vännerna i Skjervøy att han är i Karlstad, det snöade & han letade efter ngnstans att sova.
För mobilen var sedan avstängd mellan Grums & Karlskoga. Ingen uppkoppling i Karlstad.
Han visste redan då att han skulle till Karlstad & inte ta av norrut.

Alt. att det är i Karlskoga han pratar med dem men inte heller då befinner han sig i Karlstad.

Intressant är att de inte reagerat på att han ”kört för långt” när han säger han är i Karlstad. Det hade antagligen HMH & HM reagerat på.

När var det han inte hade tid att prata? Det var väl i Grums?
Citera
2026-02-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer.

I Grums (ca 15:14) ringer han en vän i Nordnorge, berättar att han är på väg & kommer hälsa på hen.

16:44 i Karlskoga ringer han en annan kompis.

En användare i tråden, som känner Terje, skrev:

(FB) Försvunnen norrman, bil hittad på Muskö (nov-2021)

Det borde vara när han är i Grums han säger till vännerna i Skjervøy att han är i Karlstad, det snöade & han letade efter ngnstans att sova.
För mobilen var sedan avstängd mellan Grums & Karlskoga. Ingen uppkoppling i Karlstad.
Han visste redan då att han skulle till Karlstad & inte ta av norrut.

Alt. att det är i Karlskoga han pratar med dem men inte heller då befinner han sig i Karlstad.

Intressant är att de inte reagerat på att han ”kört för långt” när han säger han är i Karlstad. Det hade antagligen HMH & HM reagerat på.

När var det han inte hade tid att prata? Det var väl i Grums?

En inte allt för dum teori är att Terje väljer Ostkusten för att vädret i inlandet var dåligt, han väljer därför rutten mot Stockholm.
Något går snett uppe i Hallstavik som gör att Terje vänder om.
Det kanske är där som allting börjar gå på tok.
Enligt mitt sätt att se på det hela så var Terje på rätt väg men något fick honom att styra söderut igen. Det blir nog väldigt svårt att bena ut vad det var, men svaret kanske finns i Hallstavik/Grisslehamn snarare än Muskö.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-25 kl. 21:29.
Citera
2026-02-25, 21:53
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
En inte allt för dum teori är att Terje väljer Ostkusten för att vädret i inlandet var dåligt, han väljer därför rutten mot Stockholm.
Något går snett uppe i Hallstavik som gör att Terje vänder om.
Det kanske är där som allting börjar gå på tok.
Enligt mitt sätt att se på det hela så var Terje på rätt väg men något fick honom att styra söderut igen. Det blir nog väldigt svårt att bena ut vad det var, men svaret kanske finns i Hallstavik/Grisslehamn snarare än Muskö.
Det är svårt att veta iom att han planlagt en rutt före avresa, en annan via nätet, en vän trodde han skulle flyga & att de på Skervöy skulle hämta honom på flygplatsen & så kör han till Sthlmsområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in