2026-02-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag har en gammal private key från 2013, tänkte sätta in innehållet på en Trezor hårdvaruplånbok.

Det är vad jag fattar det som en "legacy" private key. Detta var innan Segwit och BIP39 så är bara en radda tecken.

Trezor har inte möjlighet att ta emot den direkt utan jag måste nog göra en import eller sweep till en plånbok på telefonen och sen göra en transaktion.

Vilken plånbok rekommenderar ni där jag kan lägga in en gammal private key?
Behöver jag göra något för att göra om nyckeln till Segwit om det nu ens behövs?
Borde jag göra en import eller en sweep?

Tack på förhand, obs det är inga stora summor det handlar om

Du kan använda Electrum wallet (eller Sparrow wallet) och tömma (sweep) hela innehållet till en Trezoradress, om du först i Electrum (eller i Sparrow) skapar en watch only-version av Trezorplånboken.

Du kommer att få skriva eller klistra in den privata nyckeln i Electrum (eller Sparrow).

Hela bitcoinmängden kommer att tömmas på en gång. Detta (tror jag) för att man inte ska få för sig att ha kvar bitcoin på en adress vars privata nyckel har varit exponerad mot internet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-24 kl. 22:15.
Citera
2026-02-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du kan använda Electrum wallet (eller Sparrow wallet) och tömma (sweep) hela innehållet till en Trezoradress, om du först i Electrum (eller i Sparrow) skapar en watch only-version av Trezorplånboken.

Du kommer att få skriva eller klistra in den privata nyckeln i Electrum (eller Sparrow).

Hela bitcoinmängden kommer att tömmas på en gång. Detta (tror jag) för att man inte ska få för sig att ha kvar bitcoin på en adress vars privata nyckel har varit exponerad mot internet.

Tack! Ska kolla närmare på detta.

Förresten, är bitcoin cash och bitcoin gold något jag bör tänka på? Borde ju ha lite eftersom jag hade denna nyckeln när de hard forkades
Citera
2026-02-24, 22:40
Medlem
Citat:
Tack! Ska kolla närmare på detta.

Förresten, är bitcoin cash och bitcoin gold något jag bör tänka på? Borde ju ha lite eftersom jag hade denna nyckeln när de hard forkades

Ja, du kan tömma dina BTC först.

Sedan skulle du kunna testa t.ex. https://electroncash.org/ (kolla själv upp att den är seriös) för att få loss dina BCH från samma nyckel. Du behöver inte bry dig om att använda Trezor här utan kan låta dem hamna i en vanlig het electroncash-plånbok på datorn.

Bitcoin gold existerar väl knappt, så det är nog inte värt besväret, men annars finns det säkert någon liknande plånbok som kan användas för att få loss dessa också. Samma sak gäller för BSV.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-24 kl. 22:47.
Citera
2026-02-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ja, du kan tömma dina BTC först.

Fixade electrum och kopplade med ihop med Trezor och var redo att svepa så letade fram min gamla nyckel. Visar sig att den börjar på 0e1.... osv och har bindestreck i sig så är visst inte rätt typ av privat nyckel.

AI säger att det kan vara en privat nyckel i hex-format och att electrum inte kan ta emot det.

Plånboken skapade jag på blockchain.info som numer är blockchain.com och har inte mina tillgångar sparat längre när jag loggar in.

Några tips?
Citera
2026-02-25, 11:10
Medlem
Citat:
Fixade electrum och kopplade med ihop med Trezor och var redo att svepa så letade fram min gamla nyckel. Visar sig att den börjar på 0e1.... osv och har bindestreck i sig så är visst inte rätt typ av privat nyckel.

AI säger att det kan vara en privat nyckel i hex-format och att electrum inte kan ta emot det.

Plånboken skapade jag på blockchain.info som numer är blockchain.com och har inte mina tillgångar sparat längre när jag loggar in.

Några tips?

Du kan testa med Sparrow också.

Bindestreck känner jag inte igen. Hur många tecken består nyckeln av?

Tillägg. Hur många tecken är det före respektive efter bindestrecket?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-25 kl. 11:18.
Citera
2026-02-25, 11:30
Medlem
Citat:

Några tips?

Om det är nyckeln skriven i hexadecimal form så kan det inte finnas något bindestreck som ingår i nyckeln.

Ett långskott är att ta bort allt före eller efter bindestrecket och testa.

Om det verkligen är den privata nyckeln du har sparat, så är det inget problem i princip att byta format, men jag undrar om det kan vara något annat du har uppskrivet som gäller specifikt för blockchain.com.

Privata nyckeln i olika format:

https://playxo.com/blog/bitcoin-private-key-formats-explained/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-25 kl. 11:33.
Citera
2026-02-25, 13:23
Medlem
Citat:
Om det är nyckeln skriven i hexadecimal form så kan det inte finnas något bindestreck som ingår i nyckeln.

Ett långskott är att ta bort allt före eller efter bindestrecket och testa.

Om det verkligen är den privata nyckeln du har sparat, så är det inget problem i princip att byta format, men jag undrar om det kan vara något annat du har uppskrivet som gäller specifikt för blockchain.com.

Privata nyckeln i olika format:

https://playxo.com/blog/bitcoin-private-key-formats-explained/

Det verkar som det är wallet ID som jag skrivit upp. Det är 4-5 bindestreck.

Har ett mail från blockchain.info från när jag skapade plånboken 2013.

Citat:
Bifogat till detta e-postmeddelande är ett AES-krypterat plånbok backup som innehåller allt du behöver för att återställa din Bitcoin balans. Du kan använda den för att återställa plånboken när som helst på My Wallet eller använda 3: e parts MultiBit Desktop-klienten.

Sen är det en fil ”wallet.aes.json”

Får läsa på mer ikväll. Men uppenbarligen har jag gjort helt fel haha.

Skrivit upp fel ”nyckel” och haft nyckeln online på mailen i 13 år.
Plånboken kanske är tömd, kanske därför inget syns när jag loggar in på blockchain.com
Citera
2026-02-25, 13:39
Medlem
Citat:
Det verkar som det är wallet ID som jag skrivit upp. Det är 4-5 bindestreck.

Har ett mail från blockchain.info från när jag skapade plånboken 2013.

Sen är det en fil ”wallet.aes.json”

Får läsa på mer ikväll. Men uppenbarligen har jag gjort helt fel haha.

Skrivit upp fel ”nyckel” och haft nyckeln online på mailen i 13 år.
Plånboken kanske är tömd, kanske därför inget syns när jag loggar in på blockchain.com

Du borde åtminstone se när den är tömd och mottagaradressen. Annars är något annat fel.

Tillägg. Lite allmän info om bl.a. wallet-filer:

https://walletrecoveryservice.com/blockchain_legacy_recovery/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-25 kl. 13:44.
Citera
2026-02-25, 15:46
Medlem
Citat:
Du borde åtminstone se när den är tömd och mottagaradressen. Annars är något annat fel.

Tillägg. Lite allmän info om bl.a. wallet-filer:

https://walletrecoveryservice.com/blockchain_legacy_recovery/

Loggade in på blockchain.com med hjälp av wallet-id och saldot var fortfarande 0.

Tryckte på profil -> settings -> wallet and addresses -> bitcoin -> imported bitcoin addresses

Och se på fasiken, där låg dem. Kunde se flera privata nycklar till samma saldo.
Fanns ”WIF Private Key” som var unik och sen ”Base-58 Private Key” och ”Payload Value Private Key” som var identiska.

Därifrån kan jag välja ”send” men det är bättre att göra en ”sweep” eller, med vilken WIF eller med Base58 i så fall? Förstår inte riktigt skillnaden. Vid send så kan det komma lite växel kanske?
Citera
2026-02-25, 16:02
Medlem
Citat:
Loggade in på blockchain.com med hjälp av wallet-id och saldot var fortfarande 0.

Tryckte på profil -> settings -> wallet and addresses -> bitcoin -> imported bitcoin addresses

Och se på fasiken, där låg dem. Kunde se flera privata nycklar till samma saldo.
Fanns ”WIF Private Key” som var unik och sen ”Base-58 Private Key” och ”Payload Value Private Key” som var identiska.

Därifrån kan jag välja ”send” men det är bättre att göra en ”sweep” eller, med vilken WIF eller med Base58 i så fall? Förstår inte riktigt skillnaden. Vid send så kan det komma lite växel kanske?

Om du har möjlighet att skicka så borde det gå att helt sonika skicka rubbet till din Trezor. Det borde finnas någon "Send full balance" eller dylikt.

Annars tror jag att Electrum eller Sparrow klarar olika nyckelformat, så en sweep blir väl ungefär lika enkel nu när du har förberett, oavsett vilket format du använder.

Jag tror att blockchain.com har gjort om sin plånbok så att man bara har en adress per plånbok, troligen för att följa någon inbillad, existerande eller kommande reglering, så töm den på ena eller andra sättet och använd den aldrig mer. Det kanske är därför du inte såg ditt gamla saldo från början.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-02-25 kl. 16:06.
Citera
2026-02-25, 20:13
Medlem
Citat:
Om du har möjlighet att skicka så borde det gå att helt sonika skicka rubbet till din Trezor. Det borde finnas någon "Send full balance" eller dylikt.

Annars tror jag att Electrum eller Sparrow klarar olika nyckelformat, så en sweep blir väl ungefär lika enkel nu när du har förberett, oavsett vilket format du använder.

Jag tror att blockchain.com har gjort om sin plånbok så att man bara har en adress per plånbok, troligen för att följa någon inbillad, existerande eller kommande reglering, så töm den på ena eller andra sättet och använd den aldrig mer. Det kanske är därför du inte såg ditt gamla saldo från början.

Såg nu när jag gick igenom den publika nyckeln att jag, och över hundra andra, fick 0,0001btc 2015.

Enligt Google kan det vara reklam men också någon slags phishing-skit.

Är jag dumgirig om jag sveper med den utxon till min trezor?

Känns som mina uppgifter ändå är ute på nätet i och med att man testat det ena och andra.
Citera
2026-02-25, 20:48
Medlem
Citat:
Såg nu när jag gick igenom den publika nyckeln att jag, och över hundra andra, fick 0,0001btc 2015.

Enligt Google kan det vara reklam men också någon slags phishing-skit.

Är jag dumgirig om jag sveper med den utxon till min trezor?

Känns som mina uppgifter ändå är ute på nätet i och med att man testat det ena och andra.

Förstår inte riktigt, är det integriteten du är bekymrad över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in