2026-02-24, 20:40
Medlem
Jag märkte i kväll att när jag rör min hand ganska snabbt framför ögonen så blir fingrarna suddiga otydligt att se handen, är det samma för er?
Jag har ögonmigrän annars men inget jag märker just nu
Citera
2026-02-24, 21:00
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle005
Jag märkte i kväll att när jag rör min hand ganska snabbt framför ögonen så blir fingrarna suddiga otydligt att se handen, är det samma för er?
Jag har ögonmigrän annars men inget jag märker just nu

Det beror på att du har ledlampor eller liknande som pulsar ut ljus, drar man handen framför snabbt så ser det konstigt ut. Pröva i dagsljus, då skall den effekten inte vara kvar.
Citera
2026-02-24, 21:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad jag märkt om synen. Fan hatar att bli äldre. Suddig kan ju fan inte längre innehållsdeklaration utan jävla läsglasögon. Vad som aldrig var suddig är det nog måste ta på mig 1,5 fucking läsglasögon...

Sedan en ärlig fråga. Det är väl inte bra detta med att förlita sig på läsglasögon för så bra syn i det långa loppet? Det är bättre att gå till en optiker och få glas som är bra än dessa 30 spänn man köper på Coop? Att köra med Coop kan ju sabba synen mer tänker man.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-02-24 kl. 21:09.
Citera
2026-02-24, 21:37
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad jag märkt om synen. Fan hatar att bli äldre. Suddig kan ju fan inte längre innehållsdeklaration utan jävla läsglasögon. Vad som aldrig var suddig är det nog måste ta på mig 1,5 fucking läsglasögon...

Sedan en ärlig fråga. Det är väl inte bra detta med att förlita sig på läsglasögon för så bra syn i det långa loppet? Det är bättre att gå till en optiker och få glas som är bra än dessa 30 spänn man köper på Coop? Att köra med Coop kan ju sabba synen mer tänker man.

Nej de sabbar inte synen. Men de är enklare glas som kanske inte är lika skarpa med gränserna.

Men nästa gång du går till Coop och köper brillor så gör så att du provar olika styrkor. Kommer du fram till att du för att läsa behöver 1.5 så kan jag tänka mig att du ser bättre på långa distanser med 0.5 eller 1.0 än helt utan glasögon.

Då kan du köpa ett par 1.5 ett par 0.5 eller 1.0. Sen när du ska ut och promenera och ska se någon utsikt så tar du på dig dina med mindre styrka i glasen.

Varsegod!
Citera
2026-02-24, 22:18
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Läsglasögon är ju egentligen bara praktiska förstoringsglas som sitter på näsan, så det spelar nog inte så stor roll vilka du köper eftersom du själv kan anpassa avståndet till det du läser. Om du vill ha glasögon som är speciellt utprovade för det avstånd som du helst vill läsa på, så skaffar du glasögon på recept.

Eller så byter du linserna i ögonen (RLE) och slipper glasögon helt och hållet.
Citera
2026-02-25, 07:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej de sabbar inte synen. Men de är enklare glas som kanske inte är lika skarpa med gränserna.

Men nästa gång du går till Coop och köper brillor så gör så att du provar olika styrkor. Kommer du fram till att du för att läsa behöver 1.5 så kan jag tänka mig att du ser bättre på långa distanser med 0.5 eller 1.0 än helt utan glasögon.

Då kan du köpa ett par 1.5 ett par 0.5 eller 1.0. Sen när du ska ut och promenera och ska se någon utsikt så tar du på dig dina med mindre styrka i glasen.

Varsegod!

Långa distanser är fortsatt inga problem alla. Ser tex alla skyltar, regplåtar perfect. Det är enbart detta på nära håll som det blivit suddigt. Jag menar om längre håll då behöver man ju något mer än just läsglasögon...
Citera
2026-02-25, 09:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Långa distanser är fortsatt inga problem alla. Ser tex alla skyltar, regplåtar perfect. Det är enbart detta på nära håll som det blivit suddigt. Jag menar om längre håll då behöver man ju något mer än just läsglasögon...

Men om du testar ett par som är 0.5 eller 1.0 och kollar ut över ett landskap så kan du förmodligen uppleva något som är ganska vanligt. "wow, det visste jag inte att det blev så bra". Så brukar det vara för de med ålders-syn-nedsättning på ungefär din nivå.

Alltid värt att testa. Bara ett tips.
Citera
2026-02-25, 09:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men om du testar ett par som är 0.5 eller 1.0 och kollar ut över ett landskap så kan du förmodligen uppleva något som är ganska vanligt. "wow, det visste jag inte att det blev så bra". Så brukar det vara för de med ålders-syn-nedsättning på ungefär din nivå.

Alltid värt att testa. Bara ett tips.

Det jag känner då är ju mest illamående. Det blir som en switch mellan se bra och sedan glasögon för att läsa på nära håll.

Så tack men nej tack. Det funkar inte så bra.
Citera
2026-02-25, 09:19
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det jag känner då är ju mest illamående. Det blir som en switch mellan se bra och sedan glasögon för att läsa på nära håll.

Så tack men nej tack. Det funkar inte så bra.

För att du är ovan. Det går över ganska snabbt.

Frågan är om du kan uppleva wow-känslan som folk normalt gör. Om så är fallet så är det helt klart värt att ibland ha ett par brillor när man spatserar utomhus och vill se rumpan i leggings på andra sidan torget.

Om du inte är där nu så tippar jag på att du är där mycket snart. Ögonen går snabbt åt helvete trist nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in