2026-02-24, 12:41
Medlem
Mercurinas avatar
Hej.

Det här kanske är forumets konstigaste fråga, och kräver detaljkunskap om kartor, distans och åkdon i Game of Thrones eller irl på medeltiden.

Jag undrar hur en lord med medelstort sällskap inkl soldater skulle resa från Kings Landing och ta sig till Storm Lands. Hur långt är det, och hur fort skulle det gå med typiska åkdon? Skulle det vara svårt att ta sig fram någonstans på vägen? Skulle man vara tvungen att slå upp stora tält varenda natt, eller skulle folk sova i sina vagnar eller invid en eld?

Ja, jag är medveten om att detta är ren fiktion, men jag är nyfiken.

Någon GOT-nörd som kan hjälpa mig?
Citera
2026-02-25, 00:32
Medlem
Mercurinas avatar
Trodde att åtminstone NÅGRA GoT-fans med överdrivet djupa kunskaper skulle nappa.

Som tur är, fick jag har ett kanonbra svar pm:at av en användare! <3
Citera
2026-02-25, 01:10
Medlem
peterZiipens avatar
Finns ett google dokument som figurerat på internet ett tag om just detta. Längst ner i dokumentet går personen även igenom hur lång tid det kan ta för en trupp att vandra från plats x till plats y.

https://docs.google.com/document/d/1KAqa9wwODqaFkegqf8Si6fmuE55-M-GMIj0ZmcKUFxs/edit?pli=1&tab=t.0

TLDR: runt 385 miles mellan Kings Landing och Storm's End, (ca 60 mil)
Citera
2026-02-25, 01:51
Medlem
Mercurinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Finns ett google dokument som figurerat på internet ett tag om just detta. Längst ner i dokumentet går personen även igenom hur lång tid det kan ta för en trupp att vandra från plats x till plats y.

https://docs.google.com/document/d/1KAqa9wwODqaFkegqf8Si6fmuE55-M-GMIj0ZmcKUFxs/edit?pli=1&tab=t.0

TLDR: runt 385 miles mellan Kings Landing och Storm's End, (ca 60 mil)

Då är det fler än jag som undrar över detaljer i fiktiva berättelser! Kul!
Citera
2026-02-25, 06:30
Medlem
De flesta kanske är som TS, intresserade med för lata för att orka göra något själv. Således blir det skralt med svar i tråden.
Jag kan bara konstatera att TS inte är tillräckligt intresserad för att kolla upp saken själv.

Vad jag vill minnas av serien så sov en hel del utomhus eller i något ödehus.
Vid stora truppansamlingar så var det väl tält i serien?
Alla hade inte häst så det kommer gå i gångfart som mest.

Har för mig att när någon stor här (Karl XII?) skulle ta sig över någon flod så tog det två-tre veckor innan alla var över.
Så vi pratar säkert månader innan en stor armé tagit sig 60 mil.
Citera
2026-02-25, 14:20
Medlem
Mercurinas avatar
I så fall konstaterar du fel. Jag sökte på allt möjligt jag kunde komma på, men ibland fick jag olika svar via olika källor. Jag kollade kartor också, och frågade en historiekunnig kille om hur olika historiska kungar troligen skulle färdas och bo om de reste långt. Sedan försökte jag pussla ihop det jag hade hittat. Det jag INTE gjorde var att använda AI. Inser i efterhand att jag skulle ha gjort det för att få fram mer detaljerad information.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De flesta kanske är som TS, intresserade med för lata för att orka göra något själv. Således blir det skralt med svar i tråden.
Jag kan bara konstatera att TS inte är tillräckligt intresserad för att kolla upp saken själv.

Vad jag vill minnas av serien så sov en hel del utomhus eller i något ödehus.
Vid stora truppansamlingar så var det väl tält i serien?
Alla hade inte häst så det kommer gå i gångfart som mest.

Har för mig att när någon stor här (Karl XII?) skulle ta sig över någon flod så tog det två-tre veckor innan alla var över.
Så vi pratar säkert månader innan en stor armé tagit sig 60 mil.
Citera
2026-02-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurina
I så fall konstaterar du fel. Jag sökte på allt möjligt jag kunde komma på, men ibland fick jag olika svar via olika källor. Jag kollade kartor också, och frågade en historiekunnig kille om hur olika historiska kungar troligen skulle färdas och bo om de reste långt. Sedan försökte jag pussla ihop det jag hade hittat. Det jag INTE gjorde var att använda AI. Inser i efterhand att jag skulle ha gjort det för att få fram mer detaljerad information.

Jag gjorde en enkel sökning på engelska och fick hur mycket sidor som helst till svar.
Informationen finns där för den som inte är tjock o lat.

Ja en kung lär ju knappast ha använt sina egna fötter för att ta sig fram.
Det fanns väldigt få Learjets på den tiden så man kan ju anta att det var havremoped som gällde för kungen.
Möjligen att han åkte en vagn efter hästen. Så fort gick det inte.
Ibland använde man också båt.
Citera
2026-02-27, 12:42
Medlem
Mercurinas avatar
Hoppas för din egen skull att du inte alltid låter så här bitter, 45Lokar. Det finns mycket att glädja sig åt här i livet! Själv är jag både tjock och lat och svindålig på att hitta komplett info på nätet, men vågar mig ändå på ett leende eller ett vänligt ord ibland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in