2026-01-16, 21:38
Medlem
bralesss avatar
Råkade räkna fel på citodon-tabletterna, stressad och ouppmärksam råkade jag svälja 1 eller 2 tabletter för mycket, dålig koll. Har eventuellt fått i mig 1500 eller 2000 mg paracetamol och max paracetamol man vid ett tillfälle får ta är väl 1000 mg?

Hur pass farligt kan detta vara, borde jag vara beredd att åka till akuten?
Citera
2026-01-16, 22:07
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Nä. Lite stryk på levern men du dör inte
Skicka på en öl eller två
Citera
2026-01-16, 22:26
Medlem
En snabb googling gav det här svaret från en studie:

Citera
2026-01-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Råkade räkna fel på citodon-tabletterna, stressad och ouppmärksam råkade jag svälja 1 eller 2 tabletter för mycket, dålig koll. Har eventuellt fått i mig 1500 eller 2000 mg paracetamol och max paracetamol man vid ett tillfälle får ta är väl 1000 mg?

Har du inte druckit någon alkohol eller har nedsatt leverfunktion sen tidigare så är det i stort sätt ingen fara alls. Du skulle med frisk lever och inga underliggande sjukdomar även kunna ta 4 gram paracetamol (enskilt tillfälle, inte ofta såklart då det inte är bra för levern i allmänhet) utan någon större risk. Levern är väldigt bra på att läka och klara sig, man måste ha oerhört otur om den skulle paja vid ett sådant (enskilt) tillfälle.

Har du däremot redan skadad lever pga sjukdom och / eller alkoholism så är inte paracetamol så bra ö.h.t egentligen.
Citera
2026-01-16, 22:57
Medlem
Citat:

Ring giftcentralen om du är orolig?
Det kommer inte hända något såvida din lever inte redan är sjuk..
Citera
2026-01-16, 23:02
Medlem
Citat:

Det behöver du inte göra men låt bli att dricka alkohol.
Citera
2026-01-16, 23:18
Medlem
2000 mg paracetamol en gång är ingen som helst fara för en vuxen över 50 kg med fungerande lever. Som någon annan skrev ska du absolut inte dricka någon alkohol närmaste tiden dock.
Kodeinmängden du kommer upp i med den tablettmängd du tagit ska inte heller vara farlig. Obs att större mängder kan ge andningsdepression, dvs att du slutar andas.
Om något liknande skulle hända igen, kontakta giftinformationscentralen eller 1177 istället för flashback.
Citera
2026-01-16, 23:40
Medlem
Citat:

Som andra redan svarat, den mängden paracetamol är inga problem om du inte har leverskada innan. Inför eller efter operation ger man 2 gram har jag varit med om, för att komma upp i koncentration och effekt snabbt. Men sedan väntar man dubbelt så länge till nästa dos, max dygnsdos är fortfarande 4 gram.
Citera
2026-01-16, 23:41
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Jag hade gjort iordning minna affärer och tagit farväl av nära och kära i väntan på liemannen som antagligen kommer runt 01:30.
Citera
2026-01-16, 23:49
Medlem
Ring 1177 för medicinsk rådgivning.
Citera
2026-02-24, 21:01
Medlem
populopiduss avatar
Jag blandade 20000mg Paracetamol brus med alkohol en gång. Överlevde och det enda jag fick var en helvetes bakfylla dagen efter. Kollade upp levern och den var ok.
Citera
2026-02-24, 21:21
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Jag blandade 20000mg Paracetamol brus med alkohol en gång. Överlevde och det enda jag fick var en helvetes bakfylla dagen efter. Kollade upp levern och den var ok.
Jag gissar att det smet in en extra nolla där, visst menar du 2000 mg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in