2026-02-24, 17:36
Medlem
flykick666s avatar
Det står online att för att sterilisera spawn bags ordentligt så måste man nå upp till 15 PSI i runt 90 minuter, eller 103 kPa. Det är inte det lättaste att hitta sånna tryck kokare i Sverige, letat runt som fan för mina ändamål men dom som är i bra prisklasser kommer aldrig upp i dom trycken. Då får man lägga på iaf dubbelt så mycket.

Har förstått att om man inte riktigt når 15 PSI så kan man köra lägre PSI under en längre tid (120–150 minuter i 13PSI) för att få det sterilt. Har hittat denna: https://www.amazon.se/dp/B0DV4GLVJN/?coliid=IQKMZRVN1J2H1&colid=18KJFOYI0MO1E&psc=1&re f_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it

Den kommer upp i som sagt 90 kPa, eller 13 PSI.. Är det värt att köpa, kommer det funka eller slösar jag bara mina cash på en som inte kommer kunna göra jobbet?
Senast redigerad av flykick666 2026-02-24 kl. 17:40.
Citera
2026-02-24, 18:03
Medlem
HBTKuks avatar
Chatty säger:
Citat:
Tryck vs. Tid: Kan man kompensera?
Svaret är ja, men det är en balansgång. Sterilisering handlar om "heat lethality" över tid. Om du inte når 121°C måste du hålla substratet vid en lägre temperatur (t.ex. 115–118°C) betydligt längre för att uppnå samma avdödningseffekt.
Citera
2026-02-24, 20:12
Medlem
fittfrossas avatar
Ikeas tryckkokare (600kr) kommer upp i 14.5 psi. Det räcker!
Citera
2026-02-24, 20:40
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Jag har använt Ikeas tryckkokare i ett årtionde utan problem. De få gångerna det har blivit kontaminerat för mig så har det berott på att hela den flytande kulturen blivit dålig.
Citera
2026-02-25, 15:41
Medlem
flykick666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Ikeas tryckkokare (600kr) kommer upp i 14.5 psi. Det räcker!

Den är så liten dock, bara 6 liter.. Skulle vilja ha en på iaf 20 liter så man kan göra en del bags samtidigt..

Jag kör ett par stora monotubs åt ggn, och för att slippa hålla på i omgångar vill jag gärna göra iaf typ 4 st 5 pounds unicorn bags med spawn åt ggn, kmr det få plats? Dom har mått 20 cm x 12.5 cm x 48 cm... Hur mycket/många kan man göra i en sån kokare? Skulle kunna klara mig med 3 Pound bags oxo och köra 2 ggr, det lär ju endå bli ett dags projekt att steriiisera
Citera
2026-02-25, 15:42
Medlem
flykick666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jag har använt Ikeas tryckkokare i ett årtionde utan problem. De få gångerna det har blivit kontaminerat för mig så har det berott på att hela den flytande kulturen blivit dålig.

Hur mycket/många steriliserar du åt ggn? Kör du burkar elr bags?
Citera
2026-02-25, 16:11
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Hur mycket/många steriliserar du åt ggn? Kör du burkar elr bags?

Har kört båda delarna. Burkar får man allt ner 3-6 stycken beroende på storlek. Bara att spara från diverse livsmedel man köper.

Påsar en åt gången. Det är ju ingen jättestor mackapär, men den fungerar utmärkt till syftet.
Citera
2026-02-26, 23:03
Medlem
flykick666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Har kört båda delarna. Burkar får man allt ner 3-6 stycken beroende på storlek. Bara att spara från diverse livsmedel man köper.

Påsar en åt gången. Det är ju ingen jättestor mackapär, men den fungerar utmärkt till syftet.

Men om man vill uppgradera sig lite innan man ens börjat och iaf ha en tryckkokare som man kan sterilisera 2 stora spawn bags åt ggn, typ 10-15 liter utrymme i själva kokaren, vilken är en bra produkt att sikta på då? Jag känner endå att för mina behov är en storlek på 6 liter lite i minsta lagret. Är då denna på amazon en bra idé som kommer funka om man kör dom lite längre eller är det bara dumt och bortslösat att köpa?

https://www.amazon.se/dp/B0DV4GLVJN/?coliid=IQKMZRVN1J2H1&colid=18KJFOYI0MO1E&psc=1&re f_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it
Citera
2026-02-27, 07:11
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Men om man vill uppgradera sig lite innan man ens börjat och iaf ha en tryckkokare som man kan sterilisera 2 stora spawn bags åt ggn, typ 10-15 liter utrymme i själva kokaren, vilken är en bra produkt att sikta på då? Jag känner endå att för mina behov är en storlek på 6 liter lite i minsta lagret. Är då denna på amazon en bra idé som kommer funka om man kör dom lite längre eller är det bara dumt och bortslösat att köpa?

https://www.amazon.se/dp/B0DV4GLVJN/?coliid=IQKMZRVN1J2H1&colid=18KJFOYI0MO1E&psc=1&re f_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it

Och hur länge har du tänkt orka hålla upp det tempot? Det är väl bara att köra i omgångar. Man får så overkligt mycket svamp ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in