2026-02-24, 19:44
Medlem
Försökte titta på SVT deckar-serien "This is not a murder mystery" men det gick inte! Normkritisk casting innebär att man struntar i historiska fakta och klistrar på dagens demografi i historiska skildringar. I det här fallet en svart kvinnlig tjock afrikan som Scotland Yard detektiv i Storbritanien 1935.
Min hjärna skriker att det är fel och jag blir så irriterad att jag inte kan koncentrera mig på resten. Jag tycker dessutom att det är rasistiskt att låtsas att svarta kvinnor hade det bättre förr i tiden än vad de hade det. Som att låtsas att slavhandel aldrig ägt rum.

Eller är jag rasist? Vad tycker ni?
Citera
2026-02-24, 19:46
Medlem
Vet inte om du just vaknat, men detta har ju pågått i 20 år eller nått?
Citera
2026-02-24, 20:04
Medlem
Nej.
Citera
2026-02-24, 20:27
Medlem
franges avatar
Det är knappast någonting nytt, och du är knappast den enda som reagerar med avsky. Vilket i sin tur är helt naturligt - eftersom det är ren ondska det handlar om, som besudlar och förgör allt det kommer över.

Evil is not able to create anything new, it can only distort and destroy what has been invented or made by the forces of good.
Citera
2026-02-24, 20:29
Medlem
Ingen slavhandel i Storbritannien 1935. Sen vet jag inte vad som var möjligt i Scotland Yard. Tjock kunde man kanske vara. Jag kanske ska titta.
Senast redigerad av IngridBe 2026-02-24 kl. 20:33.
Citera
2026-02-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är knappast någonting nytt, och du är knappast den enda som reagerar med avsky. Vilket i sin tur är helt naturligt - eftersom det är ren ondska det handlar om, som besudlar och förgör allt det kommer över.

Evil is not able to create anything new, it can only distort and destroy what has been invented or made by the forces of good.
Besudla och förgöra allt är litet överdrivet. En film.
Citera
2026-02-24, 20:37
Medlem
Kundalinis avatar
Ja, det blir lätt fånigt.

Enligt Google AI:
"19th Century Pioneer: The first known black police officer in Britain was John Kent, who joined the Carlisle City Police force in 1837.
The Gap: Following John Kent’s departure, there is no evidence of another black officer joining a British force until over a century later.
Modern Era Beginnings: The next recognized black police officer was Astley Lloyd Blair, who joined the Gloucestershire Constabulary in 1964."

Jag har inget emot Denzel Washington som King Lear men när det är uppenbart att det är en önskan om att vara politiskt korrekt som ligger bakom castingen blir det svårtuggat.
Citera
2026-02-24, 21:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Konst och kultur
/Moderator
Citera
2026-02-25, 08:59
Medlem
Det stod något i början att det bygger på verkliga händelser. Den som vill kan ju forska i saken om det finns en verklig förebild. Vara svart var möjligt redan 1837, har någon hittat. När kom kvinnor? Inte rasistiskt att undra. Jag undrar om performancekonst fanns på 1930-talet. Ska nog inte titta vidare. Inte så spännande. "Begreppet ”performance” myntas på 1950-talet" skriver Moderna museet. Ondskefullt att den mördade sägs vara performancekonstnär och ingen frågar vad det innebär?
Senast redigerad av IngridBe 2026-02-25 kl. 09:04.
Citera
2026-02-25, 09:22
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAatHv
Försökte titta på SVT deckar-serien "This is not a murder mystery" men det gick inte! Normkritisk casting innebär att man struntar i historiska fakta och klistrar på dagens demografi i historiska skildringar. I det här fallet en svart kvinnlig tjock afrikan som Scotland Yard detektiv i Storbritanien 1935.
Min hjärna skriker att det är fel och jag blir så irriterad att jag inte kan koncentrera mig på resten. Jag tycker dessutom att det är rasistiskt att låtsas att svarta kvinnor hade det bättre förr i tiden än vad de hade det. Som att låtsas att slavhandel aldrig ägt rum.

Detta är vad vi fått när postkolonial teori slagit igenom i all skattefinansierat kulturkreation. Nu är ju BBC värst av alla - Och visst går det dessutom emot samma postkoloniala historieskrivning genom att gestalta personer som inte hade haft en realistisk chans att 1935 spela högt uppsatta tjänstemän.

Det orealistiska är ju att man använder en nutida vit postkolonial moralisk "white guilt" för att skapa ett falskt 1935 , det såg inte ut sådär ...
Senast redigerad av Upplyften 2026-02-25 kl. 09:25.
Citera
2026-02-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Detta är vad vi fått när postkolonial teori slagit igenom i all skattefinansierat kulturkreation. Nu är ju BBC värst av alla - Och visst går det dessutom emot samma postkoloniala historieskrivning genom att gestalta personer som inte hade haft en realistisk chans att 1935 spela högt uppsatta tjänstemän.

Det orealistiska är ju att man använder en nutida vit postkolonial moralisk "white guilt" för att skapa ett falskt 1935 , det såg inte ut sådär ...
Jag hittade ett annat begrepp "black washing".
Det är det falska 1935 som stör mig så jag inte vill titta.
Citera
2026-02-25, 12:39
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAatHv

Jag håller med dig, sådant förstör hela upplevelsen. På samma sätt som att en bil från 1950 i filmen förstör upplevelsen för mig, om filmen skall utspela sig 1935. Det är inte rasism att störa sig på sådant, bara allmänbildning som gör att man reagerar på historieförfalskning. Skådespelerskan i fråga är för min del välkommen att spela Scotland Yard-detektiv i en film som utspelar sig 2025.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in