Citat:
Ursprungligen postat av
DRAatHv
Försökte titta på SVT deckar-serien "This is not a murder mystery" men det gick inte! Normkritisk casting innebär att man struntar i historiska fakta och klistrar på dagens demografi i historiska skildringar. I det här fallet en svart kvinnlig tjock afrikan som Scotland Yard detektiv i Storbritanien 1935.
Min hjärna skriker att det är fel och jag blir så irriterad att jag inte kan koncentrera mig på resten. Jag tycker dessutom att det är rasistiskt att låtsas att svarta kvinnor hade det bättre förr i tiden än vad de hade det. Som att låtsas att slavhandel aldrig ägt rum.
Eller är jag rasist? Vad tycker ni?
Detta är vad vi fått när postkolonial teori slagit igenom i all skattefinansierat kulturkreation. Nu är ju BBC värst av alla - Och visst går det dessutom emot samma postkoloniala historieskrivning genom att gestalta personer som inte hade haft en realistisk chans att 1935 spela högt uppsatta tjänstemän.
Det orealistiska är ju att man använder en nutida vit postkolonial moralisk "white guilt" för att skapa ett falskt 1935 , det såg inte ut sådär ...