Citat:
Ursprungligen postat av
Ski-entusiasten
Velger å svare deg uten å gå på noen konfrontasjonslinje, for tror kanskje vi er enige om målet, men bare ikke om vegen dit.
Om målet er at distanseløpere skal få bedre chans i verdenscupen, er ikke et enda VC-løp pr. år noen gavepakke til dem.
Selvsagt kan kvinner gå 5-mil, men når det i praksis viser seg at mange vegrer seg, og også ikke kan starte i OL-5-milen på søndag,
for å kunne delta på VC helgen efter, så må man ta hensyn til det. Signalpolitikk er vel og bra, men ikke om man ønsker reelle
fordeler for distanseutøverne i VC.
I en ganske krevende løype som Kollen var det i gjennomsnitt ca 55 til start på 3 milen de siste 10 årene innen 5-milen ble innført.
Ca 50 + blåbær i den ekstra nasjonale kvoten altså. I 2023 på 5-milen var det 20 til start+nasj.kvote. Men det berodde selvsagt på
VM`et innen sa alle. Så kom 2024, mesterskapsfritt år, og da skulle man få se ! Men va så man ? Jo det økte til 25 stk +kvoten.
Fis presser jo på hele tiden for å ta bort distanseutøvernes fordeler. Herrene har det jo i praksis 20 km som lengste distanse.
Som tidligere sagt stilte altså ca 50 netto til start i Kollens 3-mil for damer helt uavhengig om det var mesterskapsår eller ikke.
Medan nu med 5-mil, er det 25 når det ikke er mesterskap, og 20 med eliten fraværende i mesterskapsår.
Framover nu, så har vi mesterskap i 2027,29,30 og 31 osv. Mesterskapsfritt enbart hvert 4.år, i 2028, 2032 og 2036.
Så jeg ønsker meg 3 mil intervallstart i Kollen for damene og 5mil intervall for herrer.
I verdenscuppen ellers vil jeg helst se en 3-4 stk 3 miler med intervallstart i VC utenom Kollenhelgen både for damer og herrer.
Vet jo at det neppe kommer til å hende, men om man hadde spurt Ebba, Frida og alle andre utholdenhetsutøvere både
på herre og damesiden, tror jeg de ville sagt ja takk til et sådant opplegg.
Trycker på gillaknappen. Kanske Jesus ändå var norsk? Gäller bara att hitta två vise män till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ski-entusiasten
Om så skjer, så vet vi jo at det blir mass-start. Individuelle 5-miler vil ta for lang tid for FIS. Vi vet også at da blir det flere i lette løyper.
Derfor min innstilling om at tre mil intervall er større fordel for utholdenhetsløperne. I en lett 5-mil mass-start må de ligge foran der
å dra opp tempoet, medan spurterne kan ligge å cruise i oppvarmede spor med en kjøttmur foran seg som tar all både generell vind
og fartsvind. Utholdenhetsløperne må derfor kanskje anvende opp mot 10% mer energi enn gratispassasjerene.
I en 30 km individuell start derimot, vil alle måtte anvende like mye energi, og fordelen for utholdenhetsløperne blir større enn en lett
5-mils mass-start. Den vil skille klinten fra veten i mer enn tilstrekkelig grad, og på et mye mer rettvist sett.
Angående motstånd för femmil damer från åkare, ledare etc så vad jag kommit fram till är att tremil intervallstart torde vara det optimala. Win-win för alla sidor.
Spänning - Krävande - Sportligt
Även fler tremil intervall för herrarna under vc-säsong.