Citat:
Ursprungligen postat av
Metallharry
Det är det här som är mitt största problem, kombinerat med att det körs för få femmilar. Åkarna kommer aldrig bli bättre på nåt dom aldrig åker, och när schemat ser ut som det gör väljer många att avstå av olika anledningar. Vi har dom som väljer att avstå lopp och tävlingshelger innan mästerskap för att prioritera träning och en formtoppning, och sen har vi en världscuphelg redan veckan efter att ett långt OS avgjorts.
Gör om världscupschemat från grunden för att locka fler att ställa upp i så många lopp som möjligt, och lägg in fler femmilar i programmet så att åkarna faktiskt får möjligheten att åka en femmil, och gärna då före ett mästerskap så man vet vad som väntar.
Jag är övertygad om att en formtoppad Ilar kan slåss om medaljer på mästerskap. I hennes bästa stunder den här vintern har hon sett helt otroligt bra ut med en otroligt fin teknik och en helt annan kraft än den sega Moa vi såg i mästerskapet. Kan en Nadja Kälin ta medalj så kan Moa Ilar göra det.
Om så skjer, så vet vi jo at det blir mass-start. Individuelle 5-miler vil ta for lang tid for FIS. Vi vet også at da blir det flere i lette løyper.
Derfor min innstilling om at tre mil intervall er større fordel for utholdenhetsløperne. I en lett 5-mil mass-start må de ligge foran der
å dra opp tempoet, medan spurterne kan ligge å cruise i oppvarmede spor med en kjøttmur foran seg som tar all både generell vind
og fartsvind. Utholdenhetsløperne må derfor kanskje anvende opp mot 10% mer energi enn gratispassasjerene.
I en 30 km individuell start derimot, vil alle måtte anvende like mye energi, og fordelen for utholdenhetsløperne blir større enn en lett
5-mils mass-start. Den vil skille klinten fra veten i mer enn tilstrekkelig grad, og på et mye mer rettvist sett.