2026-02-24, 17:40
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Intressant, för jag har länge varit jättekänslig för lök, vitlök och röd paprika. Antagligen för att fibrerna i är höga i FODMAP och jäser i tarmen, och jag får byta dem till salladslök, ramslök, vitlöksolja och gul paprika istället. Det är lite omständligt men inget större problem såvida man inte blir bortbjuden förstås.

Däremot har jag inte alls tänkt på peppar! Det ska jag testa att ta bort en tid och se om det gör skillnad.

Grymt ändå att du har hittat alternativ som funkar. Jag kan tänka mig att gul paprika är mildare än röd. Väldigt intressant att vitlöksolja funkar också, jag lägger på minnet till den dagen det blir aktuellt att testa lite mer.

Ja, för mig gjorde det stor skillnad att ta bort vanlig peppar, och det var den var den sista kryddan jag uteslöt också. Minns att jag kände skillnad nästan omedelbart, typ att det var första gången som min mage inte svällde upp i sambande med en måltid.

Förresten tål du tomat? Jag är väldigt känslig emot det, lika illa som peppar, paprika och lök tror jag.
Citera
2026-02-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ja, jag hittade en bok för en tid sedan om just detta med diafragmaandningens betydelse för vagusnerven, liksom detta med värme/kyla, och jag tycker också att det hjälper mig mycket att jobba på det.

Var det boken The Great Nerve av Kevin Tracey?
Citera
2026-02-25, 13:08
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Grymt ändå att du har hittat alternativ som funkar. Jag kan tänka mig att gul paprika är mildare än röd. Väldigt intressant att vitlöksolja funkar också, jag lägger på minnet till den dagen det blir aktuellt att testa lite mer.

Ja, för mig gjorde det stor skillnad att ta bort vanlig peppar, och det var den var den sista kryddan jag uteslöt också. Minns att jag kände skillnad nästan omedelbart, typ att det var första gången som min mage inte svällde upp i sambande med en måltid.

Förresten tål du tomat? Jag är väldigt känslig emot det, lika illa som peppar, paprika och lök tror jag.
Ja, det är så skönt att hitta något som är gott och funkar. Ramslöken var en ögonöppnare som jag inte tänkt på tidigare förrän jag fick tips om att den funkar för de flesta med magproblem. Även lökolja är gott emellanåt och det är enkelt och billigt att göra själv.

Innan du nämnde detta med peppar hade jag aldrig hört att den kan irritera så, men det verkar som att många reagerar på den. Jag som definitivt har överdoserat svartpeppar de senaste åren! Nu tog jag bort den i går. Använder du inga kryddor alls nu? Hur funkar det med färska örter?

Det beror på sort skulle jag säga. Vissa sorters tomater, kanske de med mycket syra?, funkar inte alls medan jag inte märker av andra. Lite knepigt eftersom samma sort kan variera också under året och hur de odlats så jag äter färska sällan. Provat att odla själv men det kan vara lika illa där. Burktomater går inte medan ketchup i små mängder funkar bra.

Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Var det boken The Great Nerve av Kevin Tracey?
Nej, men den ser verkligen spännande ut. Ska ta mig en titt på den.
Den jag fick tag i heter Healing Through the Vagus Nerve av Amanda Armstrong.
Citera
2026-02-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ramslöken var en ögonöppnare som jag inte tänkt på tidigare förrän jag fick tips om att den funkar för de flesta med magproblem.

Du får gärna berätta mer om ramslök och på vilket sätt den bäst bör förtäras. Det här är nämligen första gången jag hör talas om ramslök i just det här sammanhanget.
Citera
2026-02-25, 21:13
Medlem
Citat:
Du får gärna berätta mer om ramslök och på vilket sätt den bäst bör förtäras. Det här är nämligen första gången jag hör talas om ramslök i just det här sammanhanget.

Om du som individ besväras utav Cólon Irritábile så skall du tänka på följande enligt nedan skrivet.

Att förebygga eller också att förhindra Metabola sjukdomar kräver att individen konsumerar sådan typ av föda som resulterar i låga blodsocker-påslag eftre måltiden.

Att som individ få höga blodsocker-toppar är något som både stör och tröttar ut Bukspottkörtelns Pancreátisk Beta-celler vilket i sin tur leder till att den oxidativa stressen inom kroppen ökar samt, vilket med tidens gående leder till låg-gradiga inflammationer.

De Metabola sjukdomarna leder till ett svagare Tarm-barriärs-skydd och därtill sagt, så påverkas både Tunntarms-Lúmen så som Colon-Lúmen på ett negativt sätt då dess bakterie-floror avkolloniseras på slemhinne-skyddande bakterier, och speciellt sett, så störs Colon-Lúmens mycket
viktiga Prevotella-baktrier vilka bland annat hjälper till att reglera kroppens blodsocker och bidrar även till att inhibera inflammations-uppkomster i Tarm-Lumínorna, även Neuronála Motorik-problem förekommer oftast inom hela kroppens matspjälknings-system.

Tag 2 deciliter havregryn och koka upp dem till en gröt varje morgon och ät sedan den kokta gröten med mjölk på fastande mage, därefter inväntas minst 30 minuter innan någon annan typ av föda tillförs kroppen.

Den Enzymátiska funktionen är som allra högst inom kroppen från klockan 06:00 och fram till klockan 10:00 på förmiddagen och, jag vet med säkerhet, att så är fallet.

Det mest, och absolut effektivaste för att kunna uppå en tillfredställande Mag- och Tarm-hälsa samt beträffande just havregrynen, det är, tag en tallrik och lägg upp 8 till 12 rågade matskedar med råa havregryn, koka sedan därefter upp kallt kranvatten i en kastrull och låt vattnet koka upp under minst 2 minuter, fyll sedan på med lite kokt vatten i mitten på de upplagda havregrynen och rör försiktigt om med en matsked, fyll sedan på ytterligare kokt vatten på havregrynen i mitten och rör försiktigt om på nytt igen, fortsätt sålunda tills du uppnått en fast och kletig Bólos ( massa ) och ät sedan Bólusen med sked utan något annat tillägg.

Om du tillvägagår på ett sådan sätt som enligt ovan beskrivits, så kommer du eftrer en månads tid att ha uppnått en markant förbättring beträffande din Mag- och Tarm-hälsa,
Beta-Glukanerna vilka förekommer rikligt i just havregryn har flera mycket speciella hälsofrämjande effekter om individen tillför sin kropp med en tillräcklig dygndos av just Beta-Glukaner.

Jag har tidigare själv genomgått flera provtagningar både före och efter dagligt intag av minst 3,5 gram Beta-Glukaner och beträffande de då gjorda analys-resultaten vilka gjorde mig mycket förvånad.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-02-25 kl. 21:15.
Citera
2026-02-26, 00:14
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
De färska bladen på våren är helt underbara till tzatziki, ramslökssmör istället för vitlökssmör, pesto.. ja, till allt möjligt. Jag fryser in massor i täta lådor för att ha resten av året också. Den frysta funkar till allt ovan och är smidig att smula ner otinad i köttfärssås i sista sekunden. Den ska inte värmas mer än bara kort för att inte tappa smaken. Torkad är inte heller så tokigt men det använder jag mer sällan.

Innehåller inte de där fibrerna man ofta reagerar på i vanlig lök eller vitlök och det är jag så tacksam för. Ingen magknip, uppblåsthet eller annat jobbigt efteråt. Guldlök ska fungera bra också men den har jag hittills inte lyckats få tag i.

Just detta att hitta goda ersättningar för saker man längtar efter, och som man mår bra av, är verkligen en ljusglimt. Men ibland kan man reagera på sådant som är "säkert" också, så det kan vara klokt att testa med en mindre mängd första gången.
Citera
2026-02-26, 05:49
Medlem
Citat:
Den frysta funkar till allt ovan och är smidig att smula ner otinad i köttfärssås i sista sekunden. Den ska inte värmas mer än bara kort för att inte tappa smaken.

Just köttfärssås är något jag mår väldigt bra av och som stabiliserar mitt tillstånd (under förutsättning att det är kvalitativt kött, vill säga) så jag tar med mig ditt tips! Jag har faktiskt hittat en nätbutik som säljer torkad ramslök. Jag köper en mindre mängd och testar mig fram; med lite tur får jag tag på färsk ramslök till våren.
Citera
2026-02-26, 13:22
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Just köttfärssås är något jag mår väldigt bra av och som stabiliserar mitt tillstånd (under förutsättning att det är kvalitativt kött, vill säga) så jag tar med mig ditt tips! Jag har faktiskt hittat en nätbutik som säljer torkad ramslök. Jag köper en mindre mängd och testar mig fram; med lite tur får jag tag på färsk ramslök till våren.
Ja, prova lite och se vad du tycker. Den torkade är mildare, har förstås inte alla smaknoter och inte lika mycket vitlökssmak, men får mer smak av att blandas med något fett. Finns onlinebutiker som säljer färsk nu i mars eller början av april, om man inte bor där det växer vilt, och bladen väger inte mycket så man får väldigt många blad som räcker länge.

Här hade jag en riktigt jobbig magdag under gårdagen och fick ett anfall som var tufft. Sov ganska okej ändå men har fått skjuta lite på provtagningen till i morgon och hoppas kunna gå dit då. Dessvärre har de tagit bort drop-in nyligen så man måste gå på bokade provtider istället, och det är inte alltid så lätt för oss med ibs. Å andra sidan är det förstås skönt att slippa sitta där i en evighet och vänta.
Citera
2026-02-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ja, prova lite och se vad du tycker. Den torkade är mildare, har förstås inte alla smaknoter och inte lika mycket vitlökssmak, men får mer smak av att blandas med något fett. Finns onlinebutiker som säljer färsk nu i mars eller början av april, om man inte bor där det växer vilt, och bladen väger inte mycket så man får väldigt många blad som räcker länge.

Här hade jag en riktigt jobbig magdag under gårdagen och fick ett anfall som var tufft. Sov ganska okej ändå men har fått skjuta lite på provtagningen till i morgon och hoppas kunna gå dit då. Dessvärre har de tagit bort drop-in nyligen så man måste gå på bokade provtider istället, och det är inte alltid så lätt för oss med ibs. Å andra sidan är det förstås skönt att slippa sitta där i en evighet och vänta.

Du har tidigare berättat i ditt skrivna och postade inlägg, att du under gårdagen hade stora problem med din Mag- och Tarm-kanal och som du också berättat varit mycket arbetsam.

Kan du beskriva hur ditt anfall började och, hur länge som det varade innan det slutligen avtog samt, vilka symptomer du upplevde ... ?

Har du reflekterat över om du gjort något speciellt som du normalt sett inte brukar att göra dagen före, anfallet
bröt ut ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-02-26, 19:23
Medlem
Citat:
Nej, ingen röstförändring men däremot kan det kännas lite som att det stryper åt lite ibland. Som att den dras ihop, som du skriver, men inte så att det är svårt att tala. Möjligen känslan av att det kan vara jobbigare att svälja men det tror jag är en rent psykisk känsla i det läget.

Vad jag menade var, att om du upplever, att din röstkapacitet känns svagare än normalt, det vill säga, att det känns som att något från ( Magsäcken ) drar i själva ( Strupkanalen ) och som gör att det känns svårare att prata på ett normalt och avslappnande sätt.

Har man någon gång inom sjukvården kontrollerat
din [ Dia-Frágma ] ... ?

Mvh@JokerMannen
Citera
2026-02-26, 20:29
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du har tidigare berättat i ditt skrivna och postade inlägg, att du under gårdagen hade stora problem med din Mag- och Tarm-kanal och som du också berättat varit mycket arbetsam.

Kan du beskriva hur ditt anfall började och, hur länge som det varade innan det slutligen avtog samt, vilka symptomer du upplevde ... ?

Har du reflekterat över om du gjort något speciellt som du normalt sett inte brukar att göra dagen före, anfallet
bröt ut ... ?

Mvh/@JokerMannen
Det brukar börja med en väldigt obehaglig känsla som är svår att beskriva i nedre delen av buken, och som sedan sprider sig till hela i form av kramper som inte behöver vara smärtsamma. Jag blir väldigt varm, får oregelbundna och långsamma hjärtslag, blir yr så att det svartnar, mår illa och tinnitusen slår till. Armar och ben blir kraftlösa, hela kroppens energi är som bortblåst, och man känner att något är på gång. Då gäller det att hålla sig lugn, ta sig till toaletten och helst få med sig en kylklamp på vägen dit för att sedan bara försöka genomlida det hela så lugnt det går. Allt ska liksom ut precis som jag beskrev den där gången för länge sedan här i tråden, men jag slapp att svimma eller kräkas den här gången och det är jag tacksam för.

Det började på fm och höll på ända fram till sena kvällen men sedan lugnade det ner sig och då frös jag väldigt mycket. Sov ovanligt länge i morse, fram till 11-tiden, så jag var nog rätt slut efter det där.

Jag har i alla år försökt fundera över den där röda tråden som kanske startar det hela, vad jag gjort eller ätit dagen/dagarna före, och det enda jag kan komma på är kanske lite för lågt vätskeintag. Kanske drack jag något för kallt eller så är det kulmen på ett mindre skov och att allt skenar vad jag än gör. Jag kan inte komma på att jag gjort eller ätit något ovanligt eller som jag vet att jag inte tål.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vad jag menade var, att om du upplever, att din röstkapacitet känns svagare än normalt, det vill säga, att det känns som att något från ( Magsäcken ) drar i själva ( Strupkanalen ) och som gör att det känns svårare att prata på ett normalt och avslappnande sätt.

Har man någon gång inom sjukvården kontrollerat
din [ Dia-Frágma ] ... ?

Mvh@JokerMannen
Jag tror inte det, men det känns så obehagligt överallt från ben till skalp att det inte är omöjligt. Inget jag tänkt på.

Nej, inget man kollat vad jag vet.
Citera
2026-02-26, 22:41
Medlem
Citat:
Det brukar börja med en väldigt obehaglig känsla som är svår att beskriva i nedre delen av buken, och som sedan sprider sig till hela i form av kramper som inte behöver vara smärtsamma. Jag blir väldigt varm, får oregelbundna och långsamma hjärtslag, blir yr så att det svartnar, mår illa och tinnitusen slår till. Armar och ben blir kraftlösa, hela kroppens energi är som bortblåst, och man känner att något är på gång. Då gäller det att hålla sig lugn, ta sig till toaletten och helst få med sig en kylklamp på vägen dit för att sedan bara försöka genomlida det hela så lugnt det går. Allt ska liksom ut precis som jag beskrev den där gången för länge sedan här i tråden, men jag slapp att svimma eller kräkas den här gången och det är jag tacksam för.

Det började på fm och höll på ända fram till sena kvällen men sedan lugnade det ner sig och då frös jag väldigt mycket. Sov ovanligt länge i morse, fram till 11-tiden, så jag var nog rätt slut efter det där.

Jag har i alla år försökt fundera över den där röda tråden som kanske startar det hela, vad jag gjort eller ätit dagen/dagarna före, och det enda jag kan komma på är kanske lite för lågt vätskeintag. Kanske drack jag något för kallt eller så är det kulmen på ett mindre skov och att allt skenar vad jag än gör. Jag kan inte komma på att jag gjort eller ätit något ovanligt eller som jag vet att jag inte tål.

Jag tror inte det, men det känns så obehagligt överallt från ben till skalp att det inte är omöjligt. Inget jag tänkt på.

Nej, inget man kollat vad jag vet.

Jag återkommer senare framåt i denna tråden under rubriken
[ IBS Irriterad Tjocktarm ] och, då kommer jag att ställa ett antal speciella frågor till dig som är konnekterade till din så kallade [ Hypo-Gástriska Region ] det vill säga, de tre nedersta buk-kvadranterna av, de 9 stycken buk-kvadranterna som man streck-markerar bukens utsida med och, för att sålunda bättre kunna förstå, från vilka organ-delar som smärtan kommer ifrån eller, kan lokaliseras till.

Enligt nedan sett och tills vidare, så har jag ställt två stycken frågor till dig vilka båda är kopplade till dina Mag- och Tarm-besvär.

Fråga 1. ) När du får dina Mag- och Tarm-besvär och då konnekterade till dina mer svårartade besvär, upplever du då och, vid sådana tillfällen, en pulserande och dunkande känsla nära din [ Umbilicála Region ] det vill säga, nära din navel-
region ... ?

Fråga 2. ) Har du någon gång, och under de senaste åren inom sjukvården fått gjort en ultraljuds-undersökning av din
[ Buk-Áorta ] och då speciellt sett, till den nedersta delen av den Abdominála Áortan ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in