2026-02-24, 09:18
Medlem
Har chefer eller HR, register om dom anställda?
Där dom sparar på information om konflikter, varningar, varsel, åsikter om den anställda osv?

Är detta register olagligt i så fall?

Det där har jag alltid varit 100% på att dom har men inget jag kan bevisa.

Något som vet om detta är sant och om det är sant hur vanligt det är ?
Citera
2026-02-24, 09:21
Medlem
Connykrims avatar
Klart de sparar uppgifter om någon beter sig illa? Men det är nog snarare närmaste chefen som spar dokumentation vilket inte är olagligt.
Citera
2026-02-24, 09:23
Medlem
Man måste ju dokumentera för att eventuellt kunna avskeda vid problem.
Citera
2026-02-24, 09:28
Medlem
RiMaXs avatar
Nej det är inte olagligt, de uppgifterna kan komma till användning längre fram.
Citera
2026-02-24, 09:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
På samma sätt som att man har ett kundregister där man skriver in information om dessa så har man givetvis även ett personalregister där det skrivs och dokumenteras saker sagt på möten med den anställde. Detta är väl sånt som en arbetsgivare bör dokumentera skulle jag säga.
Citera
2026-02-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Där dom sparar på information om konflikter, varningar, varsel, åsikter om den anställda osv?

Det beror väl lite på vad man menar med "register", väldigt mycket av informationen sparas, men kanske inte i ett register eller i en databas utan snarare att man har kvar all kommunikation, alla dokument och mail etc som skapades i samband med händelsen.

Så det ger att tillgången till den informationen är oftast inte större än att de inblandade har den, som utomstående och i efterhand kan man möjligen komma åt en del dokument, men knappast mailen.

Sedan är det en hel del av informationen som är officiell, dvs man lämnar ifrån sig information till facket och till myndigheter, media m.m och så fort information är officiell så hamnar det i mängder av olika arkiv.

Så även 200 år senare så kan man nog få fram att Volvo eller nåt annat företag varslade 10% av sin personal ett viss år. Detaljerna kanske försvinner, precis som vi själva försvinner och blir i bästa fall till ett namn i dödsregistret och sedann finns ingen mer info överhuvudtaget utom kanske en liten notering att man var tjänsteman. Vi ska inte underskatta hur otroligt mycket information som går förlorad hela tiden.

Sedan, i själva chefs-arbetet så förs det såklart anteckningar och inte minst för minnets skull under arbetets gång, alla kanske inte raderar allting efteråt utan det ligger kvar i form av dokument, mail och annat sålänge som det finns kvar och hamnar då i backuper som också långtidslagras.

Så är man en jävel på veta hur det fungerat så kan man nog gräva fram en hel del.

Med det sagt, jag tvivlar på att man har informationen i register, skulle isåfall vara typ händelseloggar. T.ex fartygen var förpliktigade att föra händelseloggar under sina resor och att det gick att granska sedan i efterhand. Men här var syftet att kunna granska något som man inte kunde granska när det hände.

Sedan den sista frågan, åsikter om den anställde. Det är inte tillåtet att lägga in egna personliga åsikter i register utan grund för åsikten. Däremot så om det blir riktigt besvärliga situationer där kanske en psyksjuk på arbetsplatsen behöver hjälp, att HR och chefen såklart skriver in denna diagnos i något dokument för att klara av hantera situationen.

Även direkta konflikter dokumenteras på något sätt. Det kan vara chefen som skriver till sin egen chef att en konflikt råder mellan chefen och en av de anställda. Då för att det är alltid bäst berätta sådant på tidigt stadium så man kan agera eller åtminstone se att situationen är under kontroll, en högre chef skulle bli vansinnig om det kom fram att en konflikt skett i någon av arbetsgrupperna och som påverkar hela gruppens arbetsförmåga och inte får veta om det.

Men återigen, definitionen av register resp vanliga dokument, mail eller chat konversationer?
Citera
2026-02-24, 10:18
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Ja, det är standard att man dokumenterar officiella HR-åtgärder som varningar och konflikter. Det är viktigt att ha sådant dokumenterat, eftersom det kan behövas om det senare ska leda till avsked, förflyttningar eller andra disciplinära åtgärder. En del kan ju då vara rena åsikter om den anställde från chefer eller andra anställda om attityd eller förmåga. Det är dock inte så vanligt, eftersom de flesta anställda inte är inblandade i sådant.

Sen brukar man också för alla anställda dokumentera utvärderingar, resultat från utvecklingssamtal, utbildningar och så vidare för att ha som beslutsgrund vid lönesamtal och så vidare.

I ingetdera fall är sådant olagligt, i de flesta fall är det snarare föreskrivet eller i alla fall förväntat att man dokumenterar HR-åtgärder och varningar.
Citera
2026-02-24, 11:45
Medlem
sommarlovs avatar
Ja det har dom.
Även om mellanchefer spelar okunniga och ställer frågor om hemadress och andra triviala saker.
Citera
2026-02-24, 13:54
Medlem
Citat:

Det stämmer, tror dock att du kan få ut allt om du gör en generell GDPR förfrågan.
Citera
2026-02-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Det stämmer, tror dock att du kan få ut allt om du gör en generell GDPR förfrågan.

Testade fick inte ut något sådant och blev hänvisad istället till sådan information som jag redan hade via vårt intranät min anställning.
Så inga privata anteckningar eller liknande.
Ska jag tolka detta som att HR inte vill lämna ut detta till mig eller sitter HR verkligen inte med något?
Blir ju svårt och bevisa.
Citera
2026-02-24, 16:29
Medlem
Citat:
Testade fick inte ut något sådant och blev hänvisad istället till sådan information som jag redan hade via vårt intranät min anställning.
Så inga privata anteckningar eller liknande.
Ska jag tolka detta som att HR inte vill lämna ut detta till mig eller sitter HR verkligen inte med något?
Blir ju svårt och bevisa.

Vad motiverade de beslutet med att du inte fick ut något?
Citera
2026-02-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Vad motiverade de beslutet med att du inte fick ut något?

Allt står på intranätet fick jag som svar. Jag har en egen sida där, där mitt anställningsavtal finns.
Finns inget smaskigt alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in