Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Eftersom jag gillar statistik så har jag faktiskt läst igenom det där dokumentet nu. Men jag hittar inte var det står att de bygger fler fabriker. Du får nog upplysa mig. Eller tror du att byggnadsarbetare bara bygger fabriker?
Statistiken är uppdelad i residential och non-residential. Men du kan inte översätta non-residential med fabriker. Non-residential är framförallt kontor och affärer av olika slag och nuförtiden även datacenter i mängd och kvantitet. Fabriker, ställen där man producerar fysiska varor, är en försumbart liten del av den amerikanska byggnadsindustrin.
Jag antar att du inte har läst igenom din egen länk så därför kan jag ju upplysa dig om att där även står att USA har förlorat 100 000 industriarbetare sedan januari 2025. Återindustrialiseringen verkar gå sisådär.
Det är befriande att läsa inlägg som är både insatta och baserade på faktisk data. Det gäller både för ovanstående inlägg, men även dina tidigare inlägg i denna tråd. Stor tumme upp från mig.
Den statistik som fortfarande kommer ut ur Trumps administration är faktiskt bitvis spektakulär, som att tillväxten under sista kvartalet gick ner till 1,4% (ner tre punkter från föregående kvartal) och att antalet långtidsarbetslösa har ökat med 386000 människor på ett år. Och även om ungdomsarbetslösheten inte har rört sig så mycket, så är ändå 13,6% en klar varningssignal. Trump skyller förstås allt på demokraterna, men den kognitiva dissonansen mellan Trumps narrativ och verkligheten verkar i en accelererande takt bli uppenbar för konsumenterna. Det kan Trump tacka tullarna och den oberäkneliga (opålitliga) handelspolitik som han försöker föra.
Midterms kommer verkligen bli extremt intressanta, särskilt med ett dussintal staters redistricting. 2026 kan bli ett unikt svårt valår att förutspå utifrån historiska siffror, särskilt som över-gerrymandering inte sällan kan leda till oönskade effekter när utspädningen blir stor samtidigt som väljarbasen skiftar.