2026-02-24, 09:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
33 000 fler bygger fabriker i januari.
De kommer inte vara klara med produktion där före Trump är borta från presidentposten och nästa president får ta hand om skiten som nu skapas.
Citera
2026-02-24, 09:16
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Jaså. Källa på det?
Citera
2026-02-24, 09:21
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jaså. Källa på det?

https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf
Citera
2026-02-24, 09:23
Medlem
NFCs avatar
Bara att gratulera Trump... Snyggt jobbat. Det går inte att förneka att han är master of the deal.
Citera
2026-02-24, 09:28
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Eftersom jag gillar statistik så har jag faktiskt läst igenom det där dokumentet nu. Men jag hittar inte var det står att de bygger fler fabriker. Du får nog upplysa mig. Eller tror du att byggnadsarbetare bara bygger fabriker?

Statistiken är uppdelad i residential och non-residential. Men du kan inte översätta non-residential med fabriker. Non-residential är framförallt kontor och affärer av olika slag och nuförtiden även datacenter i mängd och kvantitet. Fabriker, ställen där man producerar fysiska varor, är en försumbart liten del av den amerikanska byggnadsindustrin.

Jag antar att du inte har läst igenom din egen länk så därför kan jag ju upplysa dig om att där även står att USA har förlorat 100 000 industriarbetare sedan januari 2025. Återindustrialiseringen verkar gå sisådär.
Senast redigerad av stilicho 2026-02-24 kl. 09:37.
Citera
2026-02-24, 09:34
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Undrar om Trump ens själv tror på dessa nya tullar eller enbart en hämnd för att HD underkänt hans tidigare tullar/tariffer ?

Visst de kommer ge statskassan mer pengar men till bekostnad på USA:s befolkning som kommer få betala detta.
Nja, det är högst osäkert om dom pengarna stannar i USAs statskassa, dom kan lika gärna skänkas bort till Argentina som Trumpen gjorde sist med 20-40 miljarder dollar.
Annars kan dom gå till Trumpens triumfbåge, vita husets balsal eller varför inte till en ny film om Melanias ointressanta liv.

Dom går nog inte till att betala USAs statskuld iallafall...
Citera
2026-02-24, 09:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Byggnadsarbetare

Detta finns i rapporten du hänvisade till.
Enklast söker man på "33,000" så får man två träffar.

"Construction added 33,000 jobs in January, reflecting an employment gain in nonresidential specialty
trade contractors (+25,000). Employment in construction was essentially flat in 2025."

Citera
2026-02-24, 09:39
Medlem
Sunimods avatar
ta bort
Citera
2026-02-24, 09:41
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför ska vi gnälla över hur Usa skatta sina egna medborgare? med tullarna, det är just detta den lilla vovven gör med sin höga svansföring. man skäller på grannen o inte på en inkräktare.

Ta upp 30-40 talet handlar om låg IQ att ta upp, europa låg i ruiner efter krigen, britterna låg i konkurs o pundet som väldsvaluta byttes till dollar, britterna hade i motsvarighet till Usa statskuld i dag,
Om man tror att europa låg i ruiner efter andra världskriget på 30-40 talen måste man vara extremt korkad då kriget pågick mellan 1939-1045.
Citera
2026-02-24, 09:50
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
.Ah, du väljer att blunda för verkligheten. Starkt.
Menar du verkligheten där det mest amerikanska av allt, Coca Cola knappt har råd att köpa in aluminium till sina burkar pga Trumps tullar?
It comes after Trump ordered a 25% import tax on all steel and aluminium entering the US, which could end up driving up the price of canned food and drink items in the country.
https://www.bbc.com/news/articles/c3vp4dp90qqo
Citera
2026-02-24, 09:51
Medlem
slagskotts avatar
Fan vad han håller på
Citera
2026-02-24, 09:53
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Om man tror att europa låg i ruiner efter andra världskriget på 30-40 talen måste man vara extremt korkad då kriget pågick mellan 1939-1045.

Jøsses. Jag skyller på läroplanen, de måste glömt att ta upp det kriget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in