2026-02-23, 19:43
Medlem
cyberhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheannax
Okej, du vill alltså jämföra MZ med de ovannämnda artisterna med avseende på 2025. Jag har roat mig med att undersöka saken, men man måste kompromissa och ta 2025 till IDAG, eftersom jag bara kan se de aktuella siffrorna på Spotify. Informationen kommer från Spotify, jag har noggrant skrivit av den och hoppas att jag inte har gjort några stavfel, men alla kan kontrollera siffrorna mot den aktuella situationen. Det är det månatliga genomsnittet av lyssnare per dagens datum, samt en översikt över egna releaser sedan 2025 (utan features eller remixer), samt respektive streamingantal och releasedatum, för album/EP även genomsnittet av streams per låt. Samt lite kompletterande information från Google AI. Dessutom listan från N.Armstark:
https://www.musikindustrin.se/2026/01/17/analys-topp-100-svenska-artister-pa-spotify/

Håkan Hellström / Topp 100: 38:e plats / 786 653 streams/månad
Svensk Rost (album, 11 låtar) / totalt 5 481 479 / ~per låt 498 316 / 10/25
Evergreen min vän evergreen / 853 426 / 10/25
Svindlande höjder / 1 119 700 / 9/25
Gå för glory (EP, 4 låtar) / totalt 472 268 / ~per låt 118 067 / 7/25
Sweethearts / 1 692 429 / 3/25
Turnéaktiviteter 2025: Ullevi-konserter

Robyn / Topp 100: 32:a plats / 5 556 328 streams/månad
Talk To Me / 5 242 172 / 1/26
Sexistential / 1 695 963 / 1/26
Dopamine / 10 789 780 / 11/25
Turnéaktiviteter 2025: ingen turné, comeback efter flera år

Bolaget / Topp 100: ingen placering / 1 000 879 streams/månad
Knock Me Out / 1 960 529 / 12/25
Superman / 6 862 083 / 4/25
Alla Ska Dö / 7 857 415 / 3/25
Turnéaktiviteter 2025: Sommar/höst ”Rodeo II”-turné

Hov1 / Topp 100: 25:e plats / 1 020 344 streams/månad
Förr nu & forever (Album, 8 låtar) / totalt 43 268 061 / ~per låt 5 408 508 / 8/25
Turnéaktiviteter 2025: Upplösning av bandet under sommaren efter avskedskonsert

Miriam Bryant / Topp 100: 55:e plats / 1 194 022 streams/månad
isby sessions (EP, 6 låtar) / totalt 1 266 335 / ~per låt 211 056 / 1/26
okej att dö (igen) (ingår på EP) / 582 640 / 11/25
Okej att dö (album, 12 låtar) / totalt 79 625 066 / ~per låt 6 635 422 / 5/25
So cool / 3 134 011 / 5/25
Turnéaktiviteter 2025: Klubb-turné och festivaler

Veronica Maggio / Topp 100: 22:a plats / 1 423 301 streams/månad
Sy dig på mig / 525 782 / 1/26
Sciura (Album, 7 låtar) / totalt 9 966 715 / ~per låt 1 423 816 / 10/25
Backspegeln / 2 115 875 / 8/25
Turnéaktiviteter 2025: Festivaler

Yasin / Topp 100: 43:e plats / 957 822 streams/månad
Kraft / 1 459 964 / 11/25
Mob Style / 975 762 / 7/25
Love Doctor's / 2 990 719 / 2/25
See Me Shine / 4 529 669 / 1/25
Lost Tapes (album, 13 låtar) / totalt 35 118 103 / ~per låt 2 701 393 / 1/25
Turnéaktiviteter 2025: Festivaler, bl.a. inställd konsert den 30 maj 2025 på grund av mordplaner mot artisten

Yung Lean / Topp 100: 28:e plats / 4 382 428 streams/månad
Evil World / 1 913 164 / 10/25
Inferno / 3 520 817 / 9/25
Jonatan (album, 13 låtar) / totalt 23 708 511 / ~per låt 1 823 732 / 5/25
Babyface Maniacs / 2 650 213 / 3/25
Forever Yung / 5 079 410 / 2/25
Turnéaktiviteter 2025: Internationell turné

Victor Leksell / Topp 100: 48:e plats / 1 311 833 streams/månad
Tag Mig Aldrig Härifrån / 8 971 124 / 6/25
Lys på mig / 10 447 025 / 5/25
Hur många mil / 10 142 093 / 4/25
Skriker mitt namn / 13 371 392 / 1/25
Turnéaktiviteter 2025: Sommarturné

Och på samma sätt:
Måns Zelmerlöw / Topp 100: 118:e plats / 544 573 streams/månad
Revolution / 11 924 184 / 2/25
Turnéaktiviteter 2025: inga

I en direkt jämförelse med de så kallade ”stora artisterna” står MZ inte alls så dåligt. Han har bara släppt en enda singel under 2025, som slår eller ligger i nivå med många av de jämförbara singlarna när det gäller streaming-siffror. Dessutom har MZ nästan inte synts i media eller på andra offentliga platser på nästan ett år, vilket inte går att jämföra med de andra artisterna. Ändå uppnår han en konstant streamingstatistik på en halv miljon per månad.
Och det trots att han enligt era uttalanden (jag upprepar här bara några av de mer harmlösa nedsättande uttalanden som ni har gjort) bara är en bröllopssångare, är sedan länge bortglömd, har förstört sitt liv, är persona non grata och bara lyssnas på av gamla tanter över 70.

Men en annan sak är också intressant. Eftersom ni är så fast beslutna att hans erkännande av hans drogbruk har förstört hans karriär fullständigt och att han inte längre förtjänar att uppträda offentligt, kanske du också borde stryka följande artister från din repertoar:

Yasin
Inga droger, men dömd för grov brottslighet och kopplingar till gängbrottslighet
https://www.bbc.com/news/world-europe-57839517
https://theconversation.com/swedish-gangsta-rap-exposes-a-dark-side-of-the-country-some-would-rather-ignore-169597

Håkan Hellström
Jag har testat det mesta
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/vmgWEL/jag-har-testat-det-mesta

Robyn
Hon använt psykedeliska droger som en form av ”självvård” vid specifika tillfällen
https://www.standard.co.uk/culture/music/robyn-interview-missing-u-honey-a3964066.html

Yung Lean
Lean i namnet som en hänvisning till drogen med samma namn. Yung Lean har i intervjuer och dokumentärer talat mycket öppet om sitt tidigare tunga drogmissbruk, som nästan kostade honom livet 2015.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/rPvee0/yung-lean-om-drogerna-det-har-ar-vidrigt

Så mycket om de fakta som går att hitta. Som sagt, jag tror inte att MZ ligger långt efter i jämförelsen, tvärtom när det gäller popularitet och aktualitet, vilket man kan se utifrån musikdata som kan användas för jämförelse. Han har ungefär hälften så många månatliga streams som de nämnda ”stora” stjärnorna (med undantag för Yung Lean och Robyn, som är verksamma globalt), och det utan någon större offentlig närvaro under ett helt år från 2025 till idag.

Vad har du att säga om det? Jag antar att du återigen vill säga att jag ljuger och förvränger statistiken, och "din dumma fan" jag har inte hört av dig på länge. Eller så hetsar du dina vänner mot mig så att de försöker plocka isär dessa data. Jag förväntar mig i alla fall inget riktigt konstruktivt argument.

Och jag måste lägga till följande avsnitt: Jag frågade AI om jämförbarheten av relevansen efter MZ:s drogbekännelser, och det var svaret som också återspeglar det vi hela tiden försöker få er att förstå:
Räckvidd vs. relevans: Yung Lean har genom sin virala karriär (särskilt TikTok-hypes som kring ”Ginseng Strip”) en betydligt större internationell räckvidd. Måns Zelmerlöw är däremot en ”stabilitetsjätte” i den svenska mainstreamen. Hans 540 000 lyssnare är extremt många för en artist som främst är verksam på svenska eller i ESC-sammanhang, och visar att hans varumärke ”Måns” har klarat sig oskadd genom drogrubrikerna.

"står sig inte alls så dåligt" Jo tjena! Tack för att du tog dig tid och bevisade att jag hade rätt. Han är alltså inte i närheten av att vara en av de populäraste artisterna i Sverige, vilket ni puckon alltså stolt basunerade ut flera gånger att han fortfarande är! Inte ens top 100
Senast redigerad av cyberhawk 2026-02-23 kl. 19:46.
Citera
2026-02-23, 20:18
Medlem
cyberhawks avatar
Citat:
Åh, precis som förutspått kryper ni fram ur era hålor snabbare än man hinner blinka. Och inga konstruktiva argument. Istället ignorerar ni helt och hållet de föreliggande siffrorna och försöker återigen gå på det personliga planet.

Det var inte jag som valde artisterna. Och även om MZ inte var på turné eller i pressen, kan han mycket väl hänga med i siffrorna.
Och att det plötsligt inte handlar om drogerna längre, det får mig att skratta, alla kan läsa vad ni skriver här (knarkat bort sitt liv) och så vidare...

Och din största fantasibaserade ”sanning” är att han har svikit sina fans och därför skulle bli cancelled. Jag känner till mer än nog av hans fans som fortfarande står bakom honom och tvärtom inte har tvivlat på honom ett ögonblick. Han är inte cancelled, vilket siffrorna tydligt visar. Och hundratals kommentarer på sociala medier som visar att han längtansfullt väntas tillbaka i offentligheten visar också det.

Tack för att ni båda har bekräftat min förutsägelse till 100 %. Ni försöker bara kringgå de föreliggande siffrorna med abstrusa ”argument”. Ni är inte intresserade av konstruktiva diskussioner. Ni undviker hellre argument helt och hållet när ni inte har något att säga. Om och om igen.

Nej då, vi välkomnar verkligen de underliggande siffror som du hänvisar till, veranda en som du kommer med bevisar precis det vi säger. Av allt världsfrånvänt du skriver här tar nog det här priset. Du har just bevisat att han bara är på plats 118! Sen Hänvisar du till hundratals kommentarer på sociala medier som att det skulle vara något bra!? Det är ju ingenting i sammanhanget, endast närmast sörjande. ….Ja herregud.... Snacka om att gräva sin grav djupare och djupare.
Citera
2026-02-23, 21:16
Medlem
Det är väldigt underligt att jämföra MZ med exempelvis Avicci, Zara Larsson, Abba, Tove Lo eller Alesso. Alla är de renodlade artister.
Men kollar man närmre på vilka svenska programledare som även är musikalartister, vilka artister som är programledare, vilka programledare som vunnit Let's dance, vilka artister som är idrottsentreprenörer, vinproducenter, reklammodeller eller kommentatorer, vilka affärsmän som vunnit ESC, vilka nu levande artister som har egen stiftelse etc, etc i all oändlighet så finner man att MZ står rätt ensam i sin helt egna genre.
Och är ojämförbart störst. Och populärast.

Men vill man absolut mäta popularitet med siffror så är väl Lasse Kronér, Sarah Dawn Finer och David Lindgren de som är närmast jämförbara.
• Lasse Kronér har 1918 månatliga streams. Under 25/26 var han aktuell i Stjärnorna på slottet, Doobidoo 20 år samt med egen turné.
• David Lindgren har 35k streams. 25/26 deltog han i San Marinos "mello", svenska Let's dance och med egen turné.
• Sarah Dawn Finer ligger närmast av de tre med 126,4k streams (knappt 1/3-del). Hennes bolag har dock gått i konkurs 2026.

Kanske även Pernilla Wahlgren är bra att jämföra med. Hon har 66k lyssnare per månad.
Senast redigerad av Lazydell 2026-02-23 kl. 21:33.
Citera
2026-02-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
Det är väldigt underligt att jämföra MZ med exempelvis Avicci, Zara Larsson, Abba, Tove Lo eller Alesso. Alla är de renodlade artister.
Men kollar man närmre på vilka svenska programledare som även är musikalartister, vilka artister som är programledare, vilka programledare som vunnit Let's dance, vilka artister som är programledare, vilka affärsmän som vunnit ESC, vilka nu levande artister som har egen stiftelse etc, etc i all oändlighet så finner man att MZ står rätt ensam i sin helt egna genre.
Och är ojämförbart störst. Och populärast.

Men vill man absolut mäta popularitet med siffror så är väl Lasse Kronér, Sarah Dawn Finer och David Lindgren de som är närmast jämförbara.
• Lasse Kronér har 1918 månatliga streams. Under 25/26 var han aktuell i Stjärnorna på slottet, Doobidoo 20 år samt med egen turné.
• David Lindgren har 35k streams. 25/26 deltog han i San Marinos "mello", svenska Let's dance och med egen turné.
• Sarah Dawn Finer ligger närmast av de tre med 126,4k streams (knappt 1/3-del). Hennes bolag har dock gått i konkurs 2026.

Mycket bra klargörande.

Jag blev själv förvånad över de höga streamingsiffrorna och hade kanske inte räknat med det, då MZ av naturliga skäl valt att ta en paus det senaste året.

Din jämförelse med likvärdiga kollegor är betydligt mer rättvis än att dra upp globala streamingjättar. MZ är ju en hybrid mellan artist, programledare och affärsman, en helt egen kategori.

Att han efter 20 år i branschen, och utan att vara en renodlad streaming-artist, fullkomligt krossar andra folkkära profiler i digital räckvidd är faktiskt imponerande.

Man får tycka vad man vill om MZ som privatperson, men att påstå att han är ”slut” när all statistik talar för det omvända är bara verklighetsfrånvänt. Han har åstadkommit mer under dessa 20 år än vad de flesta inte lyckas med under en hel livstid.
Citera
2026-02-23, 23:35
Medlem
WOW detta hade jag aldrig hört tidigare (vilket kanske motbevisar att alla som säger att ett gott ord om honom är en stalker) , MZ som sjunger på Italienska en favorit dessutom och han gör det med perfektion!! Och då kan jag säga att jag har Italienska influenser i familjen.

https://www.youtube.com/watch?v=p7lQyw21u4s

Tänk vilken mångfacetterad artist han är trots allt.

Är det någon som vet om MZ sjunger på flera språk?
Senast redigerad av subtleoak 2026-02-23 kl. 23:39.
Citera
2026-02-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
WOW detta hade jag aldrig hört tidigare (vilket kanske motbevisar att alla som säger att ett gott ord om honom är en stalker) , MZ som sjunger på Italienska en favorit dessutom och han gör det med perfektion!! Och då kan jag säga att jag har Italienska influenser i familjen.

https://www.youtube.com/watch?v=p7lQyw21u4s

Tänk vilken mångfacetterad artist han är trots allt.

Är det någon som vet om MZ sjunger på flera språk?
Ja, han verkar till och med vara en riktig talang när det gäller språk. Vid samma evenemang sjöng han även på franska, Céline Dions låt:
https://www.youtube.com/watch?v=V5GRwPK8Shc
I Frankrike var han så framgångsrik med sina låtar att han till och med spelade in franska versioner av sina singlar, till exempel den här:
https://www.youtube.com/watch?v=JSVEb6tM_mA
Även här får han komplimanger i kommentarerna för sin utmärkta uttal.

Han sjunger också på tyska, här är ett fint exempel:
https://www.swr3.de/musik/poplexikon/unplugged/mans-zelmerlw-und-wenn-ein-lied-100.html
Och jag har några tyskar i min vänkrets, även här är uttalet verkligen förträffligt!

På sin Europaturné sjöng han alltid en ”lokal sång”, i Barcelona var det en på spanska:
https://www.youtube.com/watch?v=m3zV3Wtpj9g

Jag vet inte om det finns fler låtar på olika landspråk, men jag har sett många intervjuer där han ofta sagt några ord eller till och med hela meningar på det aktuella språket. Polska var till exempel med...
Jag tycker också att det är ganska imponerande.
Citera
2026-02-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ja, han verkar till och med vara en riktig talang när det gäller språk. Vid samma evenemang sjöng han även på franska, Céline Dions låt:
I Frankrike var han så framgångsrik med sina låtar att han till och med spelade in franska versioner av sina singlar, till exempel den här:

https://www.swr3.de/musik/poplexikon/unplugged/mans-zelmerlw-und-wenn-ein-lied-100.html
Och jag har några tyskar i min vänkrets, även här är uttalet verkligen förträffligt!

På sin Europaturné sjöng han alltid en ”lokal sång”, i Barcelona var det en på spanska:

Jag vet inte om det finns fler låtar på olika landspråk, men jag har sett många intervjuer där han ofta sagt några ord eller till och med hela meningar på det aktuella språket. Polska var till exempel med...

Tack för länkarna! Verkligen imponerande, MZ verkar ha ännu fler talanger än de man redan känner till.

Han verkar vara ganska unik med att faktiskt ta sig tid att lära sig lokala låtar på originalspråk och dessutom köra dem live med så pass bra uttal. Han har uppenbarligen ett extremt bra språköra.

Att han lägger ner så mycket tid på det här visar på en enorm respekt för publiken, vilket säkert förklarar varför han är så populär ute i Europa och inte bara i Sverige.

Han framstår som en artist som verkligen anstränger sig och är ödmjuk inför uppgiften. Tyvärr är det väl just den där stora begåvningen som tenderar att reta upp vissa i den här tråden.
Citera
2026-02-24, 18:05
Medlem
Citat:

Fantastiskt! Hans enormt uppskattade sång sjungen på exemplarisk spanska har fått nästan fyra tusen visningar och hela fem kommentarer och 74 tummen upp på bara tio år! Mycket imponerande och ett fint bevis på hans enorma internationella popularitet!

Ni är så gulliga som hittar alla dessa klipp som visar hur framgångsrik han är! Tack! 😀
Citera
2026-02-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Fantastiskt! Hans enormt uppskattade sång sjungen på exemplarisk spanska har fått nästan fyra tusen visningar och hela fem kommentarer och 74 tummen upp på bara tio år! Mycket imponerande och ett fint bevis på hans enorma internationella popularitet!

Ni är så gulliga som hittar alla dessa klipp som visar hur framgångsrik han är! Tack! 😀
Inte alla små privata konton hittas av massorna, och amatörmässiga konsertinspelningar är kanske bara intressanta för de största fansen.

Men bara det faktum att det finns otaliga videor av detta slag med honom visar väl att många tyckte att dessa konserter med honom var så otroligt bra och enastående att de ville bevara dem digitalt för sig själva och för allmänheten för all framtid.
Citera
2026-02-25, 05:06
Medlem
Citat:
Som vanligt är det inte er styrka att betrakta fakta. Det gamla välkända skvallret började igen när en användare nämnde SVT:s ”skämt” och Armstark var ”tvungen” att svara. Man kunde ha låtit det vara utan kommentar, men denna möjlighet att återigen fortsätta prata nedsättande om MZ var uppenbarligen för lockande för er. ..

Och du är själv det bästa exemplet på att ni uppenbarligen inte tycker om fakta och hellre undviker dem. Istället fortsätter du med nedsättande uttalanden om MZ. Det är därför uppenbart att du inte kan svara på frågan om konkreta bevis för att MZ fortfarande skulle ta droger. Det vanliga svaret här är som alltid att bara ignorera och komma med personliga förolämpningar. Enligt min definition är det en ständig provokation med galna fantasier...

Allt man har kunnat se och märka av MZ de senaste månaderna tyder snarare på att det han själv har sagt stämmer.

Ja, jag säger hej då och på återseende, tills nästa gång, för erfarenheten visar att du inte kan hålla dig borta från MZ och den här tråden särskilt länge.

På vilket sätt tycker du att mitt nedanstående inlägg pratar nedsättande om honom? Tycker du själv att det är ok att man skämtar om parets skilsmässa i Mello eller att han verkar må toppen? Du får faktiskt förklara vad som är nedsättande.

Citat:
Bra att det klipptes bort. Även om skämtet hade varit roligt (vilket det inte var) så är det osmakligt att skämta med någon som uppenbarligen dragit sig tillbaka och inte verkar må särskilt bra. Att sparka på någon som ligger är bara osmakligt. Bra att någon på SVT har folkvett även om Nessvold saknar det.
Citera
2026-02-25, 17:31
Medlem
Citat:
Väldigt lite talar emot att han skulle vara cancellerad och ute i kylan. Hur det är med drogmissbruket återstår att se, det kanske framgår i någon kommande bok. Fram till dess är det högst oklart.

Att han uppträdde som en psykopat genom att gömma barnens pass och försöka stjäla dom från mamman vet vi. I jämförelse med bristerna i hans andra personliga egenskaper så finns det ingen sångröst i världen som kan väga upp dessa.

Inget förvånar mig längre men att använda ord som att ”stjäla” om sina egna barn i en vårdnadstvist är ju bara fördomsfullt och juridiskt felaktigt. Barnen är väl ändå bådas?

De bestämde sig ju gemensamt för att bosätta sig i Sverige under sommaren 2024, barnen blev inskrivna i förskola och skola och hade därmed sitt liv i Staffanstorp.

Att MZ och hans exfru sedan hamnar i en äktenskapskris är ju bara att beklaga.

Men att mamman till barnen tyckte det var lämpligt att dra upp barnen från ena dagen till den andra från deras för tillfället invanda miljö är ju ännu mer oansvarigt.

Det hade ju varit lika tokigt om MZ hade gjort det omvända då barnen var bosatta i England.

Att MZ behöll passen i en sådan situation handlar ju om att värna barnens stabilitet tills myndigheter eller domstol sagt sitt, det handlar om att agera vuxet även om man har en kris med mamman till barnen. Det är så långt ifrån psykopati som man kan komma.

Undrar om ni hade tagit samma parti för MZ om han av olika anledningar hade tagit barnen till Sverige från ena dagen till den andra? Då de var bosatta i England.

Angående droger så är det intressant att se hur anklagelserna ändras när bevisen uteblir, först var det ett faktum och nu något som ”kanske” framgår i en framtida bok. Detta är verkligen definitionen av att gripa efter halmstrån för att hålla igång smutskastningen.
Senast redigerad av subtleoak 2026-02-25 kl. 17:33.
Citera
2026-02-25, 18:11
Medlem
Citat:
Hans management PR & Beyond med Helene Wigren i spetsen har gjort ett otroligt dåligt jobb efter avslöjandet om drogerna. Han hade kunnat stilla drevet med ett enda besök i morgonsoffan på Tv4 och lite talespunkter från sitt PR-team. Men nu har det gått för lång tid, alla förstår att tystnaden inte beror på självrannsakan och drogterapi. Allt tyder på motsatsen.

Hans management har kastat sin klient under bussen.

Du anser att MZ PR har gjort ett dåligt jobb hur vet du det, har vi ens sett resultatet av det arbetet?

Helene Wigren är ju en av branschens mest rutinerade agenter med en enorm erfarenhet av att skydda Sveriges största artister. Om hon hade slängt in MZ i en morgonsoffa för att förklara sig mot anonyma rykten så hade ju det varit oerhört amatörmässigt.

Att ha is i magen och fokusera på MZ artisteri är det som skiljer ett proffsteam från de som bygger sin överlevnad på ständiga utspel i reality-TV eller sociala medier. Kvalitet vinner i längden.

Hur tycker du det har gått för hans exfrus PR på senaste tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in