2026-02-23, 21:48
Medlem
DonaldBidens avatar
Sjukt att människor tvingas välja mellan att köpa mat eller mediciner!
Citera
2026-02-23, 21:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har en tjock kompis som aldrig fick ordning på vikten efter avslutad behandling med en medicin som man vet ger övervikt. Vi testar nya saker som kan hjälpa, men det är ruggigt segt. Man kanske inte ens behöver ta fetmamedicinen speciellt länge, skulle nog räcka för hen att ta bort den övervikten som gör att hen har svårt med vissa saker pga kroppshyddan, hen gillar egentligen att röra på sig. Det känns lite deppigt att framsteg hen gjort ibland försvinner pga andras sabotage. När jag hade koll på hens och vårt födointag började hen gå ned stadigt men långsamt. Jag tror att rätt många befinner sig i sabotagesituationer, och då behöver man en hjärna som inte börjar käfta emot om man vill säga nej till bulla. Det är inte alltid det sociala går att lösa. Övervikt är sjukt komplext.

Jag håller med dig men samtidigt är det också frågan hur länge ska en person få dessa sprutor subventionerade och vad sker när man slutar med dessa?
Hur många har inte jojobantat på både det ena och det andra sättet men efter en tid så är man tillbaka där man började.

Jag körde viktväktarna under en tid och var väldigt duktig, gick ner 25 kilo från nära på 100kg men började sen sakta gå upp igen, nu är jag ca fem kilo under vad jag startade från för 10 år sen innan första nedgången.
Ska försöka igen och iallafall ta mig ner minst tio kilo till så jag kommer ner mot 80kg som ett första steg. Borde kunna fixa det till början av maj, ett kilo i veckan lite drygt är inte omöjligt.
Kommer satsa på att röra mig mer och äta mindre mat helt enkelt likt viktväktarna men bara efter eget huvud.
Att börja ta tillsatser eller helt utesluta saker såsom LCHF och liknande tror jag inte på för till slut så vill man äta vanlig mat igen.
Citera
2026-02-23, 21:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Fel generellt för övervikt ger hundratals andra sjukdomar så det blir mycket dyrare att behandla dem, plus förluster för hela samhällets produktion etc. Skulle staten subventionera detta så skulle de samhällsekonomiska vinsterna totalt vara inte 10 x så stora utan snarare 100 x så stora. Detta är en moralisk princip i Lutheransk anda, man är lat och omoralisk om man är fet därför skall inte staten betala. Men jag tror det ändras för med alkohol fanns en sådan moralisk aspekt förut men numera behandlas man medicinskt mot alkoholism. Och samhällsvinsterna är stora.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden

Det finns många som väljer mellan mat, cigg, snus och läsk också och tyvärr är det sällan mat som vinner kampen.
Citera
Avstängd
Citat:
Mm, jag tror fasta kan vara bra för fler saker, men hen kan inte.

Jag har försökt att få bort intresset för sötsaker och det finns alltid "riktig mat". Problemet är att folk i omgivningen inte stöttar i detta, utan tvärtom. Jag tror man får ta det stegvis, svårt att ta bort alla snabba kolhydrater innan ens sockret är borta. Det är svårt att sluta ett sockermissbruk med andra sockerknarkare runtom sig. Personen närmast vill ta bort snabba kolhydrater i "riktig" mat för att skapa ett utrymme för sötsaker, suck.

Personen försöker hinna med promenader, men inte alltid det går (långa jobbdagar).

Har verkligen försökt poängtera protein, det går sådär.

Ja många har noll förståelse och vissa “gottar” sig i att förstöra för andra, tyvärr.
Är själv känslig för socker och kan nästan bli som en annan person (monster) om jag tillåter mig själv att mumsa socker i tid och otid.

Vad för rutiner har personen?
Hur många måltider per dag, mellanmål?
Går det att promenera en kortis på lunchen/jobb?
Ta trappor ist för hiss?
Cykla till jobb ist för bil?
Man ska inte underskatta vardagsmotion.
Vissa människor har inget behov av att träna utöver vardagsrörelse och mår trots det hur bra som helst!
Hur ser en vanlig frukost ut?
Citera
2026-02-23, 22:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden

3800kr / år för mediciner.
1450kr / får år sjukvård.

ca. 440kr / månad.
För en del är det jättemycket pengar.
Särskilt när det kommer till årsskiftet och det hela börjar om.
Citera
2026-02-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att fetma-patienterna tvingas betala medicinen själva?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260223-fetmalakemedel1-fbc710b3/nej-till-subvention-for-fetmalakemedel

Om man är ultrafet och har provat andra metoder så är det motiverat.
Citera
2026-02-23, 22:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Ja många har noll förståelse och vissa “gottar” sig i att förstöra för andra, tyvärr.
Är själv känslig för socker och kan nästan bli som en annan person (monster) om jag tillåter mig själv att mumsa socker i tid och otid.

Vad för rutiner har personen?
Hur många måltider per dag, mellanmål?
Går det att promenera en kortis på lunchen/jobb?
Ta trappor ist för hiss?
Cykla till jobb ist för bil?
Man ska inte underskatta vardagsmotion.
Vissa människor har inget behov av att träna utöver vardagsrörelse och mår trots det hur bra som helst!
Hur ser en vanlig frukost ut?

Frukost, lunch på rasten, någon form av kvällsmat. Dvs rätt normalt. Vissa dagar hinns inte socker ätas, annars skulle jag säga någon form av socker iallafall 5 dagar i veckan.

Svårt att få in vardagsmotion då det vare sig finns möjlighet till cykla eller gå i trappor. Måste göras medvetet. Har även inte gått att gå ute så mycket denna vinter. Försöker gå mitt på dagen.

Frukost är väl mest gröt då hen tycker detta mättar bäst. Är dock grymt hungrig bara någon timma efter mat, nästan oberoende av sort och mängd. Förutom gröten som räcker lite längre.

Då handlar det om sådana där starka hungerkänslor och även humör som lågt blodsocker. Ibland kan en frukt ätas som mellis.
Citera
2026-02-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är bra att nåt ersätter gastric bypass. Men varför utkrävs aldrig läkemedelsbolagen att finansiera sitt eget uppdrag - folkhälsan? Varför förs diskussionen om det är individen eller staten som ska betala läkemedelsbolagens fantasipriser?

Vad menar du? Det är ju privata bolag som sätter vilket pris de vill? Ska staten försöka tvinga fram en annan prissättning på läkemedel av amerikanska (?) bolag? Hur då?
Då skiter de ju bara i att sälja i Sverige och så dör massa diabetiker?
Citera
2026-02-23, 22:27
Avstängd
Citat:
Frukost, lunch på rasten, någon form av kvällsmat. Dvs rätt normalt. Vissa dagar hinns inte socker ätas, annars skulle jag säga någon form av socker iallafall 5 dagar i veckan.

Svårt att få in vardagsmotion då det vare sig finns möjlighet till cykla eller gå i trappor. Måste göras medvetet. Har även inte gått att gå ute så mycket denna vinter. Försöker gå mitt på dagen.

Frukost är väl mest gröt då hen tycker detta mättar bäst. Är dock grymt hungrig bara någon timma efter mat, nästan oberoende av sort och mängd. Förutom gröten som räcker lite längre.

Då handlar det om sådana där starka hungerkänslor och även humör som lågt blodsocker. Ibland kan en frukt ätas som mellis.

Gröt är nästintill bara kolhydrater.
Vad är det i gröten, några tillbehör till eller vid sidan av?

Frukt är socker men bra vitaminer och fibrer.
En del sockerkänsliga är tom försiktiga med frukt.
Man kan addera något proteinrikt till frukten.

Mat kan ätas taktiskt också för att hålla nere blodsockret.
Grönt och protein först med fett, spara kolhydraterna till sist.
Citera
2026-02-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Ja det ställer ju till det med medicinen om personen inte kan fasta.
Har aldrig hört att sjukvården rekommenderar fasta men det finns väldigt mycket fakta/bevis på att det funkar superbra för att bryta sockerberoendet.
Om jag var den personen hade jag startat med en tredagars fasta.
Vatten, grönt te och bastu.

Därefter hade jag hade jag fastat minst 12h per dygn (ganska normalt svensson-matschema), helst 16h om jag var riktigt överviktig.
Om jag märkte att jag mådde bra under fastan och började bli varm i kläderna hade jag hoppat över att äta iaf en dag i veckan.
Fasta är bra för alla som är relativt friska och har en sund relation till mat.

Sen hade jag skippat snabba kolhydrater i den mån det gick (inte på kalas, bjudningar, restaurang eller liknande).
Gått en kort promenad efter varje måltid (bra för matsmältning och tarmrörelse).
Ätit minst 20-30 gram protein vid varje måltid.
Om jag åt frukost gärna 30-40 gram protein.
På gymmet hade jag lastat på tungt, 6-12 repetitioner x minst 3 sets.

Fasta främjar cellförnyelse och för många ger det ökad “klarhet” i hjärnan.
Det passar inte alla och för en del kan det vara riktigt svårt att komma igång med.
Oftast då för att man snurrat runt i ond cirkel fylld med snabba kolhydrater och socker.
Man får prova sig fram och vänja kroppen vid sitt nya bränsle.
Det ska funka i vardagen och inte förstöra för det sociala anser jag.
Tänk hållbart långsiktigt.

Hoppas ni kan få hjälp med kbt för att bryta den onda cirkeln.
Det vore jättetråkigt om det går så långt att det leder till diabetes när det går avstyra.
Ju färre mediciner att stoppa i kroppen desto bättre.

Bra råd! Men fasta 12 h/dygn måste vara ganska vanligt? Man äter vid 19-tiden o frukost 7 tiden
Citera
2026-02-23, 22:32
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag håller med dig men samtidigt är det också frågan hur länge ska en person få dessa sprutor subventionerade och vad sker när man slutar med dessa?
Hur många har inte jojobantat på både det ena och det andra sättet men efter en tid så är man tillbaka där man började.

Jag körde viktväktarna under en tid och var väldigt duktig, gick ner 25 kilo från nära på 100kg men började sen sakta gå upp igen, nu är jag ca fem kilo under vad jag startade från för 10 år sen innan första nedgången.
Ska försöka igen och iallafall ta mig ner minst tio kilo till så jag kommer ner mot 80kg som ett första steg. Borde kunna fixa det till början av maj, ett kilo i veckan lite drygt är inte omöjligt.
Kommer satsa på att röra mig mer och äta mindre mat helt enkelt likt viktväktarna men bara efter eget huvud.
Att börja ta tillsatser eller helt utesluta saker såsom LCHF och liknande tror jag inte på för till slut så vill man äta vanlig mat igen.

Utsikterna att behålla vikten efter att man slutat med sprutorna bör vara små. Att man lagt om sin livsstil kan hjälpa en del, men den dämpande effekten på aptit/sötsug har ju försvunnit. Aptiten kan nog vara ännu högre än innan viktnedgången eftersom kroppen reglerar nivån på hormonerna grehlin (hunger) och leptin (mättnad) för att återgå till dess tidigare set point ("trivselvikt"). Kroppens set point kan höjas av icke tillfällig övervikt/fetma, men verkar vara betydligt svårare eller omöjligt att sänka den igen på naturlig väg.

Ovan är anledningen till att många lyckas gå ned i vikt rejält, men få lyckas i längden trots omlagd livsstil. Motivation i all ära, men vem orkar vara hungrig konstant resten av livet? Är därför obesitas ses som en kronisk sjukdom, där enda effektiva behandlingen med långsiktigt resultat var kirurgi, innan medicinerna kom dvs. Men sånt fattar inte alla "det är bara äta mindre och röra dig mer"-personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in